علمی و پزشکی

مدیرعامل کافه‌بازار: نمی‌گذارند وارد بورس شویم؛ دلیلش را هم نمی‌گویند

به گزارش مخبران و به نقل از دیجیاتو، «شهاب خدابخش» در گفت‌وگو با رسانه «پیوست» گفته است: «ایده‌آل هر کسب‌وکاری این است که وارد بورس شود و ارزش بیشتری پیدا کند. متأسفانه در طول چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی کردیم تا از طریق IPO که روش استانداردی برای خروج سهام‌داران است، وارد بازار سهام شویم اما نشد. نمی‌توانم جزییات آن را بگویم، اما باید بگویم شرایط خیلی ناجوانمردانه است».

او تأکید کرد: «ما قبلاً حتی به مرحله هیئت پذیرش رسیدیم و در این هیئت، رأی مثبت شفاهی هم دریافت کردیم و قرار شد نتیجه را کتباً به ما اعلام کنند؛ اما این اتفاق تا الان نیفتاده. چرا نیفتاده؟ فرابورس هم به‌راحتی نمی‌تواند به ما به‌صورت کتبی دلیل نشدن این موضوع را بگوید».

مروری بر وعده‌ها و ناکامی‌ها

ماجرای ورود استارتاپ‌ها به بورس به تابستان ۱۳۹۹ برمی‌گردد، زمانی که «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد وقت، اعلام کرد که قصد همکاری برای عرضه سهام استارتاپ‌هایی نظیر دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور را به بورس دارد. او در آن زمان گفته بود که تا پایان تابستان سال ۱۳۹۹، هر پنج استارتاپ وارد بورس خواهند شد. این اتفاق اما تا امروز رخ نداده و از بین گزینه‌هایی که اعلام شد، تنها تپسی توانست در فرابورس عرضه شود.

در همان زمان اعلام شده بود که کافه‌بازار و دیجی‌کالا، آماده‌ترین استارتاپ‌ها برای ورود به بورس هستند. «امیر هامونی»، مدیرعامل وقت فرابورس در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «از نگاه من ناظر، این شرکت‌ها به همین ترتیب با توجه به مدارک و مستنداتی که وجود دارد، می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند. اگر کافه‌بازار همت و تلاش داشته باشد که به اول مرداد برسد،‌ آمادگی برای انجام کارهای لازم را داریم که جزو اولین شرکت‌هایی باشد که در مردادماه IPO می‌شوند».

در همان زمان، کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم نیز قول داده بود که درباره چرایی تأخیر ورود استارتاپ‌هایی نظیر کافه‌بازار به بورس، جلساتی را برگزار و این موضوع را پیگیری کند. از این وعده‌ها اما نزدیک به ۴ سال گذشته و علی‌رغم تلاش‌های بازار، نتیجه‌ای برای ورود به بورس حاصل نشده است.

در تابستان ۱۴۰۱ «میثم فدایی»، مدیرعامل سابق فرابورس، چند ماه پیش از ترک پست خود طی مصاحبه‌ای با «راه پرداخت» تأکید کرده بود که با چندین استارتاپ مذاکراتی صورت گرفته و اعلام کرده بود از بین همه گزینه‌ها، مجموعه بازار شرایط پذیرش در بورس را دارد.

مقاومت برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن شرکت‌های مستقل

در همان سال، وزیر سابق ارتباطات در لایو اینستاگرامی درباره مشکلات ورود استارتاپ‌ها به بورس تأکید کرد که برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌های استارتاپی که به حکومت وابسته نیستند، مقاومت می‌کنند و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور می‌ترسند. همین موضوع، مزید بر علت شده تا چرخه ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه با آن سرعتی که لازم است، نچرخد.

کارشناسان، ورود استارتاپ‌ها را به بورس و تحول اقتصادی آن‌ها را به نفع کشور و مردم می‌دانند و باور دارند باید مقاومتی را که در برابر آن وجود دارد، شکست. از آن‌سو نباید فراموش کرد سرمایه‌گذاران خطرپذیر که بیشترین نقش را در رشد استارتاپ‌ها در کشور دارند؛ بدون راه خروجی به نام بازار سرمایه، چندان علاقه‌ای به حضور در این اکوسیستم نخواهند داشت چراکه به گفته کارشناسان، اکوسیستم استارتاپی بدون بازار سرمایه در ته کوچه‌ای بن‌بست درجا خواهد زد؛ اتفاقی که معلوم نیست چرا بر سر تحقق آن موانع زیادی وجود دارد و گلایه مدیران استارتاپی مبنی بر عدم همکاری دولت برای تحقق این موضوع، تمامی ندارد.

مخالفت کافه‌بازار با فیلترینگ گوگل پلی

مدیرعامل کافه‌بازار: نمی‌گذارند وارد بورس شویم؛ دلیلش را هم نمی‌گویند
شهاب جهان‌بخش، مدیرعامل کافه‌بازار

«شهاب خدابخش» در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ باعث رونق کار بازار شده است، با اعلام مخالفت جدی بازار با فیلتر گوگل‌پلی گفت: «در دوره‌هایی که فیلتر و تحریم وجود نداشته، موفق‌تر بوده‌ایم و روزی خوشحال خواهیم بود که همه رقیب‌های خارجی و داخلی در کشور فعال باشند».

پس از فیلتر گوگل‌پلی استور در سال ۱۴۰۱، کافه‌بازار با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود با این اقدام را ابراز کرده بود.

خدابخش با اشاره به اینکه بازار درحال‌حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر از بازار استفاده می‌کنند، می‌گوید بازار از اوایل سال ۱۴۰۱ به دوران چابکی وارد شده و مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است. بازار که اکنون ۱۳ سال از شروع فعالیتش می‌گذرد، بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی ایران به‌شمار می‌رود.

۵۴۵۴

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا