اقتصادی

مذاکره با چین برای بازگشایی ۲ بندر برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین، گفت: برخی از بنادر چین جایگزین شده و برای بازگشایی دو بندر دیگر هم در حال مذاکره هستیم.

به  گزارش مخبران، علی‌اکبر صفایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد که امروز برگزار شد، اظهار کرد: امروز در دو سطح مباحث دریایی کشور پیگیری می‌شود و مجموعه ارگان‌های دریایی در هماهنگی کامل و با توجه به مجموعه‌های کلان مجموعه پیش می‌روند. این هماهنگی و تداوم حرکت و همتی که مدیران و کارکنان دریایی در سطح کشور دارند باعث شده جمهوری اسلامی‌ ایران به اقتداری دست یابد که تا کنون نداشته است. 

وی ادامه داد: تلاش و رشادت های نیروی دریایی سپاه باعث توسعه و پیشرفت چشمگیر در این بخش شده است؛ همچنین اقدامات نیروی دریایی ارتش و و امنیتی که توسط آنها برای دریانوردی در خارج از دریای خلیج فارس ایجاد شده بسیار مهم بوده و حضور مقتدرانه ناوگروه ۸۶ و  ماموریت و فعالیت‌هایی که در زمینه توسعه ناوگان و سیاست‌های ملی، داشتند باعث اقتدار در این بخش شده است. کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نیز همیشه حامی صادرات محصولات نفتی و گازی بودند و اجازه ندادند تحریم‌های ظالمانه جلویشان را بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شناورهای خدماتی که در برخی از مواقع از دید ما پنهان می‌ماند اما در صنایع بندری فعالیت می‌کنند و عمدتا بحش خصوصی هستند در حوزه دریایی بسیار  اهمیت دارند، همچنین مجموعه سازمان نقشه‌برداری، کمیته هیدروگرافی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و شیلات و همه دستگاه‌های فعال در حوزه دریایی همواره در توسعه دریایی کشور تاثیرگذار بوده‌اند.

صفایی با بیان اینکه سطح دوم مباحث دریایی، مواضع مقام معظم رهبری درباره اقتصاد دریاست؛ افزود: رهبری واژه پیشرفت دریایی را به کار می‌برند که فراتر از اقتصاد دریاست و در  دهه ۹۰ در حکمرانی دریا بسیار موثر بوده و در سطح ملی به این موضوع توجه شده است. و کارگروه آن زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند تا بخش هایی را که قطب‌ساز هستند برای همه دستگاه‌ها تعریف شده و این آهنگ می‌تواند در سطح دوم بهتر نواخته شود و قدم‌های‌ بزرگی‌ برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ سازمان بنادر در حوزه اقتصاد دریامحور، کارگروه دائمی راه‌اندازی کرده است و در دبیرخانه کارگروه حضور دارد. این موفقیت در تمامی بخش‌ها در حوزه دریا و ساحل قطب‌های اقتصادی و جمعیت‌ساز مهم است و سهم کلیه فعالیت‌های اقتصادمحور در ساحل و دریا باید بسیار ارزنده‌تر و بزرگ‌تر از عدد فعلی باشد.

موانع توافق بلندمدت با هندی‌ها رفع شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در جمع خبرنگاران درباره فعالیت اپراتور هندی در چابهار اظهار کرد: هندی‌ها یک هفته ‌پیش اینجا بودند و مشکلاتی که ۱۰ سال پیش وجود داشت و مانع امضای قرارداد بلندمدت می‌شد که در آن سرمایه‌گذاری و حفاظت از منافع جمهوری اسلامی بود، تا حد زیادی مذاکره و حل شد و امیدواریم در سفر آینده‌ای که دارند مشکلات باقی‌مانده حل شده و قرارداد امضا شود.

صفایی در پاسخ به اینکه آیا توافق صورت‌گرفته با هند به توافقات در حال پیگیری با آمریکا در راستای احیای برجام ارتباطی دارد، گفت: این موضوع ارتباطی به هم ندارد اما اختلاف نظرهایی وجود داشت و با توجه به اینکه این اختلافات قراردادی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و هند بوده، بدون نیاز به دادگاه بین‌المللی حل شد.

وی درباره راه‌اندازی سازمان توسعه سواحل مکران و امکان تداخل فعالیت‌های این سازمان با سازمان بنادر گفت: سازمان توسعه سواحل مکران طبق ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه راه‌اندازی شده است. دولت هم در حالی که این قانون سال‌های پیش تصویب شده و به آن عمل نشده بود، همت کرده و اساس‌نامه این سازمان را نوشته که بر اساس آن هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی دارد و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان توسعه سواحل مکران همانطور که از نامش پیداست، یک سازمان توسعه‌ای است و قرار است در مجموعه سواحل مکران و شهرهایی که در سواحل وجود دارد و حتی در برخی موارد تا عمق ۵۰ و ۶۰ کیلومتر به سمت ساحل پیش رود، قطب‌های اقتصادی ایجاد کند که هم می‌تواند اشتغال ایجاد کند و هم تاثیر بر حمل‌ونقل دریایی داشته باشد و بنادر ما هم فعال‌تر کارشان را ادامه دهند.

صفایی درباره اصلاح تعرفه‌های حمل‌ونقل دریایی اظهار کرد: کشتیرانی به‌عنوان یکی از مجموعه‌هایی که از بنادر ما سرویس می‌گیرند، باید از تنظیم تعرفه‌هایی که از بندر و معاونت بندری سازمان تنظیم می‌کند، مشارکت داشته باشد و در این باره اگر نظراتی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطرح شود، بررسی و بازنگری خواهد شد. 

مذاکره با چین برای بازگشایی ۲ بندر جدید برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین، اظهار کرد: برخی از کشتی‌هایمان در مقاطعی برای پهلوگیری مشکلاتی داشتند که با اقدامات وزارت راه و وزارت امور خارجه و دیپلماسی فعالی که داشت، در بسیاری از بنادر چین این مشکلات رفع شده و می‌توانند تردد کنند و در تجارت خارجی دریایی مشکلی وجود ندارد.

صفایی در پاسخ به اینکه چرا بنادر خصوصی در چین پهلوگیری کشتی‌های ایرانی را نمی‌پذیرند، گفت: برخی از بنادر چین جایگزین شده و دو بندر دیگر که قبلا بسته بوده باز شده و برای بازگشایی دو بندر دیگر هم در حال مذاکره هستیم، اما شرایط نسبت به مقطعی که برخی بنادر بسته بود، خیلی بهتر است.

وی درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها اظهار کرد: در کشورهایی مانند روسیه و سایر کشورهای حوزه دریای خزر با دیپلماسی خوبی که دولت در حوزه مباحث اقتصاد خارجی و تجارت خارجی دارد، در قالب برنامه‌های کوتاه و بلندمدت این موضوعات دیده شده است. نگاه ما در وزارت راه و شهرسازی و راهبرد ما نسبت به روسیه، تامین نیازمندی‌های روسیه از طریق ایران و واردات کالاهایی مانند غلات از روسیه و کمک به بخشی از تجارت خارجی روسیه به کشورهای جنوب مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این بخش هم زیرساخت‌های دریایی وجود دارد و توسعه ناوگان ما در دریای خزر توسط بخش خصوصی و دولتی به خوبی دنبال می‌شود، در این راستا هم کشتی‌های خوبی ساخته شده،‌ هم کشتی‌های جدیدی در حال ساخت است و هم در حال ورود از رود ولگا به دریای خزر است که می‌تواند هزینه حمل‌ونقل و ترانزیت را کاهش دهد و همین حالا  هم فعالیت‌های ترانزیتی با روسیه انجام می‌شود.

صفایی با بیان اینکه در بنادر شمالی کشور در بخش ترانزیت رشد خوب ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته‌ایم، افزود: روس‌ها با توجه به میزان ترانزیتی که از ایران می‌توانند داشته باشند، به زیرساخت‌های ریلی بیشتر و گسترده‌تر، تجهیزاتی مانند کامیون و در بخش دریایی هم به شناور بیشتری نیاز دارند که در برنامه میان‌مدت در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در بخش کشتیرانی به سمت کشتیرانی کانتینری پیش می‌رویم، گفت: در دریای خزر کشتی رو-رو ماهی یکبار به بنادر ما تردد می‌کند و دو فروند کشتی رو- رو در حال ساخت در دریای خزر داریم. اما مسیری که دنیا و حمل‌ونقل بین‌المللی دریایی به سمت آن پیش می‌رود، به سمت کانتینری شدن است و حجم عظیمی از کالاهای کانتینری در بنادر شهید رجایی، بوشهر و امام کار می‌کند، در امیرآباد هم ترمینال کانتینری ایجاد خواهیم کرد تا در این مسیر که هم ارزان‌تر و هم ایمن‌تر است پیش برویم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا