مخبران/البرز در طول عمر ۹۰ ساله جاده چالوس، به خصوص در مدت اخیر، تقریباً سالی نبوده که محور کرج-چالوس کشته یا مصدومی بر اثر ریزش سنگ، سیل و یا تصادفهای ناشی از مشکلات فنی جاده نداشته باشد. محوری با بیش از پنج میلیون تردد در سال چرا باید اینگونه با حال خود رها شود و هر سال شاهد تکرار حوادثی باشیم که میتوان از آن پیشگیری کرد.
به گزارش مخبران، سیل ۱۸ خرداد ماه جدیدترین حادثه جاده چالوس است که ۱۲۰۰ خودرو را درگیر کرد، شش خودرو را به داخل سد کرج انداخت و دو نفر را هم مفقود کرد که از سرنوشت آنها تاکنون اطلاعی به دست نیامده است.
سیل اخیر و حوادثی که قبلاً در این محور رخ داده است؛ لزوم ایمنسازی کامل جاده کرج-چالوس را گوشزد میکند. کاری که به گفته مسئولان راهداری کشور حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
در همین خصوص با منوچهر غفاری مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت و گو کردیم.
غفاری معتقد است اکنون زمان آن است که تهدید پیش آمده را به فرصت تبدیل و این جاده قدیمی که با وضعیت فعلی تحمل این حجم از تردد خودرو را ندارد، با مشکلات فنی در برخی مقاطع مواجه است و از ایمنی کافی در برابر حوادث طبیعی هم برخوردار نیست را برای سالهای آینده ایمن کنیم.
وی با اشاره به تأکید استاندار البرز برای بازنگری اساسی در این محور و ترسیم برنامهای جامع برای رفع خطرهای طبیعی و جادهای میگوید: حالا که این جاده بسته شده فرصت خوبی فراهم است تا با این بازنگری اساسی آن را به شرایطی ایدهآل برسانیم.
مدیرکل مدیریت بحران با بیان اینکه طی سالهای گذشته باید اقداماتی برای ایمنسازی محور انجام میشد ولی صورت نگرفته است؛ خاطرنشان میکند: در فرصت کنونی میتوان برای آسفالت، خط کشی، گاردریلها، دیوارهها، حوضچههای آب، مسیلها، ریزش سنگ و … اقدامات لازم را انجام داد.
غفاری میگوید: این اقدامات اعتباراتی میخواهد که بخشی از آن را میتوان در داخل استان تأمین کرد و بخشی هم به اقدامات فرااستانی نیاز دارد.
وی ادامه میدهد: این جاده بعد از سیل اخیر باید زمانی مجدداً زیر بار ترافیک برود که هیچ خطری برای رانندگان نداشته باشد.
انتهای پیام