مستربچ آنتی باکتریال چیست؟

مستربچ‌ها با هدف بهبود عملکرد محصولات استفاده می‌شوند و انواع گسترده‌ای دارند. مستربچ افزودنی آنتی باکتریال از کاربردی‌ترین مستربچ‌های افزودنی در صنایع بسته بندی به حساب می‌آیند. مستربچ افزودنی آنتی باکتریال نوعی افزودنی به قطعات پلیمری بوده و به عنوان محافظت از قطعات پلاستیکی در برابر رشد انواع کپک، قارچ و باکتری استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر همراه ما باشید تا به بررسی جامع مستربچ آنتی باکتریال بپردازیم.

مستربچ افزودنی آنتی باکتریال

مستربچ افزودنی آنتی باکتریال (anti bactrial) حاوی نانو ذرات بایوسید (کشنده میکرو ارگانیسم) با ترکیبات جدید بر پایه نانو ذرات اکسید فلزی می‌باشند که به خوبی در شرایط خاصی فرایند شده اند و در حین فرایند به خوبی با مواد اولیه ممزوج شده و در شرایط مختلف محیطی مانند رطوبت خشکی و فضای تاریک عملکرد خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

مستربچ آنتی باکتریال (anti bactrial)  عمدتاً بر پایه نقره هستند و اصطلاح صحیح تر آنتی مایکروبیال است و عمدتاً نانو هستند. دیسپریشن ذرات نانو و بسیار سخت است و تولید مستربچ آنتی باکتریال یک دانش علمی محسوب می‌شود، مستربچ آنتی مایکروبیال در آینده نزدیک برای بسته بندی مواد غذایی، ظروف و فیلم‌های گلخانه ای الزام آور خواهد شد. مستربچ آنتی باکتریال (anti bactrial) بدون هیچ گونه تغییر رنگی در محصول نهایی و یا کاهش خواص مکانیکی به صورت یکنواخت با کلیه مواد پلاستیک ممزوج شده و خاصیت آنتی میکروبیال را به طور کامل به‌ آنها می‌بخشند و در اکثر ماتریس‌های پلیمری قابل استفاده است و بسیار در برابر حرارت تولید تا 230 درجه سانتی گراد پایدار است به دلیل قابلیت توزیع پذیری و ماهیت خنثی و غیر فعال می‌تواند در اکثر پلیمرهای گرمافرم از جمله پلی پروپیلن، پلی دنیل کلراید پلی استایرن پلی پورتان پلی اتیلن و دنیل استات پلی آکریلو نیتریل بوتا دی ان استایرن، جهت تولید طیف وسیعی از محصولات تزریقی، اکستروژنی، ترموفرمینگ، فیلم، فوم و … با مصرف 0.25 الی 0.5 درصد وزنی به دلیل عملکرد و قدرت بالا به کار برود.

ویژگی‌های مستربچ آنتی باکتریال

  همان‌طور که در بالا اشاره شد، افزودنی‌ آنتی باکتریال، خواص بی نظیری دارد. در زیر به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع مستربچ اشاره شده است:

  • مستربچ‌های آنتی‌ باکتريال سی وان پلیمر عليرغم داشتن کيفيت بالاتر، داراي قيمت کمتري نسبت به انواع مشابه خارجي و داخلي موجود در بازار مي باشد.
  • کاملا شفاف بوده و هيچ رنگي به زمينه پليمري نمي‌دهد به طوري که رنگ طبیعی محصول کاملا حفظ مي‌شود. بدین خاطر به راحتی در پلاستیکهای شفاف در ضخامتهای متنوعی به کار برده می‌شوند.
  • هیچ اثری بر روی خواص مکانیکی محصول پلاستیکی نهایی نمی‌گذارند.
  • در کلیه فرایندهای شکل دهی پلاستیکها اعم از تزریق، اکستروژن، قالبگیری بادی، فیلم و الیاف به راحتی قابل استفاه بوده و در شرایط فرایند و تنظیمات عادی دستگاه‌ها هیچ گونه تغییری بوجود نمی‌آورند.
  • از مکانيزم‌های مختلفی براي ميکروب کشي به طور همزمان استفاده مي‌کند بطوريکه باعث مي‌شود در همه شرايط محيطي مانند رطوبت زياد، محيط‌هاي خشک، فضاهاي تاريک و محيط‌هاي پر گرد و خاک قابل استفاده باشند.
  • در مقابل انواع مختلف باکتري‌ها و قارچ‌ها مانند کپک نان و ميوه عملکرد موثری را از خود نشان می‌دهد.
  • از ماندگاري بسيار بالا در مواد و قطعات پلاستيک برخوردار است.

کاربرد مستربچ آنتی باکتریال

صنایع بسته بندی، نخستین بخش در صنعت است، که بطور گسترده و عمده از مستربچ آنتی باکتریال در تولید انواع بسته بندی‌های استفاده می‌کنند.با توجه به این که تمام محصولات خوراکی، داروها، مواد غذایی، به بسته بندی نیاز دارند، دامنه‌ی کاربرد این مستربچ‌های ارگانیک به شدت گسترده می‎ باشد.امروزه به دلیل مشغله‌های زیاد افراد جامعه استفاده از مواد غذایی کنسرو شده به میزان فراوانی افزایش یافته است.از آنجا که این محصولات ارتباط مستقیمی با سلامت انسان‌ها دارند، استفاده از مواد غیر سمی و ارگانیک با خواص آنتی باکتریال در تهیه‌ی بسته بندی آن‌ها بسیار موثر است. همچنین با در نظر داشتن این موضوع در ساخت ظروف یکبار مصرف و لوازم آشپزخانه، انواع مستربچ‌ آنتی باکتریال کاربرد دارد.چرا که خواص ضد میکروبی آن‌ها از رشد میکروارگانیسم‌ها در این ظروف پیشگیری می‌نمایند.

وجود ترکیبات شیمیایی در تولید این گروه از محصولات، به آسانی شرایط را برای رشد انواع میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کنند.خواص ضد میکروبی مستربچ آنتی باکتریال، کاربرد آن‌ها را تا مرز تجهیزات پزشکی وسعت داده است.از آنجا که که حتی کوچک‌ترین ابزار پزشکی با سلامت و جان انسان بطور کامل در ارتباط می‌باشد، استفاده از مستربچ‌های ارگانیک در تولید چنین ابزاری ضرورت می‌یابد. تجهیزات مورد استفاده در بخش تزریقات، شامل ساده‌ترین لوازم پزشکی هستند، اما همچنان در ساخت این وسایل از فراورده‌های پلیمری ارگانیک با خواص ضد میکروبی استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی ساخت نانوحامل‌های دارویی با هدف درمان بهتر و سریع تر بیماری‌های گوناگون در علم پزشکی نتایج مطلوبی را به همراه داشته است.از این رو با توجه به خواصی که مستربچ‌های آنتی باکتریایی دارند، از آن‌ها در ساخت این نانو حامل‌های کوچک استفاده می‌شود.

انعطاف پذیری و مقاومت بالای اینگونه متسربچ‌ها در محیط‌های اسیدی و بازی، نقش آن‌ها را در تهیه‌ نانوحامل‌ها جذاب‌تر نموده است.صنایع ریسندگی و الیاف، نساجی و کفپوش‌های پلیمری از دیگر زمینه‌های نقش آفرینی مستربچ‌های ضد میکروبی و آنتی باکتریال است.

خرید مستربچ آنتی باکتریال

مستربچ ضد میکروب بر پایه پلیمرهای شیمیایی ساخته می‌شود. در تولید مستربچ آنتی باکتریال از گرانول‌های پلی‌‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی استایرن و … استفاده می‌شود. قیمت مستربچ آنتی باکتریال بر اساس گرانول‌های به کار رفته در ساختار آن‌ها و نیز کاربرد دانش‌های تخصصی دانش بنیان و نانو در تولید مستربچ تعیین می‌شود. لازم است تا در هنگام خرید این نوع مستربچ دقت نمایید و متناسب با محصول نهایی اقدام به سفارش نمایید. شما عزیزان می‌توانید با متخصصان شرکت سی وان پلیمر در ارتباط باشید تا پس از مشاوره رایگان، بهترین و با کیفیت‌ترین انتخاب خود را داشته باشید.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، مستربچ‌ها به منظور بهبود کارایی محصولات به کار گرفته می‌شوند و انواع گوناگونی دارند. در صنایع پلاستیکی از مستربچ افزودنی آنتی باکتریال برای ایجاد خاصیت ضد میکروبی پلاستیک استفاده می‌شود. بنابراین، در صنایعی که نیاز به حفاظت دائمی از محصولات دارند، به ویژه در بسته‌بندی‌هایی که به طول مدت طولانی نگهداری می‌شوند، استفاده از این نوع مستربچ بسیار مهم است. در این مقاله از شرکت سی وان پلیمر به طور کامل ویژگی‌های مستربچ افزودنی آنتی باکتریال را برای شما همراهان همیشگی شرح دادیم.

دکمه بازگشت به بالا