اقتصادی

منتظر خارجی‌ها نماندیم – مخبران

ما منتظر خارجی ها نبودیم

رئیس جمهور امضای تفاهم نامه 7 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در میدان مشترک نفتی آزادگان را مصداق بسیج توان داخلی کشور دانست و گفت: هدایت نقدینگی در راستای رشد تولید، بهره مندی از توان فناوری و جذب سرمایه گذاری داخلی. در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور بسیار موثر است.

به گزارش مخبران، آیت الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز سه شنبه در مراسم امضای « تفاهم نامه توسعه همه جانبه میدان مشترک نفتی آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه گذاری کرد. وی نیازهای اساسی امروز کشور را در زمینه افزایش تولید و ایجاد اشتغال شناسایی کرد و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی، فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه گذاری در بخش تولید است.

رئیس جمهور دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی را منوط به افزایش سرمایه گذاری دانست و افزود: کاری که امروز انجام شده حاصل هم افزایی و اتحاد شرکت های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشرانان اقتصاد برای اجرای توسعه یکپارچه است.
رئیسی ظهور بانک ها را گام دوم در این مسیر دانست و گفت: اقتصاددانان معتقدند وقتی نقدینگی به سمت تولید سوق داده نمی شود جای نگرانی دارد اما اگر از افزایش نقدینگی برای تحریک و تقویت پایه تولید استفاده شود، دلیلی برای نگرانی نیست
رئیس جمهور با معرفی و تصریح اینکه حوزه نفت و پتروشیمی یکی از بخش های کلیدی برای جذب سرمایه گذاری و رونق تولید است، تصریح کرد: آنچه امروز رخ داد امضای تفاهم نامه بین بانک ها و شرکت های بزرگ مالی و فناوری بود. پروژه نفت علاوه بر تامین منابع برای اجرای پروژه، نمونه ای از بسیج توان داخلی بوغور است و زمینه را برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در چنین پروژه های بزرگی فراهم می کند.
رئیسی با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری باید در کنار جذب سرمایه مورد توجه قرار گیرد، گفت: افزایش سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری موجب رشد اقتصادی می شود.
رئیس جمهور گفت: انعقاد این تفاهم نامه را باید در راستای هماهنگی منابع و توانمندی های داخلی به فال نیک گرفت و زمانی که بانک های بزرگ مورد اعتماد مردم برای اجرای این گونه طرح ها پای کار بیایند، اعتماد مردم است. و در این گونه پروژه ها بخش خصوصی نیز منتفع می شود و سرمایه های خرد و کلان شناور در جامعه به سمت این پروژه ها در مسیر توسعه پایدار کشور جذب می شود.
وی اجرای این گونه طرح ها را مصداق تلاش برای تحقق شعار «تولید، اشتغال، دانش بنیان» دانست و افزود: جذب فاینانس و منابع کلان برای توسعه و پیشرفت بانک ها و شرکت های بزرگ مالی. کشور مایه اعتماد مردم و مایه ناامیدی دشمنان است.
رئیس جمهور گفت: در سال های اخیر سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور از جمله راه آهن و برق به ویژه در حوزه نفت و انرژی آنطور که باید انجام نشده است اما در دولت مردمی منتظر نبودیم. خارجی ها و در نتیجه مردم نتایج امیدوارکننده و غرورآفرینی را از این سرمایه گذاری ها دیدند که به زودی شاهد آن خواهند بود.
مهندس جواد اوجی وزیر نفت به اهمیت سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: اولین اقدام وزارت نفت دولت مردمی تدوین برنامه سرمایه گذاری بود که بر اساس آن تصمیم گیری شد. سرمایه گذاری حداقل 160 میلیارد دلاری در یک دوره 8 ساله مورد نیاز است. در صنعت نفت داریم.
وزیر نفت برگزاری جلسات متعدد برای تعیین اولویت های سرمایه گذاری در صنعت نفت را پیشنهاد کرد و از مدیریت معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تقدیر کرد و افزود: تامین منابع مالی مانعی برای توسعه صنعت نفت است که توانسته ایم این کار را انجام دهیم. دستور رئیس جمهور و دکتر. تا با تلاش مخبر به دست آید. بیایید هلدینگ ها و شرکت های بزرگ مالی را به بخش بعدی بانک ها وارد کنیم تا بسته به اعتبار آنها نیز بستر جذب سرمایه های دولتی و خصوصی در این پروژه ها فراهم شود.
اظهارات مهندس OG: در مرحله اول، طرحی برای اجرای 5 پروژه بزرگ تهیه شده و هر هفته یک پروژه اجرا می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا