علمی و پزشکیمطالب برتر

مهمترین دلایل ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که صدها مرد و زن با آن روبرو هستند. افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار نازک شدن مو شوند. اگر دچار ریزش مو هستید، دانستن علت ریزش مو اولین قدم برای شروع درمان این مشکل است.

اگر هنگام شانه کردن موها در حمام چند دسته مو مشاهده کردید یا در مواقعی و در فصول خاصی دچار ریزش مو شدید، نگران نباشید. ریزش مو به صورت توده یا حجم زیاد مو نگران کننده است.

از آنجایی که شما هر روز خود را در آینه نگاه می کنید، مشاهده تغییراتی در موهای خود مانند ریزش یا نازک شدن مو دشوار است. ریزش مو در مردان به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته قبل از درمان ریزش مو، باید خودتان را همانطور که هستید بپذیرید. اما برای شناخت اولین علائم ریزش مو نکات مهمی وجود دارد که باید بدانید. این به شما کمک می کند تا درمان سریعتر و دقیق تری داشته باشید. همچنین اگر ریزش مو دارید میتوانید برای درمان آن به متخصص پوست و مو در شیراز مراجعه کنید.

ریزش مو چقدر شایع است؟

در موهای معمولی روزانه بین 50 تا 100 تار مو می ریزد. اکثر مردم بیش از 100 میلیون تار مو روی سر خود دارند که دائماً رشد می کنند و می ریزند، اما ریزش روزانه آنها چقدر می تواند نگران کننده باشد؟

آیا باید در هنگام ریزش موی شدید این سوالات را از خود بپرسید؟

1) وقتی دستتان را در موهایتان می گذارید، احساس می کنید کوچکتر از قبل می شوند؟

2) وقتی دوش می گیرید، در حمام یا روی دستانتان چقدر مو می کنید؟

3) هنگام برس زدن یا شانه زدن چه مقدار مو می بینید؟

4) وقتی در آینه نگاه می کنید، آیا تغییراتی را در وسط سر خود به دلیل کاهش حجم یا نازک شدن موها مشاهده می کنید؟

با توجه به پاسخ به این سوالات، آیا متوجه شده اید که موهایتان نازکتر شده و خط وسط پوست سرتان بیش از گذشته پوک شده است؟ تنها راه تشخیص و درمان رشد موهای خود و انتخاب مسیر صحیح، ارتقای دانش خود در مورد مو، شناخت نوع مو و علل ریزش مو است.

مهمترین عامل ریزش مو در مردان و زنان

1. هورمون ها

هورمون ها عامل شایع ریزش مو در مردان و زنان هستند. در هر دو جنس پاسخ مشابهی به هورمون مردانه دی هیدروتستوسترون دارند. در مردان، سطح تستوسترون با سرعت بیشتری نسبت به استروژن (هورمون زنانه) تولید می شود و در زنان این نسبت برعکس است. استروژن و پروژسترون، همان هورمون های زنانه، در مقادیر بیشتری نسبت به تستوسترون تولید می شوند.

بسیاری از فعالیت های بدن مانند رابطه جنسی، حفظ بافت استخوانی و ماهیچه ای و سلامت و قدرت بدن به تستوسترون بستگی دارد. هورمون تستوسترون پیش ساز تولید چندین هورمون دیگر در بدن است که یکی از آنها دی هیدروتستوسترون (DHT) است. DHT اثر مستقیمی بر روی ریشه مو (فولیکول مو) دارد که با نازک شدن مو و توقف رشد مو و به دنبال آن ریزش مو همراه است. به این نوع ریزش مو، طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک) می گویند. این مهم ترین و جدیدترین نوع ریزش مو در زنان است. زیرا اگر دیر درمان شود موها بسیار نازک شده و به طور کامل از بین می روند. و این می تواند باعث آسیب دائمی به رشد مو شود.

ریزش موی هورمونی در زنان با مردان متفاوت است. در مردان، ریزش مو به شکل نعل اسبی رخ می دهد، در حالی که در زنان، موهای تاج و تمام نواحی مرکزی سر نازک می شوند و تاج به طور کامل قابل مشاهده است. .

در موارد ساده ریزش موی هورمونی زنانه، شما در قسمت جلوی خط موی خود دچار عقب نشینی نمی شوید، اما نازک شدن و ریزش مو محسوس است. خوشبختانه این نوع ریزش مو در زنان قابل درمان است. در مقاله بعدی به طور کامل درمان های موثر برای این شرایط را شرح خواهیم داد.

2. یائسگی

در زنان یائسه، از آنجایی که تولید هورمون ها در بدن دستخوش تغییرات زیادی می شود، ریزش مو تا حد زیادی ممکن است رخ دهد. یائسگی و ریزش مو ارتباط مستقیمی با هم دارند. در این مدت تولید استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و تولید هورمون هایی مانند DHT (دی هیدروتستوسترون) افزایش می یابد. اگر از نظر ژنتیکی به این هورمون ها حساس هستید، می تواند به نازک شدن مو و افزایش ریزش مو کمک کند.

ریزش مو در دوران یائسگی معمولا در سنین 50 تا 60 سالگی در اکثر زنان رخ می دهد که با نازک شدن و کاهش حجم مو همراه است. البته گاهی در سنین 30 تا 40 سالگی نیز بروز می کند که با توجه به سن یائسگی در خانم ها متفاوت است. مانند سایر نمونه های ریزش موی زنانه، این نوع ریزش مو نیز قابل درمان است و در مقاله بعدی دستورالعمل درمان ریزش مو به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

3. هورمون های تیروئید و ریزش مو

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید باعث ریزش شدید مو می شود و این به دلیل نقش مهم هورمون تیروئید در تقویت ریشه مو است و همچنین نقش موثری در حفظ مو و رشد موهای جدید دارد. اگر تیروئید شما به درستی کار نمی کند، نمی توانید موهایی که به طور معمول هر روز از دست می دهید را جایگزین کنید. زیرا این هورمون به حفظ و نگهداری ریشه مو کمک می کند. مشکلات تیروئید نه تنها باعث ریزش مو می شود بلکه موها را ضعیف، نازک و وز می کند. مشکلات تیروئید معمولا باعث ریزش مو می شود و شما فقط در یک ناحیه خاص یا تاج سر و پیشانی ریزش مو را مشاهده نمی کنید.

درمان کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید باید تحت نظر پزشک انجام شود. بر خلاف ریزش موی هورمونی، ریزش موی ناشی از مشکل تیروئید موقتی است و پس از تشخیص و درمان به طور کامل متوقف می شود و موهای جدید به تدریج از نازک شدن و نازک شدن دوباره رشد کرده و دوباره رشد کرده و ضخیم می شوند.

4. افسردگی

اگر ساعت های طولانی کار می کنید یا در یک محیط پر استرس زندگی می کنید. بعد از چند هفته دردسر، ناگهان به موهای خود توجه کنید و با حجم زیادی از ریزش مو مواجه خواهید شد و البته به دلیل مشغله های ذهنی و زندگی، روند تدریجی آن را نخواهید دید. ریزش مو تحت تاثیر استرس تلوژن افلوویوم نامیده می شود و معمولا دائمی نیست. در این حالت دچار ریزش ناگهانی مو در سر می شوید و موهای زیادی را روی بالش و لباس یا روی شانه های خود مشاهده می کنید.

مانند سایر موارد ریزش موقت مو، قسمتی از پوست سر شما کاملا باز است و این به دلیل فشار ایجاد شده توسط مو در فاز تلوژن (استراحت) است و اگر حقیقت داشته باشد، زمان حفظ مو است. سر خیلی کوچک است موها در عرض 2 تا 4 ماه از سر می ریزند و این باعث ریزش مو از سر بدون توجه به آن می شود، اما موهای قابل رویت در اثر استرس معمولاً پس از 2 یا 3 ماه شرایط شدید و تغییر سبک زندگی ظاهر می شوند. و با کاهش استرس و دریافت داروی صحیح می توان دوباره وارد روند طبیعی رشد و جایگزینی شد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع توصیه می کنیم مقاله آیا استرس باعث ریزش مو می شود؟

5. عفونت کرونا

عفونت کرونا عوارض جانبی مختلفی در بدن ایجاد می کند که پس از درمان تا مدت ها ادامه می یابد. برخی از افراد ماه ها به آسم مبتلا می شوند، گروهی دیگر حس بویایی خود را از دست می دهند و حس بویایی تا چند ماه بر نمی گردد. ریزش موی شدید ناشی از تاج نیز پس از عفونت و تا حدود 9-8 ماه پس از عفونت ادامه خواهد داشت. علت این نوع ریزش مو عبارت است از: گرما، از دست دادن ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، تضعیف سیستم ایمنی، استرس و نوروپاتی ناشی از این بیماری. همه این موارد روی فولیکول مو تاثیر می گذارد و فولیکول مو را ضعیف می کند. معمولا ریزش مو پس از چند ماه به حالت طبیعی برمی گردد، اما ممکن است در صورت عدم درمان و پیشگیری از ریزش مو با قرص های تقویت کننده و ریزش مو، حجم و تعداد موها کاهش یابد.

6. ریزش مو به دلیل وزن زیاد

بسیاری از افراد کاهش وزن ناگهانی و ریزش مو را تجربه می کنند. اگرچه کاهش وزن تدریجی باعث ریزش مو نمی شود، اما کاهش وزن ناگهانی اغلب باعث نازک شدن و ریزش موی مشابه استرس می شود. مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدن را کاهش می دهید که می تواند به سلول های بدن فشار وارد کند و باعث ریزش ناگهانی مو شود.

ریزش موی مرتبط با رژیم معمولاً با افرادی همراه است که در مدت زمان کوتاهی از راه های غیر متعارف چربی زیادی به دست می آورند. بنابراین، اگر به تدریج کالری را کاهش دهید و ورزش بیشتری انجام دهید، به تدریج وزن کم می کنید بدون اینکه به سلول های مو فشار وارد کنید. البته این ریزش مو دائمی نیست و اگر رژیم غذایی شما به حالت عادی برگردد، عوارض آن برطرف می شود. البته در این موارد باید از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کرد.

7. کم خونی فقر آهن

اگر سطح آهن شما کم باشد، می تواند به موهای شما آسیب برساند. کمبود آهن یکی از عوامل مهم ریزش مو است، رژیم غذایی نامناسب و عدم دریافت مواد لازم برای بدن به ویژه بیماری های روده ای که به درستی جذب نمی شوند، می تواند منجر به کمبود قابل توجه آهن در بدن شود. بسیاری از خانم ها در دوران قاعدگی موهای خود را از دست می دهند و این نوع ریزش مو کاملاً شبیه ریزش مو در زنان قبل از یائسگی است. ریزش مو علاوه بر آهن به دلیل کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین A، چربی ها و قندها، سلنیوم و بیوتین نیز ایجاد می شود. ساده ترین و بهترین راه برای تشخیص نوع ریزش مو مراجعه به پزشک خانواده و انجام آزمایش خون برای تعیین میزان آهن در بدن است.

8. بیماری لوپوس

لوپوس از آن دسته بیماری هایی است که در آن به دلیل نقص در سیستم دفاعی بدن، اندام های پیشگیری کننده از بیماری به اشتباه به اندام های مقاوم به بیماری حمله می کنند. یکی از عوارض لوپوس ریزش مو است که با حمله به پوست سر اتفاق می افتد.

9. آلوپسی آندروژنیک (ریزش مو در مردان و زنان)

در این نوع ریزش مو، سر خالی است و تاج سر موها را به طور کامل از دست می دهد و به طور کلی موهای نازک از سر نمایان می شود. شایع ترین شکل ریزش مو به دلیل ترکیبی از وراثت (وراثت) و عوامل هورمونی است. ممکن است در اوایل دهه بیست سالگی فرد شروع شود. اگرچه چند سال طول می کشد تا به طور کامل آن را ببینید.

10. ریزش مو در مرحله استراحت (تلوژن آفیلیا)

موها حدود 2 تا 4 ماه پس از تولد در مرحله استراحت هستند. اگر در این مرحله شروع به ریزش کرد، باید به دنبال درمان و توجه به تغذیه باشید.

11. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک ریزش موی کامل به اندازه پوست سر با موهای ضخیم و برجسته است. طاسی کامل سر و جلوی بدن.

12. ریزش مو در مرحله استراحت. 2 تا 4 ماه اول رشد مو

این نوع زهکشی چندین سال دوام می آورد. این دومین نوع رایج ریزش مو است که در آن ریشه ها و موها به بلوغ نمی رسند و در مراحل اولیه از بین می روند و به طور موثر رشد مو را کاهش می دهند. چنین ریزش مو اغلب تحت استرس بیماری و آسیب های جسمی رخ می دهد. این نوع ریزش مو به عنوان ریزش موی استرسی نیز شناخته می شود.

ریزش مو به دلیل برس زدن یا شانه زدن بیش از حد سخت یا استرس فیزیکی ناشی از سشوار و اتو. در واقع این نوع ریزش مو به دلیل رشد مو به دلایل ریشه ای یا فیزیکی است

13. I-Alopecia Areata neTotalis

آلوپسی آره آتا در اثر یک بیماری خود ایمنی ایجاد می شود. در واقع سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند و فولیکول مو (ریشه مو) آسیب می بیند، رشد مو در آن ناحیه متوقف می شود و طاسی به شکل ریزش مو در سر ظاهر می شود. در این شکل موها در نواحی مختلف به صورت دایره های مجزا کاملاً کچل می شوند که به آن سکه ریختن می گویند.

طاسی کامل شکل معمولی این نوع ریزش مو است که در آن موهای روی سر به طور کامل از بین می روند. عمدتاً در ناحیه پیشانی جلوی سر و گاهی در کل بدن است. این معاینه عمومی نباید مانع از مراجعه شما به متخصص پوست شود. این به شما یک دید کلی از ریزش مو می دهد. اما تشخیص اصلی به پزشک متخصص بستگی دارد و پس از تشخیص صحیح و انجام آزمایشات لازم می توان بدون از دست دادن دقت و هزینه، درمان را انتخاب کرد. هنگامی که نوع ریزش مو شما مشخص شد، با کمک شما تصمیم بگیرید که از درمان آینده چه انتظاری دارید.

شایع ترین علت ریزش مو چیست؟

شایع ترین علت ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک (ناشی از هورمون ها) یا آلوپسی آندروژنتیک است که به نام های طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه نیز شناخته می شود.

این ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. در مردان بالای پیشانی M شکل است، در زنان معمولاً در قسمت پایین سر و پیشانی دیده می شود و اغلب موها می ریزند و موها نازک می شوند. (تفاوت الگوی ریزش موی آندروژنیک در مردان و زنان)

آلوپسی شایع ترین علت ریزش مو در مردان و زنان است

این نوع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن در زمان معینی به فولیکول موی اشتباه حمله کرده و آن را از بین می برد.

این حالت یک نوع ریزش مو در مردان و زنان دارد و معمولاً دایره ای و کاملاً طاس است و می تواند گسترده یا غیر گسترده باشد و می تواند در هر جایی از سر، صورت (چانه) و بدن رخ دهد.

این نوع بثورات معمولاً خود محدود شونده است و نیازی به درمان دارویی ندارد و یک تا شش ماه طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد.

حدود 40 درصد از زنان در دهه 40 زندگی خود ریزش مو را تجربه می کنند. ریزش مو در زنان به دلایل مختلفی رخ می دهد. ریزش مو می تواند به دلیل تغییرات هورمونی یا حساسیت ژنتیکی به مقادیر خاصی از هورمون ها در بدن رخ دهد. عواملی مانند استرس و اضطراب بیش از حد، مشکلات تیروئید و کاهش وزن ناگهانی نیز می توانند بر خطر ریزش مو تأثیر بگذارند.

به الگوی ریزش مو توجه کنید که آیا موهای شما بیش از حد معمول می ریزد و مو را روی بالش، روی شانه یا لباس خود می بینید. نگرانی طبیعی است. آیا در این زمان متوجه می شوید که موهایتان بیشتر از حد معمول است؟

به عنوان یک زن، مقابله با ریزش مو دشوار است. خوشبختانه در اکثر موارد قابل درمان است. به شرطی که این کار از طریق یک سری درمان های صحیح و صحیح انجام شود. در این مقاله به خانم ها کمک کرده ایم تا با دانستن نوع دقیق ریزش مو، نوع مناسب درمان ریزش مو را انتخاب کنند.

زمانی که اکثر مردم از کلمه ریزش مو استفاده می کنند. آنها بلافاصله مردان طاس را تصور کردند. ریزش مو در خانم ها موضوع مهم و مهمی برای آنهاست. ریزش مو در زنان می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از تولید هورمون های مردانه در بدن تا عوامل ثانویه در پاسخ به یک سری واکنش های فیزیکی یا شیمیایی.

موهای زن و پیری

زنان نیز مانند مردان با افزایش سن موهای خود را از دست می دهند. 12 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال درجاتی از ریزش و نازک شدن مو را تجربه می کنند و در سنین 50 تا 60 سالگی در دوران یائسگی حدود 0 تا 40 درصد موهای خود را از دست می دهند و با افزایش سن. تنها 40 درصد احتمال دارد که موهای خود را بالای 80 سال نگه دارید.

این می تواند در کاهش هورمونی بیشتر باشد زیرا حساسیت ژنتیکی به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) و به ویژه سابقه خانوادگی در این موارد نقش مهمی دارد. اگر نگران ریزش موی خود هستید، زمان درمان مهم است. از آنجایی که ریزش مو یک فرآیند تدریجی است و شما تحت تاثیر DHT هستید، می توانید میزان ریزش مو را کاهش دهید و موهای خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

دکمه بازگشت به بالا