موسیقی درمانی برای کودکان اوتیسم

درباره اوتیسم

اوتیسم مجموعه ای از ناتوانی ها در کودک است که معمولا در طی سه سال  ابتدایی زندگی کودک قابل شناسایی است. این بیماری اختلال پیچیده ای است که توانایی کلامی، اجتماعی (ارتباط با سایرین) و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث توقف در رشد و تکامل شناختی کودک می گردد. یکی از عللی که بنظر می رسد موسیقی درمانی در بهبود اوتیسم موثر است نقش مهم آن در تحریک، هماهنگی و به کارگیری هر دو نیمکره مغز است. درمانگر از یک آهنگ یا ساز برای تقویت عملکرد های شناختی کودک اوتیستیک استفاده می کند تا بتواند خودآگاهی را در او بسازد و روابطش را با  دیگران بهبود بخشد.

اوتیسم | کودک

این اختلال بر نحوه تعامل فرد با دیگران تاثیر می گذارد. اگرچه در بین افراد مختلف با اختلال اوتیسم شباهت های بسیاری وجود دارد اما مشخص کردن علل و علایم آن به طور خاص دشوار است. اوتیسم مجموعه ای از ناتوانی ها در کودک است که معمولا در طی سه سال  ابتدایی زندگی کودک قابل شناسایی است. این بیماری اختلال پیچیده ای است که توانایی کلامی، اجتماعی (ارتباط با سایرین) و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث توقف در رشد و تکامل شناختی کودک می گردد. این اختلال بر نحوه تعامل فرد با دیگران تاثیر می گذارد.

اگرچه در بین افراد مختلف با اختلال اوتیسم شباهت های بسیاری وجود دارد اما مشخص کردن علل و علایم آن به طور خاص دشوار است. به طور تقریبی، از هر 68 آمریکایی یک نفر به نوعی از اوتیسم مبتلا است. طرح های لباس گروه شب نقاب واقعی معمولاً با استفاده از تکنیک های چاپی یا دوختی بر روی پارچه اعمال می شوند . اگرچه تشخیص زود هنگام اوتیسم شانس درمان را بیشتر می کند اما درمان کامل و قطعی برای این اختلال وجود ندارد. به طور تقریبی، از هر 68 آمریکایی یک نفر به نوعی از اوتیسم مبتلا است. اگرچه تشخیص زود هنگام اوتیسم شانس درمان را بیشتر می کند اما درمان کامل و قطعی برای این اختلال وجود ندارد.

موسیقی چگونه می تواند روی کودکان اوتیستیک تاثیر گذار باشد؟ یکی از عللی که بنظر می رسد موسیقی درمانی در بهبود اوتیسم موثر است نقش مهم آن در تحریک، هماهنگی و به کارگیری هر دو نیمکره مغز است. درمانگر از یک آهنگ یا ساز برای تقویت عملکرد های شناختی کودک اوتیستیک استفاده می کند تا بتواند خودآگاهی را در او بسازد و روابطش را با  دیگران بهبود بخشد.  موسیقی، فرد را به رفتارهای ارتباطی و تعامل با دیگران ترغیب می کند و این چیزی است که کودکان اوتیستیک به شدت با آن مشکل دارند. اگر خیلی دقیق  نحوه کار یک گروه موسیقی را در نظر بگیریم متوجه می شویم که تمام ساز ها با یکدیگر در ارتباط هستند؛ اما، در ابتدا یک نوازنده تنها با سازش در ارتباط است.

در سطوح بالاتر در کار با کودک اُتیستیک گفتار درمان ممکن است با مشکلاتی مانند اکولیلیا و نقص در ضمایر مواجه گردد. این کودکان ممکن است بدون اینکه درگیر با گفتار منوتونیک گردند  بتوانند از جملات ساده و بلند در گفتار خود استفاده کنند.برای این کودکان نیز می توان از موسیقی درمانی با اشعاری با کلمات ساده و عبارات تکراری و حتی سیلابهای بی معنی تکراری استفاده نمود. از طرفی دیگر می توان از عبارات و کلمات بامعنی  و اشعار همراه با علائم دیداری  و بساوایی که تسهیل کننده آموزش به کودک است استفاده نمود.

برای کودکان اوتیستیک هم اضافه کردن یک ساز به جلسات درمان، باعث می شود آنها در ابتدا تنها با ساز خود ارتباط برقرار کنند؛ اما کم کم با دیگر افرادی که هر کدام  با ساز هایشان در ارتباط هستند هم شروع به تعامل می کنند. تقویت عملکرد با  گوش کردن و آواز خواندن تفسیر  ما از موسیقی، شامل شعر و اصوات آن، به ما در یادگیری برقراری ارتباط کمک می کند.  برای کودکان اوتیستیک، این موضوع می تواند به شکل یادگیری یک کلمه جدید از متن ترانه یا درک بهتر از نحوه تعامل در موقعیت های اجتماعی بر اساس پیام آن ترانه باشد.

ما می دانیم که اوتیسم برای کودکان در موقعیت های اجتماعی موانعی به وجود می آورد؛ اما اگر گروه کوچکی از بچه ها باشند که با هم به موسیقی گوش می کنند، کودک می تواند احساس اعتماد کند و در مورد آهنگ نظرش را بگوید یا با سایر بچه ها هم خوانی کند. تمرین رقص نیز می تواند سیستم حسی و مهارت های نرم حرکتی کودک را تحریک و تقویت کند. مطالعات اخیر پزشکی این مطالعات نشان می دهد که اگر یادگیری به کودکان اوتیستیک از طریق بازی های غیر تهاجمی، فعالیت های موزیکال و سرگرم کننده صورت گیرد می توان محیط حمایتی ایجاد کرد تا والدین و کودکان، به روش صحیح وسالم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ما از موسیقی درمانی استفاده می کنیم تا به کودکان اوتیستیک بیاموزیم چگونه با ما و دیگران ارتباط بگیرند.  لباس قهرمانان پسرانه می تواند با الهام از فصل های مختلف سال، مانند بهار، تابستان، پاییز، و زمستان طراحی شود . بعد از اینکه کودک با یکی از اعضای خانواده ارتباط برقرار کرد سایر اعضای خانواده نیز می توانند به صورت جداگانه و تک تک به جلسات درمان دعوت شوند تا کودک بتواند با آن ها نیز ارتباط برقرار کند. گذشته از تقویت حسی توسط رقص، پیشرفت کلامی توسط اشعار و پویایی اجتماعی یادگیری یک ساز، ریتم می تواند به ایجاد انگیزه در زمان بازی کمک کند تا مغز و بدن را همزمان درگیر و هماهنگ کند.

از موسیقی درمانی چه انتظاری داشته باشیم؟ موسیقی درمانی نه فقط برای کودکان بلکه برای همه  سودمند است. جلسات معمولا شامل یک تمرین مهم در ایجاد ارتباطات بین افراد و هم چنین ایجاد آرامش و انگیزه توسط بازی های سالم است. اکثر درمانگران این فرصت را فراهم می کنند تا مهارت های جدید به آرامی آموخته شود، به طوری که در هر جلسه تنها یک مهارت برای مثال آواز خواندن، رقصیدن، گوش کردن و یا نواختن ساز، ارائه می شود. اما برای رسیدن به هدف و درمان کودک، هر جلسه باید با صبوری و یک محیط یادگیری ایمن همراه باشد.

موسیقی درمانی استفاده ای منحصر به فرد از اعجاز موسیقی برای ارتقاء زندگی و ایجاد تغییرات مثبت در رفتار است. و گفتار درمانی ابزاری است برای ایجاد وتقویت مهارتهای ارتباطی، کلامی، شناختی، عاطفی، یادگیری و ادراکی. ترکیب این دو شیوه درمانی که هرکدام به صورت جداگانه از درمانهای اصلی هستند، می تواند برای کودکان با نیازهای ویژه ازجمله کودکان اُتیستیک بسیار سودمند باشد. به همین علت است که از این شیوه به عنوان یکی از آیتمهای اصلی در موسسات و کلینیک ها و مجموعه های درمانی کودکان اُتیستیک یاد می گردد.

موسیقی درمانی به علت اینکه شکلی از ارتباط غیر کلامی و یک تقویت کننده طبیعی است و زمان بسیار کمی را برای انگیزش کودک لازم دارد ، برای کودک اُتیستیک بسیار موثر است. طرح های لباس مرد آهنی واقعی برای کودکان ممکن است شامل نقوش متنوعی از جمله خطوط، دوایر، و پس زمینه های گیاهی باشند . برای مثال بازی های موزیکال  مانند پاس دادن توپ  به نفر جلویی همراه با موسیقی موجب ارتقاء تعامل در میان کودکان و افزایش تماس چشمی می گردد. با استفاده از تقلید دست زدن های نزدیک چشم همراه با موسیقی و یا استفاده از فعالیتهای ابزاری که نزدیک چشم اند می توان ارتباط چشمی و نگاه هدف مند را درکودک افزایش داد.

از جمله این فعالیتها می توان به چوب به هم زدن دو نفر که روی به روی هم نشسته اند و همراه با ریتم، چوبها را به همدیگر می زنند اشاره نمود. این فعالیتها را می توان در کنار موسیقی به صورت انفرادی و یا گروهی به صورت دایره ای انجام داد. مشکلات گفتاری کودک مبتلا به اتیسم در سطوح پایینتر ممکن است شامل مواردی چون عدم گفتار، موتیسم کامل، خرخر کردن، نالیدن، جیغ زدن های تکانشی، صداهای ته گلویی و هوم هوم کردن و زمزمه کردن باشد. با استفاده از موسیقی درمانی می توان برای این کودکان سرودهایی را کار نمود که ترکیبی از واکه های همخوان باشد.

دکمه بازگشت به بالا