نحوه نگهداری از پد چاپ تامپو

پد یکی از ملزومات اصلی دستگاه چاپ تامپو می باشد که وظیفه انتقال رنگ از کلیشه به قطعه را بر عهده دارد.این پد ها معمولا از جنس سیلیکون ساخته شده اند که با توجه به نوع قطعه و سایز آن در شکل ها و اندازه مختلفی وجود دارند. تقریبا چند هزار نوع مختلف پد سیلیکونی برای چاپ پد وجود دارد.

انواع پد تامپو

پد های سیلیکونی که به صورت اشکال مختلف ساخته می شوند، به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند.

  • پد های سیلیکونی نرم: این پد ها جهت استفاده برای قطعات ضعیف و نازک مورد می باشند تا در زمان چاپ قطعه دچار خرابی نشود.
  • پد های سیلیکونی معمولی: این نوع پدها بیشترین کاربرد را دارند که معمولا برای چاپ روی تمامی قطعات قابل استفاده می باشند. برای مثال برای چاپ تامپو روی پرده می توان از این پدها استفاده نمود.
  • پد های سیلیکونی سخت: برای چاپ روی قطعات سخت مانند فلزات تیز از این نوع پدها استفاده میشود تا امکان پاره شدن پد کمتر شود.

برای ساخت پد دستگاه چاپ تامپو ابتدا مواد سیلکونی را با حرارت کافی ذوب میکنند و سپس در قالب های فلزی به شکل نهایی در می آورند. این پدها به عنوان ابزاری برای انتقال رنگ از پلیت به سطح نهایی استفاده می شود. اشکال و سختی این پدها بسته به مصارف آنها متفاوت اند.

پدهای مدور، پدهای باریک، پدهای میله ای و اشکال متنوع مثل مرکب، مثلث و غیره که در هر گروه نیز اندازه کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد. همچنین می توان برای مصارف خاص پدهایی با اشکال متناسب با کاربرد خود تهیه نمود.

کیفیت چاپ تامپو ارتباط مستقیم با نوع جنس پد سیلیکونی دارد. انواع مختلف پد سیلیکونی وجود دارد که باید برای هر قطعه جهت چاپ، پد مخصوص و مناسب آن قطعه انتخاب شود تا به بیشترین کیفیت چاپ دست پیدا کنیم. همچنین سختی پدهای چاپ تامپو با شور اندازه گیری میشود.

نکات نگهداری از پدهای تامپو

عمر پد های دستگاه چاپ تامپو به موارد مختلفی مثل جنس و کیفیت سیلیکون آنها بستگی دارد که طول عمر آنها در پدهای باکیفیت تا 100 هزار ضرب نیز می رسد. در نگهداری پد های دستگاه تامپو باید کاملا دقت شود که پد ها زخمی نشوند و یا توسط قطعات تیز پاره نشود. همچنین بهتر است برای تمیز کردن پد ها به جای حلال های رنگ مثل ریتارد یا بنزین از چسب نواری شیشه ای استفاده شود تا پد ها طول عمر بیشتری داشته باشند. در خدمات چاپ تامپو باید برای به صرفه شدن پروژه ها از پد ها و تجهیزات تامپو به خوبی نگهداری شود تا با افزایش طول عمر لوازم پروژه ها به صرفه و اقتصادی شود.

لازم به ذکر است مواردی مانند نگهداری پد ها دور از نور مستقیم خورشید، انتخاب پد مناسب هر قطعه جهت چاپ، تمیز کردن اصولی پد بلافاصله پس از پایان کار چاپ و… نیز باید در نگهداری پد چاپ تامپو رعایت شود.

 

دکمه بازگشت به بالا