اقتصادیمطالب برتر

نحوه کار دیزل ژنراتور

نحوه کار دیزل ژنراتور چگونه است؟

اگر فعالیت اقتصادی و شغل شما به گونه‌ای است که به جریان پیوسته برق نیاز دارید یا در شرایطی هستید که امکان برق رسانی وجود ندارد، به احتمال قوی با تجهیزاتی همچون دیزل ژنراتور آشنایی دارید. این دستگاه که از دو بخش ژنراتور و موتور دیزلی تشکیل شده است، برق مورد نیاز شما در شرایط مختلف تولید می‌کند. در واقع عملکرد این دستگاه در نهایت منجر به تولید انرژی برق می‌شود. آنچه در این بین مورد توجه قرار می‌گیرد، نحوه کار این دستگاه دیزلی است که با استفاده از سوخت دیزل با گازوئیل انرژی برق را در مقیاس‌های مختلف تولید می‌کند. در بررسی نحوه عملکرد این دستگاه، انواع دیزل ژنراتور ایرانی و خارجی در برندهای مختلف نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

عملکرد دیزل ژنراتور

این دستگاه که در عصر تکنولوژی و صنعت امروز به صورت گسترده مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد. از یک موتور ژنراتور و یک موتور دیزلی تشکیل شده و با مصرف سوخت به تولید انرژی الکتریکی می‌پردازد. با توجه به اینکه این دستگاه در کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، برق تولیدی آن در هر کاربری با مقیاس مشخصی تعیین می‌شود. عملکرد این دستگاه به نوع سوخت آن بستگی دارد. ژنراتورها برای تولید انرژی الکتریکی از سوخت دیزلی شامل گازوئیل، گاز چوب و بنزین استفاده می‌کنند. برخی از انواع دیزل ژنراتور دوگانه سوز نیز وجود دارد که به صورت هم زمان از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می‌کند و مزایای قابل توجهی به همراه دارد.

انواع دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور چیست pdf
عملکرد این موتور دیزلی به این صورت است که هوا در داخل سیلندرها فشرده‌سازی شده و احتراق صورت می‌گیرد و به دنبال آن موتور شروع به کار می‌کند. موتور دیزلی از یک شفت تشکیل شده و زمانی که موتور در حال حرکت است، شفت شروع به چرخیدن کرده و در صورتی که موتور ژنراتور به موتور دیزل متصل شود، چرخش شفت، ژنراتور را به کار انداخته و انرژی الکتریکی تولید می‌شود. در واقع انرژی حاصل از سوخت به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در بررسی عملکرد این دستگاه‌ها باید در نظر داشته باشید گازهای خروجی حاصل از سوخت‌های دیزلی به صورت ذرات معلق در جو منتشر شده و هوای اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نکات مهم در خرید دیزل ژنراتور

عملکرد ژانراتورها به شکل مستقیم به نوع آن‌ها بستگی دارد، در نتیجه برای اینکه به استفاده بهینه از این تجهیزات برسید و راندمان آن را افزایش دهید، باید به چند نکته هنگام خرید این دستگاه‌ها توجه کنید. اولین فاکتور مهم در خرید موتورهای دیزلی، برند تولید آن است. انواع دیزل ژنراتور خارجی و ایرانی و در برندهای مختلفی به تولید می‌رسند که هر یک با یک مشخصه خاص شناخته می‌شوند. پس از توجه به برند این دستگاه باید نوع آن را به تناسب نیاز کاربری خود تعیین کرده و انتخاب کنید. برای این منظور باید اندازه و قدرت دستگاه را در نظر بگیرید. میزان مصرف سوخت موتور دیزلی، نوع دستگاه و گارانتی آن از دیگر فاکتورهای مهم در خرید ژنراتورها هستند.

برندهای مختلف دیزل ژنراتور

همانطور که گفتیم کمپانی‌های داخلی و خارجی بسیاری به تولید و فروش دیزل ژنراتور مشغول‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمپانی‌های بادوین، کامینز، ولوو پنتا و … اشاره کرد.

  • دیزل ژنراتور ولوو یک موتور سبک با راندمان بالاست که از شهرت جهانی برخوردار است. کمپانی ولوو پنتا موتورهای دیزلی خود را در مدل‌های مختلف با بهترین کیفیت و قابلیت کوپل شدن با انواع ژنراتور تولید و عرضه می‌کند. دیزل ولوو هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارد و در دراز مدت از صرفه اقتصادی برخوردار است. اگر نحوه عملکرد دیزل ژنراتور ولوو را بررسی کنید، با مزایای بی شمار آن از جمله مصرف حداقل سوخت و آلایندگی حداقل، راندمان بالا و قیمت مناسب آشنا خواهید شد.
  • دیزل ژنراتور بادوین یا بادوئن نیز یکی از بهترین برندهای ژنراتور در دنیا و محصول یک شرکت چینی فرانسوی است. دیزل ژنراتور بادوئن به عنوان یک دستگاه قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه انتخاب ایده‌آلی برای تأمین انرژی برق در اماکن مختلف است.

انواع دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور چیست pdf

  • دیزل ژنراتور کامینز نیز به عنوان یک دیزل ژنراتور آمریکایی قدرتمند در مدل‌ها و سری‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. این موتور دیزلی با انواع ژنراتور کوپل شده و از سیستم خنک‌کنندگی آب خنک با توان بالا برخوردار است.
  • دیزل ژنراتور پرکینز به عنوان یک موتور دیزلی انگلیسی با سوخت گازوئیل و عملکرد مبتنی بر احتراق درون سوز کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. این دستگاه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دیزل ژنراتور موتورسازان تبریز به عنوان یک موتور دیزلی ایرانی از کیفیت و قدرت بالایی برخوردار است. این موتور دیزلی در انواع مختلف سه، چهار و شش سیلندر تولید شده و ضمن سهولت کاربری، راندمان بالایی ارائه می‌دهد.‌

قیمت دیزل ژنراتور

همانطور که گفتیم برای رسیدن به بهترین عملکرد و راندمان بالا در استفاده از موتورهای دیزلی باید در خرید آن‌ها دقت کنید و ضمن خرید موتورهای ژنراتور از برندهای معتبر به نوع موتور و کارایی آن متناسب با هر کاربری توجه کنید. در خرید موتورهای دیزلی یک فاکتور مهم به عنوان قیمت مطرح می‌شود. برای اینکه به استفاده بهینه از این تجهیزات صنعتی برسید و راندمان آن را افزایش دهید، باید موتور دیزلی باکیفیتی تهیه کنید تا ضمن قدرت بالا و مصرف سوخت کم، هزینه تعمیر و نگهداری حداقلی داشته باشد. در این راستا برند موتورهای دیزلی مورد توجه قرار می‌گیرد. قیمت این تجهیزات بر اساس برند آن‌ها تعیین می‌شود. با این حساب می‌توان گفت اگرچه قیمت دیزل ژنراتور ولوو یا برندی همچون بادوین بالاست؛ اما در دراز مدت صرفه اقتصادی دارد.

انواع دیزل ژنراتور | دیزل ژنراتور چیست pdf

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به نحوه عملکرد موتورهای دیزلی در تولید انرژی الکتریکی صحبت کردیم و ضمن معرفی انواع دیزل ژنراتور ولوو، بادوین و برندهای معتبر داخلی و خارجی، اهمیت خرید این تجهیزات از برندهای معتبر را مورد بررسی قرار دادیم. از برند های معتبر به شرکت نیروگستر می توان اشاره کرد که انواع مختلف دیزل ژنراتور را وارد و عرضه می نماید. هر چه کیفیت و قدرت این موتورهای بالاتر باشد، بازدهی بهتر و بیشتری در استفاده از آن‌ها دریافت خواهید کرد. در واقع خروجی این ژنرانورها به عنوان تأمین‌کننده برق اضطراری ابتدا به نوع دستگاه و سپس به کیفیت آن بستگی دارد. انواع موتور دیزلی ولوو، موتور دیزلی بادوین و سایر موتورهای دیزلی از برندهای معتبر با کیفیت تضمین شده، گارانتی و قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

دکمه بازگشت به بالا