عمومیمطالب برتر

نرم افزار راینو کامل ترین دستیار برای معماران و طراحان

نرم افزار راینو چیست؟

امروزه با پیشرفت روز افزون علم در همه زمینه ها شاهد معرفی نرم افزار های مختلفی به بازار بوده ایم که اغلب در پروژه ها نقش دستیار مهندسین را داشته اند.

فرض کنید در دهه چهل خورشیدی زندگی می کنید و خبری از نرم افزار اتوکد نبود؛ حتی فک کردن به همچین موضوعی سخت است. اگر بخواهیم نقشه یک برج ده طبقه را با استفاده از اتود و میز رسم ترسیم کنیم نیاز به یک شرکت بزرگ و تعداد افراد بالا و زمان زیادی داریم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. البته این فقط یک قسمت از سختی های دنیای بدون نرم افزار است؛ اگر در نقشه دچار اشتباه شوید کلی از زحماتتان به باد می رود.

خوشبختانه این مشکلات با وجود نرم افزار های گوناگونی در رشته معماری حل شده و به شما این امکان را می دهد در کمترین زمان ممکن بزرگ ترین پروژه ها را طراحی کنید.

نرم افزار راینو یکی از دستیار های پر کاربرد در زمینه مدلسازی سه بعدی است که با ابزار های زیاد خودش توانایی مدلسازی هر حجم پیچیده ای را به شما می دهد.

این نرم افزار در سال 1980 توسط کمپانی رابرت مک نیل به بازار ارائه شد. قابلیت های راینو محدود به رشته معماری نیست و در بسیاری از رشته های مهندسی مانند: طراحی شناور، طراحی صنعتی، طراحی جواهرات،… کاربرد دارد.

مزایای نرم افزار راینو

در ادامه به برخی از ویژگی های این نرم افزار می پردازیم:

  • مدلسازی بسیار سبک: پایه مدلسازی نرم افزار راینو بر اساس خطوط نربز و ریاضیات که باعث سبک شدن مدلسازی در این نرم افزار می شود بر خلاف نرم افزار های دیگر مانند تری دی مکس که مدلسازی بسیار سنگین تری را دارند.
  • ابزار های زیاد: یکی از مزایایی که راینو را نسبت به دیگر نرم افزار های مدلسازی متمایز می کند ابزار های کاربردی آن است. با استفاده از دستورات ویرایش خطوط، سطوح و مش ها می توانید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید.
  • پلاگین های کاربردی: علاوه بر ابزار هایی موجود در راینو برخی پلاگین های کمکی به شما کمک می کنند تا به یک غول مدلسازی تبدیل شوید.

از مهم ترین پلاگین های این نرم افزار می توان به گرس هاپر اشاره کرد که دارای محیط برنامه نویسی بصری و برای مدلسازی پارامتریک کاربرد دارد.

پلاگین پنلینگ تولز هم یکی دیگر از پلاگین های مفید است که به مدلسازی انواع پترن های سه بعدی می پردازد.

همچنین برای مبحث رندرینگ هم شما می توانید از پلاگین قدرتمند وی ری استفاده کنید. موتور رندر ویری این اجازه را به شما می دهد تا احجام سه بعدی خود را با نورپردازی و متریال دادن به تصاویر واقعی و رئال نزدیک کنید.

خیلی از معماران بخاطر عدم وجود ترسیم طراح به صورت فاز دو در نرم افزار های سه بعدی به سمت رویت کوچ کرده اند؛ اما خوشبختانه پلاگین ویژوال آرک در نرم افزار راینو این موضوع را برطرف کرده است.

با استفاده از این پلاگین می توانید محیط و ابزار های نرم افزار Revit را در Rhino داشته باشید

  • ترسیم ایزومتریک: حتما می دانید که یکی از مهم ترین مدارک در پرزنت و ارائه پروژه ها دیاگرام ها هستند. دیاگرام ها انواع مختلفی از جمله سیرکلاسیون، فرمی، برنامه فیزیکی، دسترسی، … دارد. برای رسیدن به دیاگرام شما می توانید از نرم افزار هایی مانند ایلاستریتور یا فتوشاپ استفاده کنید اما قبل آن نیازمند به یک خروجی با فرمت PDF از فایل خود هستید. تری دی مکس در این مورد به خوبی عمل نکرده و همچین فرمتی را نمی توانید از آن بگیرید، پس باید دست به دامان راینو شوید.

راینو به راحتی خروجی را با انواع فرمت به شما می دهد که فرمت پی دی اف هم یکی از آن ها است.

  • نرم افزاری دقیق: اگر شما هم از آن دسته تری دی آرتیست هایی هستید که با تری دی مکس کار می کند احتمالا با ترسیم خطوط بی اندازه در این نرم افزار مشکل دارید. برای پروژه های دقیق به سراغ راینو بروید تا از ترسیم دقیق و با اندازه خطوط لذت ببرید؛ به علاوه شما در قسمت ابزار ها با استفاده از دستور Dimetion می توانید فایل های خود را به طور کامل اندازه گذاری کنید.
  • اضافه شدن قابلیت SubD: در ورژن های اخیر Rhino یعنی ورژن 7، قابلیت مدلسازی SubD به ابزار های این نرم افزار اضافه شده است. این ابزار امکانی را به شما می دهد که علاوه بر مدلسازی نربز، مدلسازی مش را هم برای شما فراهم می کند و محیطی شبیه به مدلسازی تری دی مکس را به شما ارائه می دهد.

موارد بالا برخی از ویژگی های نرم افزار Rhino می باشد، شما با دیدن یک آموزش راینو به طور کامل با این قابلیت ها آشنا خواهید شد.

یادگیری نرم افزار راینو

برای شروع این نرم افزار کافی است به وبسایت های آموزشی همچون موما سر بزنید تا به منبعی بزرگ از یادگیری دست پیدا کنید.

در آخر باید این را گفت که Rhino یکی از نرم افزار های رو به توسعه و پیشرفت است که در بسیاری از دفاتر بزرگ معماری مانند زاها حدید یا نورمن فاستر از آن استفاده می شود.

برای اینکه با ویژگی ها و قابلیت های این نرم افزار کاربردی آشنا شوید حتما این مقاله و دیگر مقاله های مربوط به راینو را مطالعه کنید. امیدوارم این مطلب آموزشی برای شما مفید واقع شده باشد.

دکمه بازگشت به بالا