نفت خام را به بخش خصوصی بدهید

بخش خصوص | بخش خصوصی

تأثیر تحریم های آمریکا بر صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی ایران منجر به ایجاد قوانینی جدید در مورد استفاده از محصولات در منطقه شده است.

به گزارش مخبران ، در دوره برجام صادرات نفت ایران به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است و در صورت لغو تحریم ها به نظر می رسد ایران قادر به افزایش صادرات در منطقه است. با این حال ، صادرات نفت ایران در ماه های قبل از سال گذشته ، زمانی که دولت ترامپ روی کار بود ، کاهش یافت.

در چنین شرایطی اقتصاد ایران که مدتها به نفت متکی بود با مشکلات و محدودیتهای جدیدی روبرو شد و یکی از آنها نحوه استفاده از نفت خام در یک کشور و تغذیه پتروشیمی های آن بود. برای این منظور ، تلاش شده است تا راه حل ها پیاده سازی شود. اما در پایان به نظر می رسد که حتی قوانینی که در سال های گذشته تصویب شده نیز عملی نشده اند. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران که بیش از دو سال است اجرا نشده یکی از این قوانین قانون پالایشگاه های نفت و تصمیم برای تغذیه این واحدها است.

رضا پدیار ، مدیر اجرایی قانون ، گفت: “محدودیت های تولید محصولات تصفیه شده در کشور و ویروس کرونا از طرف دیگر بیش از ظرفیت جهانی است. بنابراین ، برای تأمین خوراک پالایشگاه های نفت در سطح ملی توسط صندوق توسعه ملی تصویب شده است. به مدت 1398 سال و هنوز عملی نشده است.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع خام و غیر عادی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری عمومی ، در سال گذشته مجلس دهم اظهار داشت: بر این اساس تصمیم بر این شد که خوراک نفت خام به افراد غیر مقیم ارائه شود. بخش دولتی برای تولید فرآورده های نفتی.

به گفته این اعضای اتاق نمایندگان تهران ، مصوبه مجلس به سرمایه گذاران مجتمع های پالایشگاه نفت اجازه می دهد تا یک دوره تنفس از خوراک نفت خام ، که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می شود ، داده شود. بهره برداری از واحدهای ساخته شده به تعویق افتاد.

پدار افزود: طبق قانون ، دولت موظف است پروژه های پالایشگاه نفت ارائه شده توسط سرمایه گذاران را مورد بازبینی قرار دهد و آب بندی روغن و غذای خام عرضه شده به این واحدها نباید بیش از 2 میلیون بشكه در روز باشد و این خوراك باید در اختیار مردم غیردولتی قرار گیرد. بخش “تقریباً دو سال بعد ، دولت هنوز برندگان پروژه های پالایشگاه نفت را برای معرفی و تعیین صندوق توسعه ملی اعلام نکرده است. خوراک سقف

به گفته رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران ، دولت در اجرای قانون پالایشگاه های نفت ، اثرات رکود اقتصادی ، تحریم ها و انفجار ویروس کرونا تردید دارد. روزه گرفتن برای اجرای این قانون.

وی تصریح کرد که براساس قانون پالایشگاه های نفت ، مجوز صادرات محصولات به بخش خصوصی را می توان یافت و اجرای آن زمینه رشد و توسعه صنعت کشور را فراهم می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا