اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز به 10 میلیون واحد مسکونی در کشور صحبت کرده است.

به گزارش مخبران، کارشناسان تخمین می زنند با احتساب 700 هزار ازدواج سالانه و نوسازی سازه های قدیمی، حداقل تا 10 سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در طرح جامع مسکن آمده است که کشور سالانه یک میلیون واحد واحد مسکونی نیاز دارد.

این در حالی است که در سال های اخیر تولید یک میلیون واحد مسکونی هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 مربوط به سال 1392 بود که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 و پس از آن، تولیدات مسکونی به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز نسبت به سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – در پایان سال 1400 از پیشرفت ساخت و ساز نسبت به سال 1399 و ساخت 520 هزار واحد مسکونی خبر داد. او قول داد در سال 1401 نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود مسکن بیش از 8 میلیون جوان تنها مانده اند و به بیش از 10 میلیون مسکن جدید در کشور نیاز داریم.

وی گفت: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان هر ساله و امکان ازدواج آنها در کشور، به بیش از 10 میلیون واحد مسکونی جدید نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در نهضت مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. بیشتر از مسکن

به گفته قاسمی، با جهش تولید، قرار است سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که دو سوم آن 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید واحدها واگذار می شود.

از این رو، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از افتتاح حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن تاکنون خبر داده اند و تا خردادماه امسال چندین قطعه دیگر از این طرح به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا