بین الملل

همه آنچه باید درباره “صلح هرمز” بدانید

اکتبر در اکتبر سال 2019 ، رئیس جمهوری اسلامی ، حسن روحانی ، نامه هایی را به تمام کشورهای جامعه هرمز – بحرین ، کویت ، عراق ، قطر ، عمان ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نوشت. به گزارش گروه بین الملل آنا ، ابتکاری را دعوت کنید. آن دعوت هنوز روی میز است.

پروژه هرمز صلح و امنیت پایدار را در منطقه تضمین می کند

این پروژه بر اساس همکاری کشورهای ساحلی خلیج فارس با هدف پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این منطقه مهم و استراتژیک آبی است. “امید” نیز ثبت شده است.

جلسه شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس

برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که به ایالات متحده پشت کرده اند تاکنون با این پروژه همکاری نکرده اند ، شاید به این دلیل که یکی از مزایای این پروژه بی اطلاع است.

دلیل دیگر عدم حمایت جدی برخی از کشورها از طرح صلح هرمز وجود برنامه های غیرواقعی است که همیشه برخی کشورهای عربی خلیج فارس را فریب خواهد داد.

طرح صلح هرمز یک پروژه منطقه ای است که در نهایت به نفع همه کشورهای منطقه است و به جای تبدیل شدن به یک میدان جنگ خلیج فارس و انبار باروت ، به یک صلح و آرامش حوزه آب و برق با اقتصاد خوب تبدیل خواهد شد. به کشورهای ساحلی دنبال می شود.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه در گزارشی در ژورنال امور خارجه آمریکا نوشت: “ایران مدتهاست که از ایجاد یک سکوی گفتگوی منطقه ای حمایت می کند – از قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در سال 1987 تا ابتکار صلح هرمز در سال 2019 که توسط ایران تصویب شده است.” ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل

در چنین مجالسی ، کشورها می توانند با مشارکت در تلاش برای افزایش اعتماد به نفس ، نگرانی های خود را از طریق افزایش اعتماد به نفس ، رسیدگی به شکایات خود و حل مشکلات مشترک و محافظت از منافع مشترک برطرف کنند.

ابتکار عمل صلح هرمز طرح اصلی آینده نیست – هر مکانیسم دائمی باید توسط همه قدرتهای منطقه با هم حاصل شود. اما این پیشنهاد نشان دهنده تمایل ایران برای ایجاد یک جامعه قوی ، پایدار ، صلح آمیز و مرفه و عاری از کشورها و سلطه منطقه ای یا جهانی است.

چارچوب ابتکار عمل صلح هرمز مبتنی بر اصول پذیرفته شده جهانی است. احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکی از این اصول است. کشورهای شرکت کننده متعهد می شوند که به نمادهای تاریخی ، مذهبی و ملی یکدیگر احترام بگذارند و از دخالت در امور داخلی یا خارجی یکدیگر پرهیز کنند.

در چارچوب آنچه ما جامعه هرمز می نامیم ، ملتها خود را درگیر حل اختلافات خود با صلح و جلوگیری از شرکت آنها در اتحاد یا اتحاد علیه یکدیگر می کنند.

لازمه موفقیت طرح ابتکار صلح هرمز یا هر ابتکار دیگر این است که دولتهای منطقه – و قدرتهای خارجی – در مورد برخی از حقایق توافق کنند. اول اینکه سرنوشت منطقه را باید فقط مردم این منطقه تعیین و تعیین کنند. هر روش دیگری محکوم به شکست است. به همین منظور ، غربی ها باید سیاست حامی یا حمایت کورکورانه خود را برای سو abuse استفاده از کشورهای جانشین به نام مقابله با تهدید خیالی ایران کنار بگذارند. تمام کشورهای ساحل خلیج فارس باید در هر گونه ابتکار عمل منطقه ای نقش داشته باشند و بازیگران منطقه ای و خارجی باید حقوق ملی ، منافع و نگرانی های امنیتی قانونی همه را به رسمیت بشناسند و به آنها احترام بگذارند.

اکنون ، عراق ، یکی از کشورهای پیشرو در ساحل ، به عنوان یکی از ستون های پروژه اقتصادی بزرگتر در جاده ابریشم خلیج فارس ، نقشی اساسی در این پروژه بازی خواهد کرد ، به ویژه در آینده.

در مصاحبه ای ، دو كارشناس عراقی بر اهمیت طرح صلح هرمز تأكید كردند و شیخ نشین های خلیج فارس را خواستار سرنوشت خود با آینده منطقه شدند ، نه اینكه آینده خود را با برنامه های فریبنده یونیست آمریكا گره بزنند.

یک تحلیلگر سیاسی ایرانی معتقد است که برنامه ایران برای حفظ امنیت و صلح در خلیج فارس ، معروف به صلح هرمز ، یک واقعیت است.

حسین الکنعانی گفت: امنیت کشورهای منطقه طی 30 سال گذشته به دلیل حضور و مداخله نیروهای خارجی در خلیج فارس آشفته بوده است.


بیشتر بخوانید:

ایالات متحده باید اصول و قواعد حقوق بین الملل را در این زمینه رعایت کند

کسانی که منطقه را بی ثبات می کنند باید از عین الاسد / حق ایران برای واکنش قاطع علیه زیردریایی صهیونیستی به یاد داشته باشند


به گفته وی ، در سال های گذشته ، ایالات متحده با حضور نظامی خود در خلیج فارس ، همیشه پیام های دروغینی را برای محافظت از کشورهای عربی خلیج فارس ارسال می کند و خلیج فارس یکی از خطرناک ترین است مناطق جهان.

کارشناسان عراقی گفتند: “خلیج فارس از منظر آمریکایی یک حوزه مهم آبخیز است. باید مانند بسیاری از دریاها و آبراه های بین المللی تحت سلطه و نفوذ آمریکا باشد.”

در واقع ، ایالات متحده با حضور نظامی خود در خلیج فارس تأکید کرده است که می خواهد کشورهای مخالف ، از جمله جمهوری اسلامی ایران و عراق را مجبور به پیوستن به برنامه های خود کند.

الکنعانی گفت که کشورهای خلیج چاره ای جز کار مشترک برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه ندارند.

وی با بیان اینکه کشورهای خارجی باید تسلط بر دریا را متوقف کنند گفت: کشورهایی که به دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند باید از منافع مشترک پیروی کنند و یکی از منافع مشترک اینها حضور هرمز در صلح است.

وابستگی خارجی مانع پیوستن هرمز به صلح می شود

یکی دیگر از کارشناسان عراقی معتقد است که برخی از کشورهای منطقه به دلیل پیوستن آنها به صلح هرموز ، به شدت به خارجی ها اعتماد می کنند.

در همین حال ویل الركابی تأكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران بسیار عاقلانه طرح صلح هرمز را ارائه داده است.

وی گفت: در حال حاضر امنیت و صلح در خلیج فارس به دلیل حضور ناوهای هواپیمابر و چندین نیروی آمریکایی ناپایدار است و اگر کشورها مصمم به ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند ، باید با هم همکاری کنند.

ناو هواپیمابر USS Nimitz

ناو هواپیمابر USS Nimitz

وی گفت: ایالات متحده در تلاش است تا در این حوضه آشفتگی ایجاد کند ، که بدون شک به نفع کشورهای منطقه است و صلح منطقه ای و جهانی را به خطر می اندازد.

متأسفانه الركابي تاكيد كرد كه كشورهايي كه توافق كرده اند تحت تحقير آمريكا زندگي كنند ، با طرح ايران كه به كشتي ها و كشتي هاي منطقه اجازه مي دهد روان بروند ، مخالفت كرده اند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها علاقه ای به حفظ امنیت و صلح در منطقه ندارند و بنابراین به چنین برنامه های منطقه ای برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه اعتقادی ندارند.

کارشناسان عراقی گفتند که طرح صلح هرمز نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران هنوز در ایجاد صلح و آرامش در منطقه پیشگام است ، اما متأسفانه سایر کشورها با اتکا به آمریکایی ها هنوز چشم انداز مثبتی نشان نداده اند.

وی گفت: برای آمریکایی ها ، خلیج فارس یک منطقه استراتژیک و قابل توجه است و به همین دلیل آنها سعی می کنند با ایجاد مشکلات و ایجاد بحران ، حضور خود را در منطقه حفظ کنند.

ایالات متحده فقط در تلاش برای اجرای برنامه های خود است که به نفع رژیم یونیستی به ویژه است و البته این برنامه ها علیه کشورهای منطقه و محور مقاومت است.

در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر 1998 ، رئیس جمهور ایران از وعده طرح صلح هرمز یا ائتلاف رونمایی کرد: من از کشورهای تحت تأثیر تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز می خواهم که به “Holige of Hope” ،

هدف امیدوار کننده ائتلاف ترویج صلح ، ثبات ، پیشرفت و رفاه برای همه ساکنان تنگه هموز و ارتقا understanding درک متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه بین آنها است.

این طرح طیف گسترده ای از بخشهای همکاری را شامل امنیت جهانی انرژی ، آزادی ناوبری و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به تنگه هرمز و فراتر از آن می کند.

این ائتلاف امیدوار است که اهداف و اصول ملل متحد را رعایت کند ، در اصول کلیدی مانند احترام متقابل ، منافع متقابل ، موقعیت برابر ، گفتگو و تفاهم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ، نقض مرزهای بین المللی ، حل و فصل صلح آمیز. همه اختلافات و عمدتا دو اصل. مبانی عدم تعرض و دخالت در امور داخلی یکدیگر نهفته است.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا