هوش مصنوعی در خواربارفروشی – مخبران

به گزارش مخبران برخی از شرکت های مواد غذایی در مسیر رسیدن به اولین برنامه تحول آفرین مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی گام های سریعی برمی دارند.

هوش مصنوعی در خواربارفروشی

به نقل از پیوست در نظرسنجی اخیر شرکت دیلویت از ۱۰۰ مدیر ارشد خرده فروشی مواد غذایی در ایالات متحده ۸۴ درصد از آنها اظهار کردند که حداقل تا حدی با هوش مصنوعی مولد آشنا هستند.

در حال حاضر بخشی از این صنعت (چهار نفر از هر ده نفر) نسبت به تاثیر مالی چشمگیر این فناوری از نظر افزایش درآمد یا کاهش هزینه ها خوش بین هستند. این میزان خوش بینی برای یک فناوری که بسیاری احتمالاً در سال گذشته برای اولین بار با آن آشنا شده اند قابل توجه است. گروه بزرگ تری (۴۹ درصد) معتقدند که هنوز برای نتیجه گیری زود است اما تعداد کمی (۱۱ درصد تا حدی بدبین ۰ درصد کاملاً بدبین) بدبین هستند.

نگاهی به جزییات نظرسنجی

در ماه های ژوئن و جولای ۲۰۲۳ شرکت دیلویت «Deloitte» از ۱۰۰ مدیر ارشد خرده فروشی مواد غذایی در آمریکا با بیش از ۱۰ هزار کارمند درباره آینده این صنعت نظرسنجی کرد.

شرکت هایی که در حال پیشرفت در استفاده از این فناوری هستند به سرعت در حال پیشروی هستند. بیش از ۴۰ درصد از مدیران شرکت کننده در نظرسنجی ما معتقدند که شرکت آنها قبل از شروع سال ۲۰۲۴ از هوش مصنوعی مولد در یک کاربرد تجاری استفاده خواهد کرد. اما این کابردها چه خواهند بود و کدامیک موفق تر خواهند بود؟ ما از افراد فعال در این حوزه خواستیم تا نظر خود را پیرامون نخستین برنامه کاربردی تحول آفرین در این صنعت مطرح کنند.

در این نظرسنجی ایفای نقش به عنوان دستیار مشتری به عنوان گزینه اصلی شناخته شد که می تواند نه تنها شامل پاسخ دادن به سوالات خدمات مشتری باشد بلکه فراتر از مواردی مانند برنامه ریزی غذا لیست خرید پیشنهادی جستجوی محصول و هشدارهای فروش است.

دو کاربرد پیشروی بعدی مربوط به دفتر پشتیبان است جایی که برخی از فروشندگان مواد غذایی ممکن است ظرفیت هوش مصنوعی را برای جایگزینی و ادغام فرآیندها و ابزارهای پیچیده که گاهی هنوز کاغذ محور هستند ببینند.

مدیریت تدارکات زنجیره تامین در رتبه دوم فهرست  قرار گرفت و منعکس کننده یک مشکل مداوم است که فروشندگان مواد غذایی امیدوارند بتوانند از طریق هوش مصنوعی تا حدی آن را مدیریت کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت موجودی کالا نیز با  اختلاف کم رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. به عنوان یک فرآیند کاری فشرده تمایل به اعلام موجودی بی درنگ و با دقت کالا چیزی بود که بسیاری از فروشندگان مواد غذایی به طور جداگانه در نظرسنجی اعلام کردند که می خواهند طی پنج تا ده سال آینده در فروشگاه خود داشته باشند.

اگر یک رابط مبتنی بر هوش مصنوعی مولد برای بررسی داده ها و پیشنهاد اقدامات توصیه شده وجود داشته باشد می تواند به بهبود مدیریت موجودی کالا کمک کند.

به عنوان یک متخصص عمل کن و به من بگو

همانطور که فروشندگان مواد غذایی برای تحقق اولین برنامه کاربردی مبتنی هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار مشتری تلاش می کنند می توانند در دوران کودکی خود به دنبال الهام بگردند به ویژه والدین یا مراقبی که در مرکز همه مواد غذایی از الهام گرفتن از غذا گرفته تا آماده سازی قرار دارند.

فردی که می دانست ما چه چیزی را دوست داریم و چه چیزی سالم است شخصی که بودجه غذا را مدیریت می کرد لیست خرید را برنامه ریزی می کرد دستور العمل های خاصی داشت و سعی می کرد از هدر رفتن جلوگیری کند احتمالاً شخصی بود که ما کاملاً به او اعتماد داشتیم.

تکرار این نوع رابطه دشوار است  اما هدفی ارزشمندی است که فروشندگان مواد غذایی میتوانند در تلاش برای استفاده از فناوری برای کمک به زندگی مشتریان خود و ایجاد وفاداری برای دستیابی به آن تلاش کنند.

با این حال برای اینکه چنین سیستمی کار کند احتمالاً مصرف کنندگان باید مایل باشند که داده های شخصی خود را فراتر از مواردی که هفته گذشته در سبد خرید گذاشته اند به اشتراک بگذارند.

به عنوان مثال سابقه سلامتی آلرژی ها ترجیحات غذایی محدودیت های مذهبی و … را در نظر بگیرید که شامل تمام افرادی می شود که ممکن است برای آنها غذا تهیه کنند.

بر اساس تحقیقات گذشته می دانیم که حدود نیمی از مصرف کنندگان مایل به اشتراک گذاری داده های خود (از جمله برخی داده های پزشکی) و استفاده از فناوری در ازای دریافت توصیه های شخصی سازی شده برای غذای سالم هستند.

این امیدوارکننده است اما ممکن است مصرف کنندگان در مورد هوش مصنوعی مولد (Gen AI) تردیدهای خاص تری داشته باشند.

آیا مصرف کنندگان به «پیشنهاد طلایی» پاسخ خواهند داد؟

سایت دیلویت در ادامه نوشت: برای گزارشی که به زودی منتشر خواهد شد ما از ۲,۰۰۰ مصرف کننده در ایالات متحده درباره عادات خرید مواد غذایی نگرش ها و ترجیحات آنها نظرسنجی کردیم.

هنگامی که از آنها در مورد فروشگاه اصلی مواد غذایی شان سؤال شد ۵۳ درصد از مصرف کنندگان اظهار داشتند که تمایلی به دریافت پیام هایی از فروشگاه خود که توسط هوش مصنوعی تولید شده اند ندارند.

در مورد اعتماد تنها ۲۲ درصد موافق بودند که فروشگاه اصلی آنها از هوش مصنوعی تولیدکننده (Gen AI) به طور مسئولانه در تعاملات با آنها در حال حاضر یا در آینده استفاده خواهد کرد.

دو نفر از هر ۱۰ نفر رقم پایینی برای شرکتی که برخی ممکن است آن را یکی از مورد اعتمادترین شرکت ها در زندگی مصرف کنندگان بدانند محسوب میشود.

برای کمک به غلبه بر برخی از این موانع فروشگاه های مواد غذایی می توانند رویکردی را در نظر بگیرند که فناوری هوش مصنوعی را در پس زمینه قرار دهد و تجربه را با استفاده از رابط هایی مانند اپلیکیشن ها و اسپیکرهای هوشمند ساده بدون اینکه به طور خاص روی فناوری هوش مصنوعی تولیدکننده (Gen AI) تأکید کند در پیش گیرند.

ابتدا از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تجربه کاربری در فعالیت هایی که مشتریان از قبل در پلتفرم های دیجیتال شما انجام می دهند استفاده کنید سپس به تدریج دامنه استفاده از آن را گسترش دهید.

چه این فناوری در نهایت مستقیماً برای مشتریان قابل مشاهده باشد و چه در پشت صحنه به کسب وکار کمک کند بسیاری از مدیران بر این باورند که یک اپلیکیشن انقلابی برای خرید مواد غذایی به زودی عرضه خواهد شد. جالب است که تنها ۱ درصد از مدیران معتقدند با اجرای مؤثر این فناوری هنوز سال ها فاصله وجود دارد.

در هر صورت به نظر می رسد که هوش مصنوعی مولد (Gen AI) به بسیاری از ما کمک کرده است تا به سرعت تغییرات باور داشته باشیم.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا