دولت و مجلس مقدمات واردات خودروی دستدوم خارجی را برای ساماندهی بازار داخلی فراهم کردهاند و دیر یا زود اولین خودروهای وارد شده با این روند، در خیابانهای کشور ظاهر خواهند شد. پیرو این اتفاق، سازمان ملی استاندارد ایران هم وارد میدان شده و دستورالعمل استاندارد برای واردات این خودروها را اعلام کرده است.
البته هنوز جزئیات آئیننامه واردات خودروهای دستدوم خارجی بهصورت رسمی منتشر نشده و از ضوابط اختصاصی آن اطلاعی در دست نیست؛ اما بر اساس قواعد سازمان استاندارد و الزامات زیستمحیطی، خودروهایی مجاز به ورود به کشور هستند که استانداردها و شرایط پایه را پاس کنند.
دستورالعمل سازمان ملی استاندارد ایران به دنبال، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تأییدیه وسایل نقلیه دستدوم وارداتی بر اساس الزامها و ضوابط فنی است و درنهایت این دستورالعمل مشخص میکند که کدام خودروی خارجی دستدوم قابلیت ورود به کشور دارد.
بر اساس این دستورالعمل، وسایل نقلیه دستدوم وارداتی با یکی از شرایط زیر قابلیت ارزیابی و صدور تأیید شده پیدا خواهند کرد:
الف) دارای گواهی صحهگذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ «نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/ د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأییدکننده خودرویی کشورهای حوزه خلیجفارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.
علاوه بر این وسایل نقلیه دستدوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها، سازمانها، سفارتخانهها، سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی دستگاههای دولتی قضائی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.
* واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند.
* وسیله نقلیه دستدوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.
* متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تأییدیه به سازمان ارائه کند.
* سازمان میتواند رأساً یا از طریق شرکتهای بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دستدوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چکلیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دستدوم وارداتی اقدام کند.
* در صورت تشخیص هیئت نظارت بهجای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دستدوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستمها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.
*وسیله نقلیه دستدوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دستهبندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.
* وسیله نقلیه دستدوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دستهبندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری بوده، بهنحویکه رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود.
*درصورتیکه تعویض و اصلاح با قطعات غیر اصلی از قبیل اقدامات عرضه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشد.
*مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستمهای اصلی وسیله نقلیه دستدوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاکهای شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.
*چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دستدوم وارداتی یا ویژگیهای فنی درد شده در سامانههای رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده و یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده و یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود.
البته برای واردات خودروهای کارکرده، باید مبلغی بهعنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.
– برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود.
– برای واردات خودرو دستدوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.
طبق این دستورالعمل نشانهای تجاری شامل بنز، بیامدبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگیانگ برای واردات مجاز است.
۲۱۷۲۲۳