عمومیمطالب برتر

ورود سقف پیش تنیده در صنایع ساختمانی

از حدود 50 سال پیش تا به امروز از سقف بتنی پیش تنیده با کاربری های گوناگونان در ساخت و اجرای ساختمان ها، پل ها و… استفاده می شود. دلیل اصلی بکارگیری این روش نیز مشکلاتی است که در زمان استفاده از فولاد به وجود می آید. مواردی همچون: افزایش نرخ مواد اولیه برای ساخت فولاد، فرسایش تدریجی آهن بر اثر خوردگی، ناپایدار بودن قابلیت ارتجاعی فولاد و….

سقف پیش تنیده به روش پیش کشیده و پس کشیده

ساخت سقف پیش تنیده به روش پیش کشیده: ابتدا کابل ‌های فولادی کشیده شده و در 2 سر انتهایی قطعات بتنی با استفاده از گیره‌ های مخصوصی نگه داشته می شوند و در ادامه پروسه بتن ریزی صورت می گیرد.

ساخت سقف پیش تنیده به روش پس کشیده: اول کابل‌ ها را از غلاف های تو خالی عبور داده، به صورتی که 2 سر کابل ها از غلاف ها بیرون زده باشند. و در انتها عملیات بتن ‌ریزی آغاز می شود.

فرآیند ساخت بتن پس کشیده به شکل های گوناگونی مانند: چسبیده و غیر چسبیده انجام خواهد شد. این روش ها به شرح زیر می باشند:

روش چسبیده: از طریق این روش کابل های پس کشیده از میان غلاف های کوچکی از جنس گالوانیزه، عبور داده شده و بعد از خالی کردن بتن ها و کشیدن کابل ها، با استفاده از دوغاب فاصله ها و قسمت های خالی را پر می نمایند.

روش غیر چسبیده: در ساخت سازه هایی که از روش غیر چسبیده بهره گیری می شود، به هیچ عنوان دیگر نیازی به استفاده از دوغاب نمی باشد. چرا که بیشتر کابل های موجود در غلاف ها توسط گریس پوشیده خواهند شد. بالافاصله بعد از بتن ریزی و افزایش مقاومت فشاری مورد نظر، کابل ها با کمک جک های کوچکی کشیده می شوند.

ورود سقف پیش تنیده در صنایع ساختمانی
ورود سقف پیش تنیده در صنایع ساختمانی

کاربرد های سقف پیش تنیده

از سقف های پیش تنیده در طیف گسترده ای از سازه ها استفاده می شود که قابل توجه ترین آن ها عبارتند از:

  • بیمارستان‌ ها
  • پارکینگ‌ های طبقاتی
  • اسکله ها و پل ها
  • برج‌ ها و ساختمان‌ های وسیع و مرتفع
  • ساختمان ‌های تجاری و پاساژ های بزرگ
  • و…

معایب سقف پیش تنیده چیست؟

در این مقاله و همچنین مقالات گذشته بسیار در مورد مزیت ها و ویژگی های سقف های پیش تنیده صحبت کرده ایم. اما شایان ذکر است که این روش در کنار امتیازات بسیار خوبی که دارد در برخی از مواقع احتمال بروز مشکلاتی در به کارگیری آن ها نیز وجود خواهد داشت.

قطعا می دانید که در ساخت و اجرای سقف های پیش تنیده از تعدادی کابل استفاده می شود که در صورت نیاز به تخریب این سقف ها، ممکن است خطرات بسیار زیادی در پی داشته باشد. به همین جهت در زمان تخریب باید از تکنیک های خاص و همچنین بهره گیری از افراد متخصص و حرفه ای غافل نشد.

یکی دیگر از مشکلات و معایب استفاده از اجرای سقف های پیش تنیده، کاهش و یا شل شدن کابل ها بوده که دلیل بروز آن نیز موارد گوناگونی همچون: شل شدن فولاد ها، کم شدن اصطکاک میان غلاف ها و کابل ها، آب شدن مواد بتنی، در هم رفتن مواد بتنی و … می باشد.

در سال های اخیر سقف های پیش تنیده به یکی از متداول ترین سقف‌ ها در صنعت ساختمان سازی تبدیل شده اند. بهره گیری از این نوع سازه ها در ابتدا برای ساخت انواع پل ها بسیار پر کاربرد بوده است.

چرا که به مرور زمان به علت ایجاد مشکلاتی که با استفاده از اسکلت‌ های فلزی مختلف در ساخت و اجرای ساختمان‌ ها به وجود می ‌آمد، سقف‌ های پیش تنیده که بسیار با کیفیت‌ تر و حتی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌ تر بودند، جایگزین اسکلت‌ های فولادی در ساختمان‌ ها و انواع سازه های فلزی شدند.

مفهوم پیش تنیدگی در سقف‌ های بتنی

به این نکته توج داشته باشید که در واقع پیش تنیدگی در سقف‌ های بتنی شامل موارد مختلفی نظیر: ایجاد یک تنش ثابت و کاملا دائمی در قطعات بتنی البته به میزان مورد نیاز به صورتی که در اثر ایجاد این تنش، تنش‌ های بر گرفته از بار های مرده و زنده که موجب ایجاد ترک هایی در بتن خواهند شد، خنثی شوند و همچنین افزایش مقاومت باربری سقف می باشند.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID  که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا