عمومیمطالب برتر

ویژگی چمن مصنوعی فوتبالی استاندارد

این نکته برای ما بسیار حائز اهمیت است که مشتری از آگاهی کافی راجع به محصولی که می خواهد خریداری کند داشته باشد و قادر باشد چمن مصنوعی ورزشی استاندارد و با کیفیت را تشخیص داده و محصولی را تهیه کند که بیشترین کیفیت و کارایی را جهت مصرف مورد نظر وی داشته باشد.

بهترین چمن طبیعی | بهترین چمن مصنوعی برای بالکن

چمن مصنوعی ورزشی، چمنی است که برای استفاده در انواع زمین ورزشی تولید می گردد که هم به صورت ترکیبی با چمن طبیعی ( چمن های هیبریدی ) و هم به صورت چمن کاملا مصنوعی تولید و به بازار عرضه می گردند. از چمن مصنوعی ورزشی در زمین های فوتبال، مینی فوتبال، فوتسال، تنیس، هاکی، راگبی، دو میدانی، چوگان و هم چنین داخل انواع سالن های ورزشی روباز و بسته نیز استفاده می شود.

چمن مصنوعی تزئینی

از چمن مصنوعی تزئینی در کاربری های مربوط به زیبایی محیطی مانند تالارها، باغ ها و عمارت های برگزار کننده مراسمات، هتل ها، بالکن، حیاط، حیاط خلوت، محوطه سازی ساختمان، روف گاردن، مهد کودک ها، پارک ها، مراکز زیبایی و … می توان استفاده نمود. این نوع چمن دارای ارتفاع کم و بافت تراکمی و معمولا در رنگ های متنوع تولید و عرضه می شود.

ویژگی های مهم و قابل توجه چمن های مصنوعی

ویژگی های چمن مصنوعی مرغوب را از چند نظر می توان مورد بررسی قرار داد. نکته اول در بررسی چمن مصنوعی خوب، رنگ آن است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. رنگ چمن مصنوعی مرغوب باید مشابه و نزدیک به رنگ چمن طبیعی باشد و کدر و رنگ پریده نباشد تا زیبایی و دوام خود را به خوبی حفظ کرده و عمر بیشتری داشته باشد.

دومین ویژگی نخ به کار برده شده در چمن است. هر چه از متریال و مواد موغوب و تکنولوژی برتری در ساخت نخ چمن مصنوعی استفاده شده باشد، طول عمر و کارایی چمن بیشتر خواهد بود.

سومین ویژگی مهم و قابل تامل، ارتفاع الیاف چمن مصنوعی است، به عنوان مثال چمنی که دارای ارتفاع کم و تراکم پایین باشد زود کوبیده می شود و لایه زیرین آن آشکار می گردد، اما قیمت آن پایین بوده است. اگر ارتفاع چمن کم باشد ولی تراکم بالایی داشته باشد، برای مصارفی مانند زمین گلف مناسب می باشد زیرا مقاومت بالایی در برابر تردد زیاد دارد و تمیز کردنش نیز آسان است.

چمن مصنوعی که ارتفاع بلند و تراکم بالایی دارد ظاهر طبیعی تر و ضربه پذیری بیشتری دارد ولی قیمت آن نیز بالاتر است. قیمت چمن مصنوعی فوتبال و فوتسال مدل اف 500 معمولاً از دیگر چمن ها ارزان تر میباشد

به طور کلی هرچه تراکم بیشتر باشد، عمر چمن مصنوعی نیز بیشتر می شود و کمتر آشغال به خود می گیرد و در نتیجه نظافت آنها آسان تر خواهد بود.

نکته آخر در خصوص ویژگی ها، نرمی و زبری چمن است که خریداران باید نسبت به مورد مصرفی دارند و کاربردی که مدنظرشان است چمن خود را انتخاب نمایند.

مزایای چمن های مصنوعی نسبت به چمن طبیعی

  • نصب آنها آسان می باشد.
  • نیاز به صرف زمان طولانی برای رشد و رسیدگی به چمن مانند چمن طبیعی وجود ندارد.
  • به مراقبت های زیادی بر خلاف چمن طبیعی نیازی ندارند.
  • به سم زدایی، آبیاری، چمن زنی و … نیازی ندارند.
  • برای هر مکانی قابل استفاده هستند.
  • شستشو و نگهداری آنها آسان است.
  • زیبایی و یکدستی بیشتری نسبت به چمن طبیعی دارند.
  • در زمین های ورزشی دیگر نیاز به خط کشی کردن به طور مداوم نخواهد بود.
  • طول عمر و دوام بالایی دارند
  • از چمن طبیعی بهداشتی تر هستند.
  • بر خلاف چمن های طبیعی، هنگام بارش باران نیز می توان از آنها استفاده نمود که این ویژگی در زمین های ورزشی بسیار مهم است.
  • انواع الیاف در چمن های مصنوعی

معایب استفاده از چمن مصنوعی

توجه داشته باشید در کنار مزایایی که برای چمن مصنوعی ذکر شد نکاتی است که شاید لازم باشد به آن توجه کنید:
– به طور معمول هزینه انجام این کار نسبت به اجرای چمن طبیعی بالاتر است.
– در صورتی که آسیبی به چمن مصنوعی وارد شود هزینه تعمیر بالایی دارد.
– در صورت تابش شدید نور آفتاب، به دلیل داشتن الیاف پلاستیکی بسیار گرم می شود.
– بنابراین به هنگام خرید چمن ورزشی مصنوعی یا کاشت چمن طبیعی به خاطر داشته باشید که در نظر گرفتن المان های مشخصی با توجه به میزان کاربرد، آب و هوای محیط و… اهمیت فراوان دارد. گاهی چمن طبیعی می تواند مقرون به صرفه تر و پرکاربردتر باشد و گاهی تنها چمن مصنوعی ورزشی مشکل زمین فوتبال، فوتسال و… را برطرف می کند.

الیاف مورد استفاده در چمن مصنوعی ورزشی

به طور کلی از دو نوع الیاف در ساخت چمن های مصنوعی استفاده می شود که عبارتند از:

الیاف فیبریلیت

الیاف فیبریلت که مدل قدیمی تر محسوب می شود و در نسل قبلی چمن ها به کار گرفته شده است.

الیاف مونوفیلامنت

الیاف مونوفیلامنت نسل جدید از الیاف هستند که به شکل های u,w,v و … تولید می شوند. این الیاف دارای تراکم و دوام بالایی هستند و جلوه طبیعی تری دارند.

بهترین چمن طبیعی | بهترین چمن مصنوعی برای بالکن

لایه زیرین در چمن های مصنوعی

نکته ای که در مطالب بالا کمتر به آن پرداختیم لایه زیرین در ساخت چمن مصنوعی ورزشی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است و نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر چمن های مصنوعی دارد. لایه زیرین به طور مجزا از دو، سه یا چهار لایه مجزا تشکیل شده است که شامل لایه های بافته شده و لایه های بافته نشده در کنار هم می باشند که با فشار و حرارت و مواد رزینی به هم متصل می گردند. برای زمین های ورزشی باید توجه داشته باشیم که لایه زیرین دارای منافظ خروج آب باشد و از متریال درجه یک و با کیفیت برای جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی رشته های چمن های مصنوعی استفاده شده باشد.

تفاوت چمن های مصنوعی فوتبال و فوتسال

تفاوت چندانی بین چمن های مصنوعی فوتبال و فوتسال وجود ندارد ولی با توجه به حساسیت بازی در زمین استاندارد فوتبال معمولاً سعی می شود برای چمن های استادیومی فوتبال از چمن های مصنوعی با کیفیت تر استفاده شود. استفاده از چمن مصنوعی فوتسال بسیار کاربردی است. همانطور که می دانید زمین فوتسال ابعاد کوچکتری نسبت به زمین فوتبال دارد بنابراین متراژ کمتری چمن مصنوعی لازم است تا زمین را پوشش دهد. حتی اگر فضایی با ۴۰۰ متر مربع مساحت داشته باشید می توانید زمین کوچکی را برای فوتسال در آن در نظر بگیرید.
در مقابل شما برای زمین فوتبال می بایست هزینه بیشتری برای چمن مصنوعی ورزشی انجام دهید زیرا ابعاد استاندارد آن به مراتب بیشتر از زمین فوتسال است. با توجه به این موضوع در سطح شهر زمین های فوتسال بسیار بیشتر از زمین فوتبال با ابعاد استاندارد دیده می شود.
معمولا ارتفاع الیاف چمن مصنوعی مورد استفاده در زمین فوتسال ۴۰ تا ۵۰ میلی متر است در حالی که در زمین استاندارد فوتبال ارتفاع الیاف تا حدود ۶۰ میلی متر افزایش دارد.

تفاوت چمن مصنوعی تنیس با چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی زمین تنیس معمولا به سه دسته عمده طبقه بندی می شود که عبارتند از:
چمن‌ مصنوعی با الیاف فیبریلِیت صاف: این نوع چمن تراکم بسیار بالایی دارد و در صورت استفاده برای زمین تنیس کمتر کوبیده شده و جهت گیری توپ را تغییر نمی دهد.
چمن‌ مصنوعی با الیاف فیبریلِیت (مجعّد و پیچیده): این نوع چمن بافت بسیار متراکمی دارد و از فیلامنت فر دار تشکیل شده است. با استفاده از این نوع چمن مصنوعی نیازی به شانه زنی مداوم و اصلاح آن نخواهید داشت.
چمن مصنوعی با الیاف مونو (مجعّد و متراکم): معمولا از این دسته چمن مصنوعی برای زمین تنیس کمتر استفاده می شود و تنها در زمانی کاربرد دارد که شباهت آن به زمین چمن طبیعی بیشتر مد نظر باشد.
این در حالی است که معمولا برای زمین فوتبال، ویژگی منحصر به فردی که مورد توجه بازیکنان برای فعالیت در زمین چمن مصنوعی است، قابلیت چنگ زنی بالای زمین است. این مسئله بدان معنی است که چمن مصنوعی زیر پای بازیکن فوتبال یا فوتسال میزان حداکثری امکان چنگ زنی داشته باشد.

در انتها باید خاطر نشان شویم که سعی کنید در انتخاب خود دقت، حوصله و وسواس به خرج دهید. باید بدانید دقیقا از چه هدفی دارید و چه حسی میخواهید از استفاده آنها داشته باشید. برای این منظور حتما هدف و خواسته های خود را مطرح کنید تا بتوانید مشاوره خوب و درستی نیز دریافت نمائید.

 

دکمه بازگشت به بالا