ورزشی

پایان نسل طلایی (ناکام) بلژیک

بلژیک نامش به عنوان یک تیم بزرگ که هیچ دستاوردی نداشته در تاریخ ثبت خواهد شد.

به گزارش مخبران، در پنجمین دیدار دور یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴، دو تیم بلژیک و فرانسه به مصاف هم رفتند که خروس‌ها موفق شدند با یک گل از سد حریف خود عبور کنند و به یک چهارم نهایی برسند. تک گل این دیدار روی شوت کولو موآنی و با گل به خودی فرتونگن به ثمر رسید تا صعود فرانسه باز هم با کمک بازیکنان حریف میسر شود. یک جام دیگر و تکرار ناکامی برای بلژیک پرستاره.

شکست های بلژیک در تورنمنت های بزرگ دیگر هیچ کس را شگفت‌زده نمی‌کند. قبل از هر تورنمنت، خیلی‌ها روی بلژیک به عنوان مدعی حساب می‌کنند و هر بار این تیم ناکام می شود.

نسل کنونی «شیاطین سرخ» احتمالاً قوی‌ترین نسل تاریخ فوتبال بلژیک بوده است. بلژیک در دهه ۱۹۸۰ توانست خودش را در فوتبال اروپا و جهان نشان دهد  و در جام جهانی ۱۹۸۶ به جمع چهار تیم پایانی رسید.

از سال ۲۰۱۰ نسل جدیدی از ستاره های بلژیک در فوتبال جهان رونمایی شدند. تیبو کورتوا و سیمون مینیوله  درون دروازه بودند. توبی آلدرویرلد، توماس فرمالن، ونسان کمپانی و یان فرتونگن در خط دفاعی ظهور پیدا کردند، اکسل ویتسل، کوین دی بروینه، ادن هازارد و عدنان یانوزای در خط هافبک و روملو لوکاکو نیز در خط حمله این تیم حضور داشتند. ستاره های دیگری چون راجا ناینگولان، توماس مونیر، تورگان هازارد و یوری تیلمانس را نیز روی نیمکت داشتند. خیلی‌ها متقاعد شده بودند که این تیم حداقل یک بار قهرمان یورو شود.  

سالها گذشت و بلژیکی‌ها بدون قهرمانی روزگار را سپری کردند. در جام جهانی ۲۰۱۴ آنها از سوی آرژانتین حذف شدند. دو سال بعد، در یورو ۲۰۱۶، بلژیک به دست ولز شگفتی‌ساز از دور رقابت‌ها کنار رفت. در سال ۲۰۱۸، بلژیک به مقام سوم در جام جهانی روسیه رسید و اولین مدال در تاریخ فوتبالش را کسب کرد و از آن زمان افت این تیم شروع شد؛ سپس حذف در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰ و ناکامی محض در قطر ۲۰۲۲ و حالا حذف از یورو ۲۰۲۴ به دست فرانسه کسل کننده.  

تدسکو مقصر است؟

البته می‌توانید همه چیز را به گردن دومنیکو تدسکو بیندازید که کورتوا را دعوت نکرد یا به افت شدید ورتونگن اشاره کرد ولی مشکل بسیار عمیق تر است.

بلژیک یک تیم پرستاره بود، اما یک “تیم” متحد نبود. آنها اسم و رسم داشتند اما هرگز به یک تیم متحد تبدیل نشدند. این موضوع در تورنمنت های بزرگ آشکار شد. نه مارک ویلموتس، نه روبرتو مارتینس (اگرچه او در جام جهانی ۲۰۱۸ برنز گرفت، اما نه طلا)، و نه دومنیکو تدسکو هیچکدام نتوانستند با این مشکل کنار بیایند.

حالا می توان رسما اعلام کرد که نسل طلایی فوتبال بلژیک بدون افتخار مهمی به پایان رسید. بخش عمده  تیم فعلی بلژیک در جام ملت‌های بعدی نخواهند بود. هیچکس کسب برنز جام جهانی ۲۰۱۸ را به یاد نخواهد آورد همانطور که هیچ کس رده بندی فیفا را ملاک قرار نخواهد داد؛ جایی که بلژیک سالها تیم اول دنیا بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا