پشه آئدس در فریدونکنار مشاهده نشده است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

پشه آئدس در فریدونکنار مشاهده نشده است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مریم قلی زاده در گفت وگو با خبرنگار آنلاین در رابطه با افزایش پشه آئدس گفت: یکی از مشکلاتی که به زودی ما را دچار چالش می کند رشد بی رویه پشه آئدس است و در سال های آتی ما با این بیماری دچار مشکلات زیادی می شویم و بیماری هایی که با گزش پشه آئدس ایجاد می شود می تواند ضربه بزرگی به سیستم بهداشت و درمان بزند.

قلی زاده با اشاره به اینکه پشه آئدس نوپدید نبوده و سال های سال وجود داشته و موجب بیماری تب زرد می شد گفت؛ این پشه طی ۵۰ سال گذشته باعث بیماری هایی مثل بیماری ویروسی زیکا و چیکونگونیا و تب دنگی می شود.

وی همچنین افزود: وجود پشه آئدس در برخی کشورها مثل عربستان مالزی و یمن و خیلی از کشورهای دیگر بومی شده و آمار رسمی از وجود این پشه و بیماری حاصل از آن اعلام شده اما بعضی از کشورها مانند عراق و افغانستان نیز به صورت رسمی آمار دقیق از این بیماری نمی دهند.

مشاور شبکه بهداشت فریدونکنار در رابطه با وجود پشه آئدس در این شهرستان با صراحت گفت: ما تاکنون در شهرستان فریدونکنار نه پشه را دیدیم و نه بیماری مشاهده شده اما در شهرستان های همجوار مثل محمودآباد مشاهده شده که از غرب کشور آمده است.

قلی زاده گفت این پشه سال گذشته در استان گیلان مشاهده شده بود و اکنون به سمت مازندران و استان های همجوار کشیده شد.

این کارشناس در مورد گروه های پرخطر در مقابل بیماری ناشی از گزش پشه آئدس اذعان کرد که گروه های پرخطر این بیماری زنان باردار و کودکان زیر یکسال هستند و این بیماری حتی از مادر باردار به جنین هم منتقل می شود.

وی در رابطه با زمان خون خواری این پشه ها گفت: بیشترین زمانی که پشه آئدس دوست دارد خونخواری انجام دهد در ساعات اولیه صبح و در هنگام غروب آفتاب است.

قلی زاده در انتها به رنگ هایی که موجب جذب این پشه می شود اشاره کرد و گفت؛ این پشه به رنگ قرمز مشکی و زرد علاقه دارند و ظرف های پلاستیکی رنگ مشکی و لاستیک هایی که کاور روی آنها نیست محل مناسبی برای رشد این پشه ها است.

دکمه بازگشت به بالا