عمومیمطالب برتر

پنجره دوجداره چگونه از اتلاف انرژی جلوگیری می کند

پنجره دوجداره پراستفاده ترین پنجره حال حاضر در اکثر ساختمان ها است. از مهمترین علل به کار بردن این پنجره در ساختمان ها خاصیت عایق بودن و جلوگیری آن از اتلاف انرژی است. در این مقاله با علل کاهش اتلاف انرژی با پنجره دوجداره آشنا خواهیم شد.

کاهش اتلاف انرژی در صورت استفاده از پنجره دوجداره امری ثابت شده است و تمامی کسانی که تمایل به مدیریت مصرف انرژی خود داشته یا اینکه به نحوی به کاهش هزینه ها می اندیشند، برای ساختمان خود پنجره دوجداره را انتخاب خواهند کرد.

تاثیر پنجره در اتلاف انرژی

پنجره ها مسیر ارتباط فضای داخلی و خارجی یک ساختمان هستند. از این رو دما دما و هوا از طریق این فضاها صورت می گیرد. این تبادل دما موجب اتلاف انرژی نیز می گردد، به طوریکه گاهی مشکل ساز شده و مصرف انرژی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. البته این شرایط در صورتی است که پنجره ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند.

پنجره دوجداره چگونه جلوی اتلاف انرژی را می گیرد؟

ویژگی ها و قابلیت های پنجره دوجداره قابل مقایسه با نوع تک جداره آن نیست.

در ساخت و طراحی پنجره های دوجداره، از تکنولوژی و طراحی های خاصی استفاده می شود.

شیشه خود یک رسانای خوب محسوب می شود و به تنهایی نمی توان گفت که شیشه می تواند جلوی هدر رفت انرژی را بگیرد ولی این ضخامت و فواصل بین دو شیشه و اساسا استفاده از دو شیشه در مقابل یکدیگر موجب جلوگیری از نفوذ سرما  و گرما شده و از اتلاف انرژی موجود در فضای داخلی ممانعت می کند.

البته لازم است بدانید که هرگز به طور کامل نمی توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرد و حتی پنجره های سه جداره که قوی تر از نوع دوجداره هستند نیز نمی توانند مانع اتلاف انرژی به طور صددرصدی شوند.

به طور کلی شیشه پنجره دوجداره طوری عایق بندی شده است که را های انتقال انرژی در حد بالایی بسته می شود.

برای درک بهتر عملکرد پنجره دوجداره در کاهش هدررفت انرژی بهتر است کمی با اجزای پنجره دوجداره آشنا شویم.

پروفیل

پروفیل و جنس آن و همچنین میزان رسانایی پروفیل مورد استفاده در ساختار پنجره نقش بسیار مهمی در تبادل دما وکاهش مصرف انرژی دارد.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید به جنس پروفیل و ساختارش توجه ویژه داشت.

از جهت رسانش، پروفیل upvc دارای ویژگی های بسیار مناسبی است. بهترین انتخاب برای جنس پروفیل همین یوپی وی سی است.

شیشه

بیشترین بخش یک پنجره را شیشه آن نشان می دهد و همین امر مشخص کننده میزان اهمیت شیشه با کیفیت در عملکرد پنجره است.

البته عملکرد شیشه دوجداره بیشتر مربوط به تعداد جداره های آن و همین طور اسپیسر مابین آن نیز هست.

در شیشه دوجداره که مناسب ترین نوع برای فضاهای شهری و مسکونی است، همانطور که از نامش مشخص است از دو شیشه به موازات یکدیگر استفاده می شود و فاصله ی این دو شیشه به کنترل هدر رفت انرژی کمک خواهد کرد.

یراق آلات

یراق آلات پنجره همان لوازم و ابزاری هستند که در باز و بسته شدن پنجره تاثیرگذارند و از همین کارکرد و  کیفیت آن ها تاثیر مستقیم و مشخصی بر روی هدر رفت انرژی و اتلاف آن دارد.

باید توجه داشت که همان مقدار که اجزایی همچون شیشه و پروفیل مهمند، یراق آلات نیز اهمیت داشته و نقش بسیار تاثیرگذاری را در روند و سیستم یک پنجره دارا هستند.

نکات مهم برای عملکرد بهتر پنجره دوجداره

  • توجه به کیفیت و دوام و ماندگاری مناسب پنجره
  • توجه ویژه به نصب دقیق و صحیح پنجره
  • استفاده از یراق آلات با کیفیت و درجه یک
  • توجه به داشتن استاندارد های بالای تولید برای پنجره دوجداره
  • تعمیر، نگهداری  و رگلاژ به موقع و مناسب برای پنجره

اهمیت نصب صحیح پنجره و کاهش اتلاف انرژی

یکی از نکات ویژه ای که شاید اهمیت آن به طور واضح به چشم نیاید، مسئله ی نصب صحیح و درست آن توسط یک فرد با مهارت لازم است.

در صورتیکه به درزبندی و قرار گرفتن درست پنجره در فضای مشخص شده، توجه لازم صورت نگیرد ممکن است عملکرد پنجره دوجداره به کلی دچار مشکل شود.

به طور کلی باید توجه داشت که درزبندی و عایق بندی پنجره به هنگام نصب به درستی انجام شود و از طرفی هم باید به شیوه باز و بسته شدن و راحت بودن آن توجه نمود.

به هر حال جزئیات زیادی در کیفیت عملکرد یک پنجره دوجداره نقش دارند و باید به تک تک این نکات توجه کرد و متوجه ارزش آن بود.

دقت و توجه و همینطور حساسیت لازم در هنگام خرید، در نهایت آسایش و راحتی را برای ساکنین ساختمان به ارمغان می آورد.

سخن پایانی

کاهش مصرف انرژی با کمک پنجره دوجداره راهی است که به عنوان اولین گزینه برای ساکنین و هم سازندگان مطرح می شود. و باید به این نکته توجه داشت که حقیقتا استفاده از این پنجره ها تاثیموضوع حفظ انرژی و صرفه جویی و استفاده بهینه از آن از دغدغه های مهم ساکنان و سازندگان ساختمان ها محسوب می شود. در این مقاله به جلوگیری از اتلاف انرژی با پنجره دوجداره می پردازیم.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی راه های متفاوتی وجود دارد که اصلی ترین و اثرگذارترین آن ها استفاده از پنجره های دوجداره است.

ویژگی پنجره دوجداره

با توجه به اینکه پنجره های هر ساختمان راه ارتباطی آن با محیط بیرون است، در نتیجه بیشترین میزان اتلاف انرژی نیز از محل همین پنجره ها و درز های آن است. با بروز این مشکل از جانب پنجره ها، پنجره های دوجداره ساخته شده و به بازار وارد شدند. این پنجره ها با ساختاری که دارند و استفاده از دو لایه شیشه به موازات هم، مانع از عبور هوا از فضای داخل به بیرون و از بیرون به داخل می شوند. به این شکل این پنجره های مشکل اتلاف انرژی را رفع می کنند.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی کدام راه موثر است | پنجره دو لایه از کدام روش و چگونه از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند

ساختار پنجره دوجداره

پنجره دوجداره از دولایه شیشه که به موازات هم قرار گرفته اند ساخته شده و در فضای خالی میان این دو شیشه، گاز آرگان به جهت خاصیت عایق بودن تزریق می شود. وجود دو لایه شیشه، و فضای بین آن ویژگی ساختاری است که پنجره را تبدیل به عایقی در مقابل گرما و سرما می کند. وجود گاز آرگان در فضای میانی نیز موجب جلوگیری از اتلاف انرژی توسط پنجره دوجداره می شود.

پنجره دوجداره و جلوگیری از اتلاف انرژی

با تعویض پنجره های معمولی و تک جداره قدیمی ساختمان ها با پنجره های دوجداره شاهد تغییری چشمگیر در مصرف انرژی خواهیم بود. این پنجره ها با داشتن یک لایه اضافه جلوی عبور هوا را گرفته و مانع از اتلاف انرژی می شوند. از طرفی این پنجره مانع از انتقال انرژی به روش رسانش نیز می شوند.

اهمیت جلوگیری از اتلاف انرژی

با افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع انرژی، روز به روز اهمیت حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از اتلاف انرژی افزایش می یابد. بخش بسیار زیادی از هدر رفت انرژی مربوط به ساختمان ها و به دلیل استفاده نامناسب از بازشو ها صورت می گیرد. با کاهش منابع به طور مشخص هزینه های انرژی هم افزایش داشته و جلوگیری از هدررفت انرژی ساختمان هم به دلیل حفظ منابع طبیعی و کمک به محیط زیست و هم به دلیل کنترل و کاهش هزینه ها اهمیت پیدا می کند.

عوامل هدر رفت انرژی

هدر رفتن انرژی از طریق پنجره علل و دلایل مختلفی را دارد. هر یک از این دلایل و مشکلات در ساختار پنجره موجب از بین رفتن مقدار بسیار زیادی از انرژی های موجود در ساختمان برای سرمایش و گرمایش می شود. به طور کلی پنجره عضوی از ساختمان است که در مجاورت فضای خارجی قرار دارد و امکان تبادل دما میان فضای بیرون و داخل بسیار زیاد است. در اصل یکی از کارکرد ها و ویژگی های پنجره همین موضوع است. اما از طرف دیگر این عضو ساختمان باید قابلیت و ویژگی هایی داشته باشد که موجب شود در هنگام بسته بودن این تبادل دما قطع شود.

درز های باز، کیفیت پایین شیشه و همچنین پروفیل با کیفیت پایین موجب می شود از این طریق هدر رفت انرژی صورت بگیرد. در نتیجه بهتر است از پنجره های با کیفیت بالا و دوجداره استفاده شود تا این مشکلات وجود نداشته باشد. ساختار پنجره های دوجداره بقا کیفیت به گونه ای است که کمترین میزان ممکن هدررفت انرژی را داراست.

سخن پایانی

جلوگیری از اتلاف انرژی در دنیای امروز و با کاهش منابع از اهمیت دوچندانی نسبت به گذشته برخوردار است. بیشترین میزان از بین رفتن انرژی در هر ساختمانی از طریق پنجره های آن است. استفاده از پنجره دوجداره با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارد تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و موجب حفظ دمای فضای داخلی به طور مطلوب شده است. در این مقاله به تفضیل این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم. امیدواریم این مطالب برای شما مورد استفاده قرار گیرد.

رات فراوانی را به همراه دارد.

در این مقاله به بررسی نقش پنجره دوجداره در هدررفت انرژی و کمک به کاهش این مسئله پرداختیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد.

نمایندگی وین تک پیرامید وین، که از برترین برندها در ساخت پنجره است، آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد.

دکمه بازگشت به بالا