اقتصادی

پیروزی بایدن با بازار جهانی نفت چه می‌کند؟

نیوز’نیوزنیوز:

اگر جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیروز شود ، تأثیر بسزایی در صنعت نفت آمریکا خواهد داشت ، اما می تواند در عرض یک سال بر عرضه جهانی نفت تأثیر بگذارد. بایدن قول می دهد ، برخلاف رویکرد دونالد ترامپ در افزایش فشار بر ایران و تشدید تحریم های صنعت نفت ایران ، ایران را به دیپلماسی و گفتگو بازگرداند.

از نظر قیمت نفت ، اگر آمریکا و ایران به میز مذاکره برگردند ، ایالات متحده محدودیت های سخت تری را در صادرات نفت ایران اعمال می کند و زمینه بازگشت صادرات نفت ایران در حدود دو میلیون بشکه در روز را فراهم می کند.

گرچه ممکن است این اتفاق یک شبه نیفتد ، اما تحلیلگران می گویند بازار هنوز ضعیف و ضعیف است و قادر به جذب بیش از دو میلیون بشکه در روز نیست و مصرف جهانی نفت به حداقل قبل از سال 2021 به سطح قبل از کرونا بر نمی گردد.

بازگشت بخشی از صادرات نفت ایران به بازار طی یک سال مانع عمده دیگری برای گروه اوپک پلاس ایجاد می کند که برای متعادل سازی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها ، تولید خود را به شدت محدود کرده است. ایران از شرکت در توافق نامه کاهش تولید اوپک پلاس معاف است و ممکن است تلاش های این گروه برای مدیریت تأمین نفت را پیچیده کند.

با این وجود عوامل متعددی وجود دارد که بازگشت نفت ایران به بازار را به تأخیر می اندازد. با متداول شدن مصرف جهانی و نفت در سال 2022 ، این تاخیر تأثیر چندانی بر تراز بازار و قیمت نفت نخواهد داشت. همچنین ، اگر بایدن به قدرت برسد ، دولت او ممکن است ابتدا چیزهای دیگری را ترجیح دهد و بعداً بخواهد منتظر انتخابات در ایران باشد.

علاوه بر این ، دولت بایدن ممکن است تأثیر مذاکره در مورد دیپلماسی با ایران را بر متحدان ایالات متحده در منطقه ، از جمله عربستان سعودی در نظر بگیرد. روابط شخصی ترامپ با حاکمان سعودی و رابطه بایدن با ریاض فراتر از خطاب به اوپک در توییتر است.

دولت جدید کاخ سفید باید عوامل زیادی را در سیاست های خود در نظر بگیرد. اگرچه بازار نفت و اوپک در صورت توافق در کاهش تحریم ها در سال آینده می توانند دو میلیون بشکه در روز تجهیزات جدید تأمین کنند که در حال حاضر آنها را در نظر نگرفته اند.

دکمه بازگشت به بالا