اقتصادی

پیشنهاد تهیه سند جامع مالیاتی عادلانه

دبیر ستاد دارایی دولت پیشنهاد تهیه سند جامع مالیاتی عادلانه را مطرح کرد و گفت: این سند باید به تصویب ستاد دارایی دولت برسد.

به گزارش مخبران، محسن رضایی در نشستی که در سازمان امور مالیاتی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ماموریت های دولت سیزدهم ایجاد تحولات بزرگ و جسورانه در کشور است، تاکید کرد: با چنین تغییراتی می توان پیشرفت اقتصادی کشور را تسریع کرد. ما نمی توانیم شکاف پیشرفت را با سایر کشورها با اقدامات ضد خطر پر کنیم. یکی از این تحولات مشکل نظام مالیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه مالیات برای چند هدف مهم اخذ می شود، تصریح کرد: هدف اول خدمت به مردم در بخش های مختلف از جمله امنیتی، بهداشتی، آموزشی و غیره است. دولت خدمات عمومی را از طریق مالیات به مردم ارائه می کند. بنابراین تغییرات در نظام مالیاتی منجر به تغییراتی در ارائه خدمات می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مالیات های استانی برقراری عدالت و جلوگیری از رانت و فساد است. به عنوان مثال، بازار اجاره دلار و طلا بخش عمده ای از نقدینگی را جذب کرده است. باید جلوی این روند گرفته شود اما برای این مشکل نمی توان از نیروی دولتی مدام استفاده کرد بلکه باید از ابزار اقتصادی مانند مالیات استفاده کرد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت افزود: یکی دیگر از اهداف اخذ مالیات جلوگیری از تخریب محیط زیست و جلوگیری از کسری بودجه و تورم است.

رضایی با تاکید بر اینکه در حوزه مالیات گام های خوبی برداشته شده است، گفت: باید ادامه داد: در سال 1400 نرخ مالیات پنج درصد کاهش یافت اما تعداد مودیان با افزایش یک میلیونی مواجه شد. باید آرام آرام به سمت افزایش مودیان و کاهش نرخ مالیات برویم.

حساب های مالیاتی خوب توسط دولت پاداش می گیرند

وی با تاکید بر اهمیت بخشش و تشویق افراد خوب تصریح کرد: افراد خوب را باید تشویق کرد و افراد بد را مجازات کرد. این موضوع مزایای زیادی دارد. درصدی از مالیات بر حساب های خوب باید کاهش یابد و سازمان مالیاتی باید پاداش حساب های خوب را در نظر بگیرد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت ادامه داد: کشور نیازمند رتبه بندی کارآفرینان است. اگر این اتفاق بیفتد، برخی از کارآفرینان دیگر نیازی به وثیقه گذاشتن به بانک ها نخواهند داشت. شاخص کارایی مالیاتی می تواند امتیازی برای رتبه بندی باشد.

کاست های پایین تر باید از مالیات معاف شوند

رضایی ادامه داد: در مالیات ممکن است چند میلیون نفر از اقشار پایین جامعه باشند که مالیات آنها بخشیده شود و رضایت حاصل شود.

وی با تاکید بر ایمان به کارآفرینان گفت: ما باید به کارآفرینان اعتماد کنیم و بیانیه مودی معیار است.

دبیر ستاد مالی دولت با بیان اینکه مالیات باید به موقع دریافت شود، گفت: اگر مالیات پس از دو سال اخذ شود ممکن است ارزش واقعی خود را از دست بدهد.

رضایی پیشنهاد داد: سازمان امور مالیاتی سند مالیاتی جامع و عادلانه ای تهیه و به تصویب ستاد مالی دولت برسد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا