علمی و پزشکی

پیشنهاد ستاد نانو برای رفع چالش کمبود اعتبارات/صادرات دستگاه تولید ماسک به دانمارک

دبیر مرکز توسعه فناوری نانو گفت: در حال حاضر 245 شرکت صنعتی وجود دارد که دارای محصولات نانو در کشور هستند و “به دلیل کاهش بودجه ، توصیه می شود نرخ مالیات شرکتهای نانو در نظر گرفته شود و ساختار مناسب برای ستادها نیز تصویب شده است.” مشکل نانو ، کمبودها و کاهش بودجه قابل حل است.

به گزارش مخبران ، دکتر. سعید سارکار با ارائه گزارشی از وضعیت فناوری نانو کشور در جلسه 103 این نقشه جامع علمی: “آگاهی ، توسعه منابع انسانی ، ایجاد و توسعه ، اولین برنامه استراتژیک برای توسعه فناوری نانو از سال 2005 تا 2015 است.” زیرساخت های علمی و فناوری و توسعه دانشگاه ها بر جذب نیروی انسانی ماهر متمرکز است و دومین پروژه استراتژیک که مقر آن در یک دوره 10 ساله از سال 2016 تا 1404 است ، همکاری های بین المللی ، توسعه صنعتی و تولید و تجاری سازی محصولات نانو است. و بر بازار بین المللی ، صادرات محصول و فناوری تمرکز دارد.

سرکار توضیح داد: چشم انداز و هدف ستادها ارتقاء کیفیت زندگی و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو است ، در حالی که انرژی ، کشاورزی ، بهداشت و آب و محیط زیست از اولویت های ملی فناوری نانو هستند. کلیه برنامه های ستاد نانو که در قالب 150 فعالیت انجام شده دارای پیوندهای فرهنگی و اقتصادی است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ، باشگاه آموزش دانش آموزی نانو را یکی از بخش های ستادها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 400 سازمان گسترش دانشجویی در سراسر کشور بطور جدی در حال آموزش نانوتکنولوژی به 1.2 میلیون دانش آموز هستند. وزارت آموزش و پرورش با قرارگاه نانو به خوبی عمل کرده است.

وی گفت: یکی از نتایج این آموزش بسیج 88 آزمایشگاه فناوری نانو در سراسر کشور بود ، وی اظهار داشت: تمام تجهیزات این آزمایشگاه ها در ایران تولید می شود که این امر تأثیر زیادی در اعتماد به نفس دانشجویان دارد.

دبیرکل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در خصوص هماهنگی های بین المللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزش نانو ، گفت: “در برخی از شهرهای چین دبیرستان ها دایر شده و یک دوره آموزش نانو برای 2،000 دانش آموز عمانی برگزار شده است.”

وی گفت: “در حال حاضر بیش از 40،000 متخصص در 157 دوره کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های مختلف فناوری نانو مشغول به تحصیل یا تحصیل هستند.”

نفوذ محصولات نانو در صنایع

سکار با اشاره به رشد تولید علمی در حوزه فناوری نانو ، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تولید 10 مقاله در زمینه فناوری نانو در سال 2001 در رتبه 57 جهان قرار گرفته و در سال 2019 با ایالات متحده ، چین و سپس 11000 مقاله در رتبه چهارم قرار دارد. هند در آنجا حضور دارد ، خاطرنشان کرد: 4000 از این 11000 مقاله در Q1 و کشور ما در رده هشتم قرار دارد. علاوه بر این ، 38 درصد از تولیدات علمی در جهان اسلام به مقالاتی در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است و ما 270 اختراع داریم که 50 درصد آن مربوط به شرکتهای ثبت شده فناوری نانو است.

وی گفت: توسعه صنعتی و تجاری در 3 مرحله در نانومواد ، نفوذ صنعت و محصولات هوشمند انجام می شود. صنایع داخلی ، نفت و پتروشیمی ، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی از نانو فیلترهای داخلی استفاده می کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری از درآمد 2/546 میلیارد تومانی در سال 1997 از فروش محصولات نانو ، تجهیزات و خدمات خبر داد و “براساس آمار ، فروش شرکت ها هر ساله دو برابر شده است.”

نگارنده درباره نگرانی از کاهش بودجه ستاد فناوری نانو در سالهای اخیر ، اظهار داشت: با در نظر گرفتن درصد مالیاتهای تعیین شده از سوی شرکتهای فناوری نانو و تصویب ساختار مناسب برای ستاد فناوری نانو ، باید موضوع کسری و کاهش بودجه برطرف شود.

محصولات نانو کرون

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: “در شروع شیوع تاج کرونا ، ما توانستیم روزانه 10،000 ماسک N95 تولید کنیم و با تلاش شبانه روزی ، پس از یک هفته تلاش روزانه 25،000 ماسک N95 در روز به دست آوردیم.”

سرکار همچنین از تولید تست های تشخیصی سریع عروق کرونا خبر داد و گفت: “با استفاده از این آزمایش ، فرد مبتلا به کرونور ویروس در 30 ثانیه شناسایی می شود و به زودی تعدادی از پیگیری ها با بخش علمی دفتر مرکزی کورون ویروس مجوزهای تولید انبوه دریافت می شود.” داده می شود

صادرات محصولات ایرانی Corona

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سورنا ستاری از صادرات ماسک به دانمارک خبر داد و گفت: “فلسفه ایجاد راه حل های ستادی برای حل مشکلات روزمره و رشد بسیار خوب پس از ایجاد مقر نانو است.” .

وی با اشاره به مسائل مربوط به صادرات در سالهای اخیر ، اظهار داشت: با این حال ، کیت صادراتی کورونا صادر شده و اولین بار است که تولید کننده ماسک به دانمارک صادر می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا