علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی ایران نامی را در مجامع بین المللی می آورد همه با احترام این نام را می بینند. چون ایران امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی گرانبهاست و بر تن ابرقدرتها و ظالمان تکانی می زند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال حفاظت مقدس برگردیم، می بینیم که در این هشت سال تاریخ چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی گفت: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش عروق کرونا، عروق کرونا و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا، دوران فوق العاده ای از حفاظت مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر باشد. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم قرار دارد و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن مجروح و شهید می شود. این یک افتخار تاریخی است.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما موفق ترین جامعه جهان است. نگین پر زرق و برق علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی است. ما نه تنها در کشورمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه کشورهای همسایه برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علم پزشکی ما دانش بشری پیچیده ای دارد. اما دشمنان ترسو به جامعه پزشکی حمله کردند. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و… شاهد حملات ناجوانمردانه گروه های پزشکی بوده ایم. ما این حمله را از سوی خودی ها دیده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در رسانه‌ها دیده‌ایم که چقدر کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود می‌بالند، اما در کرونا شکست می‌خورند و چه تعداد بیمار روی زمین مانده یا بستری نمی‌شوند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی فرار کرده‌اند. بیماران، اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است، چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خود گذشتگی و هویت خود را نشان داده و شهدای گرانقدری را تقدیم کرده اند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کرده اند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: به بیماری عروق کرونا مبتلا شدم و شاهد فداکاری 70 درصد کادر پزشکی ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. همزمان به عنوان رئیس بیمارستان شاهد حضور پرستاران در ICU در اوج هولناک کرونا بودیم، به خصوص در مردادماه که حدود 50 هزار مورد، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری داشتیم. نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان در حالی که همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: “ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را همانطور که مردم می بینند نشان دهند.” سریال پرستار استرالیایی نشان می دهد که ما با فرهنگ خود نمی گنجیم. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. موضوعی که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر محدود به بیمارستان های پرستاری نیست. بسیاری از بیماران را می توان در خانه تحت مراقبت قرار داد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه شرکت هایی هستند که الان پرستار ندارند اما افرادی را به نام پرستار به خانه های مردم می فرستند که برای مردم دردسر ایجاد می کند. این مشکل و وضعیت باید ساماندهی شود. در کورونا در مواردی توانسته ایم به این شکل خدمات ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه های پرستاری نیز گفت: در ابتدای کار به موضوع اعتقاد کامل داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. از آنجایی که فرمایش مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است، رعایت آن بر ما واجب است. برای تغییر شرایط، افرادی هم آمدند و در شرایط کرونا جان خود را از دست دادند و حالا که کرونا سبک شده است، باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت نباید کار با کارهای اداری و بروکراتیک پیچیده شود.

وی با اشاره به لزوم ادامه تحصیل گفت: از نظام پرستاری می خواهیم این کار را انجام دهد. آموزش ها باید به روز شوند. جنبه دیگر مشکل سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی استفاده نمی کنیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز ضروری است. اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود و پرستار می تواند به بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر افراد غیر پرستاری در این بخش استخدام شوند، تحمل نمی کنیم. قرار گرفتن در معرض نیز باید واقع بینانه باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شدند و ما حدود 110 میلیون دوز واکسن دریافت کردیم که بی نظیر است. 86 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این از تلاش همه ناشی می شود و این یک افتخار است.

دکمه بازگشت به بالا