اقتصادی

پیگیر تحویل همه خودرو‌های وارداتی هستیم/حذف سامانه یکپارچه صحت ندارد

آفتاب‌‌نیوز :

صبح امروز (دوشنبه) عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت – با حضور در نمایشگاه روایت خدمت، وعده و وفا که روایت خدمات و دستاوردهای دوساله دولت مردمی است، اولین خودروهای وارداتی  را  تحویل متقاضیان داد. 

وی با اشاره به اینکه پیگیر تحویل خودروها هستیم، گفت: سیاست ما خروج از تصدی‌گری است؛ بنده از واردکنندگان مطالبه کردم تا در واردات خودرو تسریع ایجاد شود، امیدواریم ظرف چند ماه آینده تمام خودروهای ثبت‌نام شده وارد و تحویل متقاضیان شود.

سیاست وزارت صمت خروج از تصدی‌گری است

علی آبادی تاکید کرد: ما هیچ رانتی برای هیچ شرکتی ایجاد نکرده‌ایم، بلکه ضوابط را اجرا خواهیم کرد تا بر اساس این ضوابط همه افراد بتوانند از امتیاز واردات خودرو استفاده کنند. خودروسازها در اولویت قرار گرفته‌اند که بتوانند تکنولوژی‌ها را برای داخلی سازی‌ها استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر هدف ایجاد رقابت در بازار خودرو، اظهار کرد: شرایطی فراهم شد تا در یک رقابت سالم و منطقی، بازار خودرو اصلاح شود؛ بنابراین واردات خودرو در دستور کار قرار گرفت. ‌خودروسازان ما باید بتوانند با واردکنندگان رقابت کرده و از منظر کیفیت و قیمت شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنند.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همچنان واردات خودرو در حال انجام است، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تقدیم دولت شده و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد؛ پس از تصویب در هیئت دولت آن را اجرایی خواهیم کرد.

حذف سامانه یکپارچه صحت ندارد

وزیر صمت در پاسخ به احتمال حذف سامانه یکپارچه عرضه خودروها، تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد؛ برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود.  هدف کاهش قیمت خودرو و انطباق آن با شرایط جهانی است؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا مردم به بهترین خودروها دسترسی داشته باشند و بتوانند خودروهای خوب داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی دریافت کنند.

علی آبادی در رابطه با احتمال کاهش تعرفه واردات خودروها، اظهار کرد: به اعتقاد بنده، تعرفه واردات خودروها هنوز جای بهبود دارد؛ برای واردات خودروهای برقی تعرفه بسیار کم در نظر گرفته‌ایم. پیشنهاد ما چهار درصد برای خودروهای برقی و  برای خودروهای هیبریدی چهار تا ۱۵ درصد است.

وی خاطر نشان کرد:  با توجه به مشکلات آلودگی هوا در کشور، در مقاطعی از سال و در برخی شهرها، مجبور به تعطیلی و همچنین تعطیلی برخی مشاغل هستیم؛ چرا که امکان تحمل حجم بالای آلایندگی وجود ندارد؛ بنابراین در زمینه تولید خودرو به سمت برقی‌سازی در حرکتیم. ضمن اینکه خودروهای برقی به شدت اقتصادی هستند و هزینه پایین سوخت آن‌ها می‌تواند محرکی برای افزایش تولید آنها باشد.

نصب ۵٠٠٠ ایستگاه شارژر خودروهای برقی در کشور تا پایان سال

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: سعی ما بر این است که شهر تهران را به تجهیزات شارژ برقی خودروها مجهز کنیم. در هفته دولت امسال ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودرو در تهران و کرج افتتاح شده و تا پایان سال به ۵۰۰۰ ایستگاه در سراسر کشور خواهد رسید.

علی آبادی در پایان در رابطه با واگذاری سهام خودروسازان گفت: واگذاری‌ها بر عهده وزارت صنعت نیست و وزارت اقتصاد مجری آن است، اما آنچه ما دنبال می‌کنیم خروج از تصدی‌گری است.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا