اقتصادیمطالب برتر

چراغ های نورپردازی نمای ساختمان

گزینه های روشنایی برای نورپردازی نما ساختمان مختلف می باشند که در اینجا به 6 مورد پر استفاده در صنعت روشنایی نما اشاره خواهیم کرد. چراغ های مهم در نما عبارتند از:

پروژکتور ال ای دی

پروژکتور وال واشر LED

چراغ دیواری

چراغ حیاطی

ریسه ال ای دی

نئون فلکسی 220 ولت نما

چراغ پروژکتور ال ای دی

میتوانید قیمت این محصولات را از لاینکس متخصص تولید و عرضه مقاطع نور خطی مشاهده نمایید 

چراغ های پروژکتور ال ای دی کل سطح دیوار نمای ساختمان را می توانند از فاصله دور روشن کنند. این چراغ ها همچنین در نورپردازی فضای باز که به نور با شدت بالا نیاز است ، استفاده فراوان می شود. تخصص چراغ های روشنایی در روشنایی مناطق بزرگ با شدت نور بالا است و نقاط تاریک در سطح باقی نمی ماند.

پروژکتور وال واشر LED

وال واشرال ای دی یک  با کاربرد فضای بیرونی با درجه حفاظتی بالاست که از قرار گرفتن چندین منبع نوری ال ای دی با تکنولوژی لامپ اس ام دی به صورت خطی ، تشکیل شده اند.

چراغ وال واشر در کاربرد های خاصی مانند نورپردازی نما و دیوار های بلند استفاده می شوند که قادرند نور خطی و یکنواخت را در طول زیاد ، تولید و ساطع نمایند. این نوع چراغ یک پروژکتور نورپردازی پیشرفته با قابلیت کنترل و هدایت نور است .

که به عنوان بخشی از زیبایی ساختمان محسوب می شود. چراغ وال واشر در نمایش باشکوه و مجلل نمای ساختمان ها ، بدنه ی پل ها ، انواع دیوار ها و نورپردازی هنری در بناهای تاریخی نقش موثری دارد.

جهت دریافت خدمات و محصولات چراغ خطی، پروفیل لاین نوری، استریپ لایت و منبع تغذیه سوئیچینگ و…. با شماره 09125154531 در ارتباط باشید.

چراغ نورافکن

از نورافکن‌ها معمولا برای روشنایی فضاهای بزرگ، بیلبوردهای تبلیغاتی و استفاده می‌شود. طول عمر نورافکن ها معمولا بالا است. همچنین با توجه به نوع آن مصرف انرژی‌های متفاوتی دارند.

چراغ زمینی یا چراغ دفنی

یکی از چراغ‌های پر کاربرد در نورپردازی، چراغ های دفنی است. چراغ های دفنی نور را به صورت هاله ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن های زیبایی می شوند. از چراغ‌های دفنی برای نورپردازی فضاهای عمومی، نمای ساختمان و حتی فضاهای داخلی بسیار استفاده می‌شود. این چراغ‌ها در زمین جانمایی می‌شوند و برای برجسته کردن محیط به کار می روند.

یکی از انواع چراغ‌های دفنی، چراغ دفنی LED است که بصورت گسترده برای نورپردازی نمای ساختمان، ستون‌ها، بناهای یادبود، آثارباستانی، مجسمه ها و فضای سبز استفاده می‌شود.

چراغ های LED نورهای رنگی متنوعی تولید می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در زوایای پخش نور متفادت طراحی نمود. این چراغ ها را می توان با سیستم های کنترلی دیجیتال (DMX) و سیستم های کنترل از راه دور، کنترل کرده و طیف وسیعی از نوحتما تا به حال هنگام عبور از یک خیابان در شب ساختمان‌هایی که نورپردازی نما دارند؛ نظر شما را به خود جلب کرده‌اند. امروزه نورپردازی نمای ساختمان به یکی از مراحل مهم در اجرای نمای ساختمان تبدیل شده است. در واقع نورپردازی؛ تکمیل کننده زیبایی نمای ساختمان است، زیرا علاوه بر تامین ایمنی ساکنان و عابران، باعث افزایش جلوه نمای ساختمان در شب می‌شود و حتی به زیباسازی فضای شهری نیز کمک می‌کند. بر همین اساس کم نیستند تعداد ساختمان‌هایی که به واسطه نورپردازی نمای زیبا و در عین حال اصولی که دارند به یک نماد در شهر تبدیل شده‌اند. در ادامه مطلب جزئیات بیشتری از نورپردازی نمای ساختمان را بررسی می‌کنیم.

ساختمان | نورپردازی

تکنیک های نورپردازی

تا همین چند سال پیش برخی از ساختمان‌ها را از طریق نصب چند لامپ خطی و ریسه‌ای؛ نورپردازی می‌کردند و طراحی خاصی برای نورپردازی نمای ساختمان انجام نمی‌شد. با گذشت زمان و اهمیت پیدا کردن نورپردازی نما برای نشان دادن جوانب مختلف نمای طراحی شده و افزایش زیبایی فضای شهری؛ طراحی‌های حرفه‌ای و خاصی نیز برای نورپردازی نما انجام می‌شوند. در واقع امروزه نورپردازی نما به نصب غیر اصولی چند لامپ خطی محدود نیست. برای طراحی و اجرای نورپردازی نما هم دو تکنیک اصلی وجود دارند و هر کدام از آن‌ها نیز شامل چند روش مختلف هستند که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

1_ نورپردازی ثابت (استاتیک)

بهتر است بدانید رنگ، شدت و جهت نور مهم‌ترین مواردی هستند که تکنیک‌های مختلف نورپردازی را از یکدیگر متمایز می‌کنند. در واقع اگر به هر یک از این سه عامل توجه نشود؛ نورپردازی انجام شده اشتباه خواهد بود. بر همین اساس در روش نورپردازی ثابت؛ رنگ، شدت و جهت تابش نور تغییر نمی‌کنند و همواره ثابت هستند. به بیان دیگر نورپردازی انجام شده یک حالت دارد و تحت هیچ شرایطی، تغییر نمی‌کند. نورپردازی ثابت هم شامل دو روش مختلف است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نورپردازی ثابت تک رنگ

چنانچه برای نورپردازی نمای یک ساختمان فقط از یک طیف رنگ استفاده شود؛ نورپردازی از نوع ثابت تک رنگ است. توجه داشته باشید در این نوع نورپردازی علاوه بر استفاده از رنگ‌های اصلی، می‌توان رنگ‌های ترکیبی نیز ایجاد کرد. بر همین اساس از چیپ‌های LED مختلف در یک چراغ استفاده می‌شود تا یک رنگ جدید ایجاد شده و نورپردازی متفاوتی نسبت به آنچه که رایج است انجام شود.

نورپردازی ثابت چند رنگ

نکته مهمی که در مورد نورپردازی نمای یک ساختمان وجود دارد؛ در نظر گرفتن معیارهای مختلف برای طراحی نورپردازی اصولی و مناسب است. برای مثال نورپردازی نمای یک ساختمان اداری باید با مسکونی متفاوت باشد. از جمله دیگر مواردی که بر نورپردازی نما تاثیر دارند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ابعاد و زاویه‌های هندسی
  • جنس و رنگ کامپوزیت یا سنگ نمای به کار رفته
  • المان هدف برای نورپردازی
  • لزوم نشان دادن تفاوت‌های موجود در نمای ساختمان

بنابراین با توجه به اینکه در نورپردازی ثابت هیچ یک از موارد شدت، رنگ و جهت تابش نور در نمای یک ساختمان تغییر نمی‌کند؛ می‌توان به کمک نورپردازی ثابت چند رنگ؛ زاویه‌های هندسی، تفاوت‌های موجود در نما و حتی جنس سنگ و فلز به کار رفته در نمای ساختمان را بهتر نشان داد، زیرا در این روش نورپردازی از چند رنگ مختلف استفاده می‌شود.

2_ نورپردازی متغیر (دینامیک)

در کنار تکنیک‌هایی که برای نورپردازی ثابت نمای ساختمان وجود دارند، تکنیک‌های متغیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نورپردازی متغیر نمای یک ساختمان؛ رنگ، شدت و جهت تابش نور منابع نوری یا همان چراغ‌ها تغییر می‌کنند. از این روش نورپردازی ساختمان معمولا برای ساختمان‌هایی با کاربری تفریحی، تجاری، گردشگری و به طور کلی ساختمان‌هایی که به جلب توجه نیاز دارند استفاده می‌شود. نورپردازی متغیر نیز شامل دو روش مختلف است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نورپردازی متغیر RGB

در این روش نورپردازی نمای ساختمان در تمام پیکسل‌های نوری به صورت هماهنگ و یکنواخت تغییر رنگ رخ می‌دهد. با توجه به اینکه چراغ‌های RGB قابلیت دستور پذیری ندارند؛ به همین علت تغییر رنگ نور عمدتا بین سه رنگ نامبرده در ادامه مطلب رخ می‌دهد:

بنابراین می‌توان گفت نورپردازی RGB ساده‌ترین تکنیک نورپردازی متغیر است، زیرا چراغ‌های RGB قابلیت دستور پذیری ندارند.

نورپردازی متغیر آدرس پذیر

کامل‌ترین روش نورپردازی نمای ساختمان؛ تکنیک آدرس پذیر یا همان دستور پذیر است. با توجه به اینکه روش آدرس پذیر یک تکنیک نورپردازی متغیر محسوب می‌شود؛ دارای قابلیت‌های نامبرده در ادامه مطلب است:

  • یک یا چند چراغ می‌توانند مستقل از سایر چراغ‌ها؛ یک پیکسل نوری تشکیل داده و دستور مختص به خود را داشته باشند.
  • رنگ، شدت و جهت تابش نور در این روش تغییر می‌کند.
  • این روش نورپردازی به یک سیستم مرکزی برای فرمان دادن و کنترل کردن نیاز دارد.
  • تعریف افکت‌ها، پیکسل‌های نوری و هر دستور دیگری از طریق کامپیوتر در این روش انجام می‌شوند.
  • ساختمان‌های با کاربری گردشگری، تفریحی و تجاری از جمله ساختمان‌های هدف روش نورپردازی متغیر آدرس پذیر هستند.

بهتر است بدانید با توجه به قابلیت‌هایی که این روش نورپردازی دارد؛ می‌توان نوشته‌ها و تصاویر مختلف را مانند یک بیلبورد تبلیغاتی یا یک تلویزیون بزرگ بر روی نمای ساختمان نمایش داد. در واقع ساخت تلویزیون‌های شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی نیز الهام گرفته از همین روش نورپردازی است.

نکات مهم در نورپردازی ساختمان

برای اینکه نمای یک ساختمان نورپردازی اصولی، زیبا و در عین حال مقرون به صرفه داشته باشد؛ باید یک سری نکات مهم در طراحی و اجرای نورپردازی در نظر گرفته شوند. از جمله مهم‌ترین نکات نورپردازی نمای ساختمان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توجه به جنس و رنگ مصالح
  • توجه به زاویه‌ها و ویژگی‌های هندسی نما
  • خودداری از شلوغ سازی نورپردازی
  • در نظر گرفتن هدف (صرفا زیبایی نما یا توجه به المان‌ها)
  • رنگ، شدت و جهت تابش نور
  • ارتفاع ساختمان
  • عدم استفاده از چراغ‌های خورشیدی به دلیل محدودیت جذب نور در روزهای ابری
  • پنهان بودن منابع نوری
  • توجه به کاربری ساختمان
  • در نظر گرفتن برند چراغ‌های مورد نیاز
  • توجه به هزینه نورپردازی

بنابراین با در نظر گرفتن این موارد، انجام بررسی‌های اصولی و مشورت کردن با یک تیم حرفه‌ای طراحی و اجرای نورپردازی؛ می‌توانید در کنار مقرون به صرفه بودن نورپردازی انجام شده، نمای ساختمان را زیباتر کرده و باعث جلب توجه مردم به ساختمان شوید.

ساختمان | نورپردازی

لیست تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان

بدون شک برای نورپردازی نمای ساختمان‌های مختلف به وسایل و تجهیزات متنوعی هم نیاز است. لیست تجهیزات لازم برای نورپردازی نما هم به چراغ‌های مختلف ختم نمی‌شود و باید وسایل نامبرده در ادامه مطلب توسط یک تیم حرفه‌ای نورپردازی تهیه شوند:

1_ لامپ

از جمله مهم‌ترین تجهیزات لازم برای نورپردازی نمای ساختمان می‌توانیم به لامپ‌ها اشاره کنیم. برای نورپردازی نما با استفاده از هر روشی؛ به انتخاب و فراهم کردن یک سری از لامپ‌ها نیاز است. انتخاب نوع نیز توسط تیم‌های نورپردازی و با در نظر گرفتن معیارهایی مانند موارد زیر انجام می‌شود:

  • شدت نور مورد نیاز
  • اندازه چراغ‌ها
  • میزان مصرف انرژی
  • هزینه لامپ‌ها
  • نوع رنگ نور لامپ

بر همین اساس انواع مختلفی از لامپ‌هایی که می‌توان برای نورپردازی نما از آن‌ها استفاده کرد؛ شامل موارد زیر هستند:

  • ال ای دی
  •  هالوژن
  •  فلوروسنت
  •  رشته‌ای
  • تخلیه با شدت بالا
  •  نئون
  • سدیم با فشار کم

برای انتخاب لامپ مناسب بهتر است همه معیارهای موجود را در نظر بگیرید. تا علاوه بر افزایش جلوه و زیبایی نمای ساختمان، نورپردازی مقرون به صرفه باشد.

2_ وال واشر

یکی از چراغ‌های رایجی که در هر روش نورپردازی از انواع مختلف آن استفاده می‌شود؛ است. به طور کلی می‌توان گفت وال واشر؛ نوعی چراغ مستطیل شکل و باریک است و از محبوب‌ترین تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان است. در حال حاضر وال واشرهای ال ای دی در رنگ‌های مختلف در دسترس هستند و همچنین شدت و جهت تابش نور آن‌ها نیز قابل تغییر و تنظیم است. بهتر است بدانید وال واشرها مقاومت بالایی نیز در برابر شرایط جوی دارند و در عین حال مصرف انرژی آن‌ها نیز کم است.

3_ پروژکتور ال ای دی

پروژکتورهای ال ای دی نمونه بهتر و پیشرفته پروژکتورهای معمولی گازی هستند. در این پروژکتورها از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌شود؛ به همین علت نه تنها مصرف انرژی کمتری دارند، بلکه طول عمر بیشتری نیز خواهند داشت. پروژکتورهای ال ای دی قابلیت ساطع کردن نورهایی با رنگ‌های؛ قرمز، سبز، آبی و سفید را دارند و برای نورپردازی نمای ساختمان های بلند و وسیع استفاده می‌شوند. میزان روشنایی این تجهیزات بسیار زیاد است و مساحت گسترده‌ای را نورپردازی می‌کنند.

4_ جت لایت

برای نورپردازی نمای ساختمان‌های بلند که در طراحی نورپردازی آن‌ها؛ ساطع کردن نورهای خطی، عمود و با برد بسیار زیاد مهم است از جت لایت استفاده می‌شود. این تجهیزات نور و روشنایی در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم نیز هستند و از این نظر مقرون به صرفه محسوب می‌شوند.

5_ ریسه ال ای دی

از جمله دیگر تجهیزات لازم برای نورپردازی نمای ساختمان می‌توانیم به ریسه ال ای دی اشاره کنیم. ریسه‌های ال ای دی از کنار هم قرار گرفتن تراشه‌ها ال ای دی ایجاد می‌شوند و طیف رنگ نور، اندازه و تنوع گسترده‌ای نیز دارند. لازم به ذکر است از معمولا برای نورپردازی اطراف چارچوب پنجره، نرده و غیره استفاده می‌شود.

6_ چراغ های حیاطی

در انواع مختلف ایستاده، سرستونی، سردری، آویز سقفی و دیواری و در مدل‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند. در حال حاضر از انواع برای نورپردازی نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. البته از چراغ‌های سقفی نیز می‌توان برای نورپردازی تراس ساختمان‌ها استفاده کرد.

به طور کلی هر نوع چراغ ضد آب و با درجه IP بیش از 65 اعم از دیواری، دفنی یا زمینی برای نورپردازی نما قابل استفاده است.

لیست قیمت محصولات روشنایی در ترب

دکمه بازگشت به بالا