عمومیمطالب برتر

چرا بسته بندی مهمترین عامل موفقیت فروش است؟

اهمیت بسته‌ بندی برای کالا و محصولات تولیدی

شاید بیشتر تولیدکنندگان بر این عقیده باشند که خود محصول و هدیه آن از بسته بندی مهم تر می باشد در حالی که بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست فروش یک محصول ایفا کند. هدف از بسته بندی محصول محافظت از صدمات احتمالی و نمایش ظاهری مطلوب از کیفیت می باشد. بسته بندی محصول فقط در دوران حمل و نقل از تولید کننده به مصرف کننده از محصول محافظت نمی کند بلکه حتی در قفسه های مغازه ها نیز از صدمات جلوگیری و خود به طور مستقیم بدون نیاز به شخص دیگری برای محصول تبلیغ می کند.

بسته بندی اهمیت به‌سزایی در مقوله حفاظت، انبار کردن و جابه‌جایی بهداشتی کالا دارد و نقشی مهم و کلیدی را در بازاریابی آن کالا ایفا می‌کند. یکی از مدیرعاملان پیشتاز در صنعت در خصوص اهمیت بسته بندی چنین می‌گوید:

دیزاین بسته بندی مهم‌ترین شکل تبلیغات است که در حساس‌ترین مرحله از خرید، مجال عرض‌اندام می‌یابد؛ درست لحظه‌ای که مشتری اقدام به خرید می‌کند.

محصولات به انواع مختلفی بسته بندی می شوند, به عنوان مثال، سوپ باید داخل یک بسته به عنوان ظرف و بسته بندی باشد در حالی که سیب ممکن است بسته بندی مخصوص حمل و نقل داشته باشد، همینطور بسته بندی های محصولات متفاوت نیز بستگی به نوع محصول مورد نظر دارند. جذابیت چگونگی بسته بندی یک محصول نیز ممکن است توجه مشتری در حال خرید را به طرف محصول جذب کند.

به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها تحقیقات گسترده ای برای طرح, رنگ و نوع بسته بندی محصول انجام می دهند که بیشتر برای جذب کردن مصرف کننده در نظر گرفته می شود و همچنین بسته بندی نقش مهمی برای به تصویر کشیدن اطلاعات در مورد محصول نیز ایفا می کند.

بسته بندی بیرونی ممکن است شامل توضیحات چگونگی استفاده از محصول و یا درست کردن محصول باشد. تصمیم گیری برای خرید بسته بندی ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده و اطلاعات تغذیه ای در مورد محصول باشد. این اطلاعات می تواند به فروش محصول نیز کمک کند چرا که به مشتریان اجازه می دهد تا اطلاعات لازم در مورد محصول را به دست آورند و تصمیم به خرید بگیرند. اطلاعات موجود در یک بسته ممکن است خواننده را تشویق به خرید محصول کند بدون آن که نیاز به صحبت کردن با کارمند فروشگاه باشد.

بسته بندی رکن اصلی فروش محصول مصرفی

مقاله ای در سال 2000 به قلم روت رِتی با عنوان “مولفه های شفاهی و تصویری در طراحی بسته بندی” تخمین می زند که حدود 73 درصد از تصمیمات مربوط به خرید محصولات مصرفی در محل فروشگاه گرفته می شود. این روش خرید اصطلاحا به خرید انگیزشی (Impulse Purchasing) نامگذاری شد و در مقابل آن خرید برنامه ریزی شده (Planned Purchasing) معرفی شد که برای محصولات با دوام و محصولات با قیمت قابل توجه کاربرد بیشتری دارد. طبیعتا کارکردهای نمونه طراحی بسته بندی  برای هر یک از این گروه های محصولی نیز متفاوت است که بعدا بیشتر به آنها پرداخته خواهد شد.

برای هر مصرف کننده ای تجربه خرید محصولاتی وجود دارد که دلیل را نمی دانیم یا قصدی برای انجام این خرید نداشته ایم. عقیده کلی بر این است که افزایش سرعت زندگی و زمان کم برای خرید مصرف کنندگان را به فکر می اندازد که برای خریدِ خوار و بار، روزانه زمان کمتری برای تصمیم گیری صرف کنند یا در برابر مشاهده جلوه زیبایی از نمایش محصول در فروشگاه یا دیدن تخفیفات ویژه به نیازهای ذهنشان رجوع کنند و بدون خرید قبلی محصول را بخرند (Wood, 2005).

بازاریابی و رد یابی محصول

امروزه مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری نسبت به قیمت، کیفیت، امنیت، محیط زیست، و حمل و نقل مواد غذایی آگاه هستند. یکی از تاثیرات افزایش فاصله زمینی یا دریایی بین محل تولید تا فروش محصول افزایش دغدغه های مصرف کننده در مورد دریافت اطلاعات ردیابی محصول است. برای مثال اطلاعاتی در مورد محل، زمان و نحوه تولید محصول. بدین لحاظ تولیدکننده برای افزایش اعتماد در مصرف کننده بایستی دست به ابتکاراتی بزند که در بالاترین سطح ممکن مصرف کننده را نسبت به آگاهی از چنین اطلاعاتی پشتیبانی کند.

طراحی بسته بندی لبنیات: نقش بسیار مهم در حفظ کیفیت و افزایش فروش

تنوع محصولات در دنیای لبنیات بسیار زیاد بوده و تنها به شیر و ماست و پنیر ختم نمی شود. مواد غذایی بسیاری وجود دارد که با این مواد درست شده و نیاز به یک بسته بندی مناسب و جذاب دارند تا به مرحله فروش برسند. همانند هر محصول دیگری، برای آنکه لبنیات در دید مخاطبان جذاب باشد و آن ها را به خرید ترغیب کند، نیاز به یک طراحی بسته بندی خلاقانه و نوآورانه خواهید داشت. طراحی بسته بندی لبنیات باید ضمن جذابیت ظاهری از محتویات درون آن هم محافظت نماید.

انواع بسته بندی | ایده بسته بندی خشکبار

استودیو طراحی گرافیک فهار با استفاده از جدیدترین ایده های طراحی بسته بندی برای لبنیات، ظاهری متفاوت از محصولات شما را به نمایش می گذارد و مخاطبان را برای خرید ترغیب می کند. طراحان استودیو فهار با نهایت سلیقه و در اوج زیبایی یک بسته بندی کاربردی را برایتان خلق خواهند کرد که تمامی نکات بهداشتی هم در آن رعایت شده و موجب فروش بالای محصولات شما می شود.

جنبه های کارکردی بسته بندی; احترام به پول مصرف کننده، احترام به نسل های آینده

در مورد بسته بندی های هوشمند و فعال تکنولوژی های بسیاری ظهور کرده اند. در نگاه اول شاید به نظر برسد که استفاده از یک تکنولوژی که باعث افزایش ماندگاری محصول یا اطلاع رسانی بیشتر به خریدار کالاهای مصرفی شود، فقط هدر دادن سرمایه و افزایش ضمنی قیمت محصول است. برخی شرکت ها حتی ترس از این دارند که افزایش ماندگاری و تازگی محصول خلاف افزایش فروش است.

عده ای هم این موضوع را با عدم درک مشتری از افزایش قیمت توجیه کرده و سپس ناآگاهی مصرف کننده را دلیلی بر عدم اشتیاق به استفاده از تکنولوژی های جدید عنوان می کنند. با نگاه دقیقتر البته به این واقعیت خواهید رسید که استفاده از چنین تکنولوژی هایی علاوه بر کمک به کاهش هزینه های مصرف کننده دغدغه های او را نسبت به سلامت محصول کاملا از بین برده و در ضمن کمک به سزایی به اصلاح الگوی مصرف خواهد کرد. در نتیجه در طولانی مدت علاوه براینکه هزینه های مصرف کننده کاهش چشمگیری یافته و سلامت او تضمین می شود، حق نسل های بعدی در دستیابی به منابع طبیعی نیز از بین نخواهد رفت.
سپهر سرمست

دکمه بازگشت به بالا