بین الملل

چرا ظریف به بغداد رفت؟

مهسا مژدهی: ظریف یکشنبه را در عراق گذراند. اندکی قبل از سفر القادیمی به ایران ، وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد سفر کرد. وی در این تور با برخی از گروه های سیاسی به همراه مقامات دولتی دیدار کرد.

خبر سفر عراق در تاریخ 28 ژوئیه توسط خبرگزاری رسمی این کشور اعلام شد. خبرگزاری ملی عراق “نینوا” اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی فردا (یکشنبه) به عنوان رئیس یک هیئت سیاسی بلندپایه به بغداد و اربیل سفر می کند. صبح روز بعد ظریف تهران وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به بغداد پرواز کرد.

طی برنامه ، فواد حسین وزیر امور خارجه با همتای عراقی خود و مصطفی القدمی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. هادی الامیری ، رئیس فقیه زیدان ، رئیس شورای عالی قضایی عراق ، رئیس جمهور الحشدل الشببی ، فالح فیاض ، رئیس مجلس و محمد الهلبوسی ، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور اطلاعات ملی عراق پیش بینی کرده اند.

حضور در محل شهادت سردار سلیمانی

از همان ابتدا ، محمدجواد ظریف در فرودگاه بغداد فاتحه خواند تا ادای احترام و شهادت سردار حاج کاسم سلیمانی و ابو مهدی المحنس انجام شود.

سال گذشته شهیدان ژنرال کاسم سلیمانی و ابو مهدی الهمندس به دستور مستقیم مقامات آمریکایی و حمله هواپیماهای بدون سرنشین به ماشین آنها در فرودگاه بغداد ترور شدند. (تصاویر این جلسه را اینجا ببینید)

در گفتگو با خبرنگاران ، دور اول مذاکرات بین ظریف و وزیر امور خارجه عراق آغاز می شود. پرونده شهدای ژنرال ها کاسم سلیمانی و ابو مهدی المهاوندس و یارانشان با برادران عراقی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. او است وی ادامه داد: وی بسیار خوشحال است که اولین سفر خود به بغداد را بعد از تشکیل دولت جدید انجام داده است ، به ویژه از آنجایی که سفر نخست وزیر عراق در تهران روز سه شنبه و فرصتی مناسب برای ایران برای آشتی در سفر “مصطفی الکرمی” فراهم شده است. وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد كه سفر فعلی وی به بغداد از قبل هماهنگ بوده و هیچ ارتباطی با سفر القادیمی به عربستان سعودی و بعداً جمهوری اسلامی ایران ندارد.

در همین زمان ، سفیر جمهوری اسلامی بغداد از ارسال کمک های پزشکی به عراق خبر داد. روز دوشنبه ، محمد جواد ظریف ، رئیس شورای عالی قضایی عراق ، سفر خود را به این کشور توصیف کرد. فیک زیدان ، رئیس شورای عالی قضایی عراق با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران ، محمد جواد ظریف ، اظهار داشت: شورای عالی قضایی ظریف و شورای مهاجرت در بحث درباره عملکرد این شورا و تحقیقات در مورد حادثه فرودگاه بغداد نقش موثری داشته اند. دادن اطلاعات او این کار را در پی گزارش خبرنگار آنی کالامار در سازمان ملل مبنی بر قتل های غیرقانونی انجام داد و گفت “قتل سردار سلیمانی و مهندس غیرقانونی است و این جرم نقض قوانین بین المللی است.”

دیدار با سیاستمداران عراقی

بعد از ترک فرودگاه بغداد دور اول مذاکرات به طور خصوصی بین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق برگزار شد. وزیران خارجه ایران و عراق سپس موضع خود را در یک کنفرانس مطبوعاتی به اشتراک گذاشتند. در این جلسه ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت: “ایالات متحده در قتل خود جنرال سلیمانی آسیب های زیادی به جبهه ضد تروریسم وارد کرده است.”

در این کنفرانس مطبوعاتی ، فواد حسین اظهار داشت: “ما با وزیر امور خارجه ایران در مورد مسائل اقتصادی و تأثیر آنها در تاج گفتگو و مشورت کرده ایم.”

وی گفت: “ما بر لزوم حمایت از استقلال عراق تأکید کرده ایم.” از سوی دیگر ، ظریف گفت: “ما باید کاملاً از تهدیدهای داعش آگاه باشیم.”

وی سپس با نخست وزیر عراق مصطفی القادیمی ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. در دو نشست خصوصی و گروهی ، تحولات اخیر در روابط دوجانبه ، دیدار قریب الوقوع نخست وزیر عراق به عراق و موضوعات کلیدی منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در جمهوری اسلامی و رئیس ائتلاف فتح عراق هادی (ابو حسن) العامیری روز یکشنبه برای گفتگو درمورد موضوعات مختلف روابط دوجانبه و همچنین شهادت رهبران مقاومت ، مبارزه با تروریسم و ​​سایر موضوعات مورد علاقه دیدار کردند. .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ظهر یکشنبه با برهام صالح ، رئیس جمهور عراق دیدار و تأکید کرد که بر روابط دیرینه و تاریخی بین دو کشور تأکید می شود و ضمن تأکید بر توسعه و سنجش آن از طرف هر دو کشور.

در این جلسه به تحولات اخیر در روابط دوجانبه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و در پی شهادت رهبران مقاومت ، موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه پرداخته شد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با سید عمار هاکیم رهبر جنبش اطلاعات ملی عراق دیدار و گفتگو کرد. وی همچنین با رئیس دیوان عالی دادگستری عراق دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ادامه برنامه های خود در عراق ، با الحشدال شبی دیدار کرد. ظریف و فالح فیاض ، رئیس الحشد الشبی عراق ، برای گفتگو در مورد تحولات اخیر در روابط دوجانبه ، ترور رهبران مخالف حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی الماهندس ، تصمیم قانونی پارلمان مبنی بر عقب نشینی دولت عراق ، مردم و ارتش آمریکا دیدار می کنند. او صحبت کرد و مشورت کرد.

شامگاه یکشنبه ظریف عازم کردستان عراق شد و با بارزانی دیدار کرد. به زودی پس از ورود به اربیل ، ظریف در دو دوره عمومی و خصوصی با رئیس منطقه کردستان ، نیچروان بارزانی دیدار و گفتگو کرد. روابط دو جانبه و تحولات منطقه اصلی ترین محور مذاکرات بود. وزیر خارجه ما پس از بازدید از کردستان عراق ، از همسایگان خواست تا اولویت اول دیپلماسی ایران باشند.

ارزیابی حساس از تور عراق

ظریف در توییتر خود نوشت: من با نخست وزیر مصطفی القادیمی ، رئیس جمهور برهام صالح ، رئیس مجلس هالبوسی ، وزیر امور خارجه فواد حسین و رهبران قضایی ، سیاسی و نظامی در بغداد گفتگوهای سازنده ای داشته ام. دستور کار: گسترش منافع مردم دو کشور و همکاری در منطقه مقصد بعدی: اربیل؛ برای دیدار با رهبران کرد.

وزیر امور خارجه ایران جمهوری اسلامی از نتیجه مذاکرات با مقامات عراقی پس از این جلسات ابراز خرسندی کرد و گفت: بغداد برای اجرای توافق ها با جمهوری اسلامی جدی است. محمدجواد ظریف روز یکشنبه اظهار داشت که درباره نتیجه رایزنی های امروز با رئیس جمهور ، نخست وزیر و وزیر امور خارجه و چند رهبر سیاسی عراق ، اظهار داشت که برای اجرای آن شاهد غیرت جدی از جانب عراق بود. قراردادها

چرا ظریف به بغداد سفر کرد؟

ظریف گفت که می خواهد در سفر یکشنبه به بغداد پیامی را برای کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی ارسال کند. غضنفر ال باتیک ، یکی از رهبران ائتلاف هادی الامیری به رهبری ائتلاف فتح عراق ، به شفقنا نیوز گفت: “برخی از ظن ها وجود دارد که عراق پس از نخست وزیری مصطفی ال کاظمی ، از محورهای ایران در حال دور شدن است.

اما این حق توسط یکی از اعضای پارلمان عراق رد شده است. عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در بیانیه ای تأکید کرد که تهران از بغداد خواسته است تا میان این کشور و عربستان سعودی یا ایالات متحده میانجیگری نکند.

نماینده اقلیم کردستان ایران با اشاره به سفر ظریف روز یکشنبه شب به اربیل و دیدار با چند مقام مسئول اقلیم کردستان ، اظهار داشت: ایران و اقلیم کردستان به همکاری همه جانبه در بخش های اقتصادی ، سیاسی و بهداشتی نیاز دارند. نجیم دباگ در مصاحبه با مخبران اظهار داشت: این واقعیت که آقای ظریف پس از سفر به بغداد به اقلیم کردستان رفت ، پیامهای مهمی از جمله در چارچوب قانون اساسی عراق دارد که منطقه کردستان می تواند روابط بهتری با همسایگان خود داشته باشد. ب از طرف دیگر ، این موضوع به موضع اقلیم کردستان در سیاست خارجی ایران در جمهوری اسلامی اشاره دارد.

فردون مجلسی ، کارشناس امور بین الملل ، به خابر آنلاین گفت: “عراق به گاز متکی است و ایران ، به ویژه در این فصل گرم ، غیرقابل انکار است.” از طرف دیگر پرداخت این خدمات آسان نیست. ایران انتظار دارد ایران در ازای خدماتی که به عراق ارائه می دهد از سیاست های خود پیروی کند. مسئله پشت پرده این است که آیا ظریف پیام داد یا نه ، و ما از آن آگاه نیستیم. در حقیقت ، ممکن است ظریف برای گرم کردن روابط یا حل مسائل ، توصیه های عراقی را ارائه داده باشد. ایران مطمئناً می خواهد آمریکایی ها عراق را ترك كنند و برخی از این پیشنهادها ممكن است مربوط به آن باشد. اما پیام برای سعودی ها بعید است زیرا دو کشور هنوز بسیار دور هستند.

312 310

دکمه بازگشت به بالا