علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، به گفته وزیر بهداشت، طی دو تا سه هفته آینده وارد پیک میکرون خواهیم شد. یعنی باید منتظر افزایش تلفات کرونا باشیم. البته این بار سویه omicron جایگزین دلتا شده است. جایی که همه ما فکر می کنیم نیست.

آمارهای روز گذشته وزارت بهداشت حاکی از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید بود که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شدند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش های آی سی یو بستری شدند.

قابل ذکر است که افزایش بستری شدن در بیمارستان وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. به این دلیل که برخی از آنها به بخش های آی سی یو فرستاده می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در بخش های آی سی یو

شبنم تهرانی، معاون اپیدمیولوژی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در گذشته اخیر تعداد زیادی بیمار داشته ایم، درمانگاه ها و سرپایی ها و اورژانس ها در هفته گذشته چندین برابر شده و تعداد تخت های بخش ها نیز افزایش یافته است. برای مدتی بسیار بالا است.»

وی افزود: برخی از افراد امیکرون را سرماخوردگی می بینند، شیوع آن در حال افزایش است و شیوع بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

نرخ انتقال Omicron 3 تا 4 برابر بیشتر از دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی کووید 19، سرعت انتقال اومیکرون 3 تا 4 برابر سریعتر از گونه دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود، باعث ایجاد تعارض بین تمام اعضای خانواده می شود.

وی گفت: با گسترش شدت ویروس در جامعه، احتمال ابتلا به انواع جدید افزایش می یابد، بنابراین باید با پذیرش واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

کووید، 19 ساله، یکی از اعضای کمیته علمی ملی، گفت: “در سه هفته آینده، من فکر می کنم Omicron در کشور به اوج خود ادامه خواهد داد و تعداد مراجعات بستری و سرپایی در بیمارستان بالا خواهد بود.”

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان را کودکان در سنین باروری تشکیل می دهند و اکثر بخش های اطفال اکنون اشغال شده است.

Omicron Courier برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم کرونا در کشور بر آمادگی ۱۰۰ درصدی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم طی ۲ تا ۳ هفته آینده به اوج برسیم. “

وی گفت: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و غیرعادی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با تشدید شرایط، قرنطینه هوشمند دیگر اعتبار ندارد و باید محدودیت کامل اعمال شود.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط، به طور مرتب پیشنهاداتی را به ستاد ملی کرونا ارائه می کنیم، اما بخشی تصویب شده و یک قسمت آن تایید نشده است. در زمینه قرنطینه نیز پیشنهاد می کنیم و ستاد کرونا با در نظر گرفتن شرایط کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق کرونا ویروس در 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش می‌یابد، باید انتظار افزایش پذیرش در بیمارستان‌ها را ظرف دو هفته داشته باشیم.

وی گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها نسبت به هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که می‌تواند در دو هفته آینده میزان مرگ و میر عروق کرونا ویروس را افزایش دهد.

در همین حال، مسعود یوناسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بیمارستان‌ها و فوتی‌ها را در هر دو دلتا مقایسه می‌کند و می‌گوید که در شعبه نوظهور پیک Omicron هستیم و روزانه بیش از 100 بیمار فوت می‌کنند. آمیکرون گفت: «در اوج ششم، تعداد قربانیان چهار برابر بیشتر از سال قبل است.

با توجه به شرایط موجود و عدم توجه جدی به رعایت کلیات و پروتکل ها،. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا