اقتصادی

چگونه آمار بیکاری زنان در پاییز امسال کم شد؟

برخی گزارش ها حاکی از کاهش بیکاری زنان در پاییز امسال است ، اما کارشناسان معتقدند که به دنبال تاج گذاری و پروتکل های بهداشتی ، تعداد زیادی از زنان شغل خود را از دست داده و به جمعیت بیکار اضافه شده اند.

به گزارش مخبران ، پس از انتشار ویروس کرونا ، تعداد زیادی از مشاغل و صنایع خدماتی تحت تأثیر قرار گرفتند و همین امر منجر به این شد که تعداد بیشتری از کارمندان در این مشاغل مشغول به کار شوند تا پروتکل های بهداشتی و تعطیلی و تعطیلی شرکت ها را دنبال کنند. با بیکاری نسبی کنار بیایید.

بر اساس گزارش ها ، تاج تأثیر عمده ای در بخش خدمات داشته است ، که تحت تأثیر ضربه کرونا و ادامه آن در مدت زمان کوتاهی قرار دارد. رستوران ها ، هتل ها ، سالن های پذیرایی ، میان وعده ها ، آرایشگاه ها ، مهد کودک ها ، باشگاه های ورزشی و مراکز اقامتی و گردشگری که در بخش خدمات فعال بوده اند به دلیل تاج به تدریج تعطیل یا بسته شده اند.

مطالعات نشان می دهد که زنان در بخش خدمات بیشتر از مردان فعال هستند و این باعث آسیب بیشتر در هنگام تاج می شود.

مراکز تهیه غذا ، هتل ها ، تالارهای پذیرایی ، آرایشگاه های زنانه ، زنانی که در مدارس و مهد کودک ها کار می کنند همه بخشی از زنانی هستند که از گسترش تاج و پیامدهای اقتصادی آن رنج زیادی می کشند. آنها به دلیل محدودیت بازار کار و بسته شدن محل کار بیکار شدند.

براساس دفتر دفتر سیاست کار و توسعه وزارت کار ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، 749 هزار زن در سال جاری شغل خود را از دست داده اند. بیماری کرونا در زنان بسیار شیوع دارد.

عزوئی می گوید: در شش ماهه اول سال 1399 که با شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب مرتبط بود ، حدود 171 هزار شغل جدید ایجاد شد که 62 هزار شغل برای آنها شامل زنان شد.

آنها بر این باورند که سقوط اشتغال زنان 62000 شغل برای زنان ایجاد می کند و برای جبران این امر ، لازم است برنامه های اشتغال ویژه زنان ، به ویژه زنان سرپرست خانوار و زنان از خانواده های کم درآمد ، اجرا شود.

در بحث آسیب پذیری تاج ، بخشهای گردشگری و خدمات بخشهای جدی هستند که در آنها حضور زنان زیاد است و بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها از بین می رود. در پاییز سال گذشته ، نرخ بیکاری زنان 17.3 درصد و 936 هزار نفر بود ، در حالی که گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان داد تعداد زنان بیکار در پاییز امسال به 700 هزار و 153 نفر رسیده و نرخ بیکاری آنها 15 نفر است. 9 درصد بود. در حقیقت ، تعداد زنان در پاییز امسال 235 هزار و 847 نفر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

حمید حاج اسماعیلی ، کارشناس کار ، در مصاحبه با مخبران اظهار داشت: اکثر کارشناسان قبلاً از مرکز آمار برای اندازه گیری میزان اشتغال و بیکاری در زنان و مردان انتقاد کرده اند و این ارزیابی ها نتوانسته منتقدان را قانع کند.

وی ادامه داد: آمارهای وزارت کار ، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری به روشنی بیان می کند که بیش از 1.5 میلیون نفر در زمان تاج تاکنون بیکار بوده و نیاز به دریافت حمایت اجتماعی داشتند. به طور طبیعی ، در این میان ، برخی از زنان به دلیل تأثیرات ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند و زنان در بخش خدمات و نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی در این بخش فعال شده اند ، در حالی که اکثر زنان به دلیل آسیب عروق ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند.

وی گفت: “بخشهای گردشگری و خدمات زمینه های جدی برای خطاهای ویروس کرونا از جمله حضور زنان و از دست دادن بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها است.”

حاج اسماعیلی ادامه داد: جای سوال است که چرا در این شرایط نرخ بیکاری زنان پایین اعلام شده است و باید دید چرا این اتفاق افتاده است مگر اینکه بگوییم به دلیل محدودیت های موجود در پروتکل های بهداشت و بهداشت ، مشارکت زنان کاهش یافته است. وجود دارد.

وی گفت: چگونه بین جمعیتی که قبلاً با مرکز آمار داشته ایم و مشارکت افراد مختلف چگونه تفاوت را تعیین می کنیم ، زیرا وقتی می بینیم جمعیت فعال کم است ، معتقدیم دلایل دیگری نیز برای عدم مشارکت وجود دارد ؛ نرخ تورم بالا است ؛ ، و تأکید می کنیم که مردم قادر به تأمین نیازهای اساسی ، رفاهی و تحصیلی خود نیستند و سرپرست خانوار نمی تواند با حقوق دریافتی همه نیازهای خانواده را برآورده سازد ، بنابراین حتی در یک جامعه متناقض یا پارادوکس بازار کار ، سهم این انتخاب کنندگان باید به عنوان مشارکت در نظر گرفته شود.

به گزارش مخبران ، معاون وزیر کار در وزارت کار پیش از این گفته بود زنانی که در گذشته کار می کردند از میزان بالای آسیب ویروس کرونا رنج برده اند ، بنابراین نزدیک به 70 درصد کارمندان به دلیل از دست دادن شغل و تاجگذاری بیکار هستند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا