چگونه زبان بدن خوبی داشته باشیم؟ 10 تکنیک کاربری

زبان بدن چیست؟ افسانه است یا واقعیت؟ چیزهایی که در مورد زبان بدن شنیده‌ایم، واقعاً تا چه اندازه حقیقت دارند؟ اینکه یک نفر گوشش را بخاراند یا دست‌هایش را به کمرش بزند، همیشه یک معنی دارند؟ واقعیت این است که اگرچه می‌توان زبان بدن را تا حد زیادی یاد گرفت، بااین‌حال، افسانه‌ها و دروغ‌های بسیاری هم در این حیطه وجود دارد که افراد غیرمتخصص، با شاخ و برگ دادن و اغراق‌های بی‌مورد، موجب بروز سوءتفاهم‌های جدی در آن شده‌اند. در این مقاله، به‌دوراز افسانه‌سرایی، برایتان همراه با مثال و روش‌های علمی، قرار است بگوییم که زبان بدن چیست و چطور می‌توانیم از آن به‌درستی و در مواقع لزوم استفاده کنیم!

نکاتی که باید برای داشتن زبان بدن خوب رعایت کنید

حواستان به حالت های صورت خود باشد:

 نه تنها حالت ایستادن بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد بلکه حالت های چهره نیز موثر خواهند بود. برای مثال، برای بعضی افراد ، صرف زمان برای لبخند زدن آن هم به صورت عمدی، باعث می شود به آنها کمک کند تا بیشتر احساس مثبت بودن بکنند و همچنین احتمال رسیدن به خاطرات مثبت را نیز افزایش می دهد. “جوری رفتار کنید که انگار خوشحال و با اعتماد به نفس هستید و آن موقع شما شروع به احساس خوشحالی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد . زبان بدن چهره می تواند به شما بیاموزد که چگونه احساسات خود را منتقل کنید.

زبان بدن

استفاده از حرکات دست ها

این گونه به نظر می رسد که دستان شما می تواند حرف های بیشتری از صحبت های شما داشته باشد. گاهی وقت ها دستان شما بهتر از زبان شما حرف می زنند. از آنها به جا و درست استفاده کنید. در مقاله زبان بدن دست ها بیش از ۲۰ زبان بدن دست ها که باید هنگام سخنرانی از آن استفاده کنید و معنای آن را بدانید آمده است.بدن | روانشناسی

درست بشینید

متاسفانه اغلب مردم به این مورد توجهی ندارند و برخی هم برای نشان دادن توجه خود به طرز نشستن، حرکاتی اشتباه انجام می دهند. برای اینکه با نشستن خود بر ذهن دیگران تاثیر بگذارید؛ باید در عین راحت نشستن، از لم دادن خودداری کنید. به بیان دیگر نه آنقدر خشک و عصا قورت داده بشینید و نه آنقدر راحت که انگار لم داده اید.

لباس پوسیدن مناسب:

طرز پوشش یکی دیگر از راه های مهم برای ایجاد یک ارتباط غیر زبانی است. از روی نحوه لباس پوشیدن شما، شخصیت، طبقه اجتماعی، میزان ثروت، مکان زندگی و میزان حصیلات شما قضاوت می شود. بنابراین دقت در انتخاب لباس مناسب و برازنده می تواند مزیت مهمی برای هر فردی تلقی شود.

لحن مناسب صحبت

تمرین فن بیان برای پیدا کردن لحن مناسب بسیار مهم است. بسیاری از اساتید فن بیان لحن را معادل کل فن بیان می دانند. لحن احساس گوینده است که بر کلامش جاری می شود. شرکت در دوره های فن بیان و آموزش در این زمینه می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

به آراستگی ظاهر توجه کنید

همانطور که گفتیم منظور از جذابیت ظاهری؛ تیپ خاص داشتن یا آرایش غلیظ کردن نیست بلکه پوشیدن لباس هایی تمیز، آراسته بودن صورت و موها و به طور کلی به دل نشستن ظاهرتان همان آراستگی است. پس بهتر است وقت خود را صرف فکر کردن و اجرای تیپ های خاص و تعجب برانگیز نکنید.

زبان بدن درست

در قسمت میانی بدن خود کشش ایجاد کنید

اگر بخواهیم این مورد از ترفندهای زبان بدن را به ساده ترین حالت ممکن توضیح دهیم، باید بگوییم؛ فرستادن شکم به داخل و بیرون دادن قفسه سینه همان ایجاد کشش در قسمت میانی بدن است. با انجام این کار شانه هایتان استوار به نظر می رسند و حالت بدنتان جذاب خواهد شد.

دستان خود را کنار بدن نگه ندارید

از جمله دیگر ترفندهای زبان بدن می توانیم به نگه نداشتن دست ها در کنار بدن اشاره کنیم. کم نیستند تعداد کسانی که دست هایشان را بدون حرکت برای مدت های طولانی کنار بدن نگه می دارند، چون فکر می کنند انجام این کار نشان دهنده تسلط آن ها بر موضوع بحث مورد نظر است، در حالی که انجام این کار یک اشتباه محض است. برای جذاب به نظر رسیدن باید از دست هایتان استفاده کنید و هر چند لحظه یکبار آن ها را تکان دهید.

انداختن پا روی پا را فراموش کنید

در برخورد با دیگران و شروع یک گفتگو باید انداختن پا روی پا را فراموش کنید. انداختن یک پا روی پای دیگر نشان دهنده عدم تمایل شما به شنیدن حرف های دیگران و صحبت کردن با آن هاست. البته اگر به انجام این کار عادت کرده اید باید مدام به خودتان تلنگر وارد کنید تا دست از انجام این کار بردارید.

خوردن خوراکی هنگام صحبت کردن را فراموش کنید

برای اینکه بتوانید بر ذهن دیگران تاثیر بگذارید و یک فرد جذاب به نظر برسید؛ باید خوردن میوه، شیرینی، غذا و… هنگام صحبت کردن با دیگران را فراموش کنید. در غیر این صورت به فرد مقابل خود ثابت می کنید اهمیت و احترامی برای او قائل نیستید. توجه داشته باشید درست است که رعایت احترام جزء ترفندهای زبان بدن نیست، ولی باعث افزایش جذابیت شما می شود. دیدی چی شد؟

چرا رعایت زبان بدن خوب مهم است؟

فرض کنید می‌خواهید با فردی ارتباط برقرار کنید، ابتدا به زبان بدن او توجه می‌کنید، به طرز ایستادن او و حالات چهره‌اش دقت می‌کنید که آیا عصبانی است یا خوشحال؛ سپس تصمیم می‌گیرید که چطور جلو بروید و ارتباط را شروع کنید، مثلاً این که اگر از حالت چهره فرد متوجه شدید که خوشحال است، می‌توان گفتگو را به سمت این برد که کمی شادتر باشد. اما وقتی از حالات چهره و زبان بدن او متوجه شدید که او آدم جدی و عصبانی است احتمالاً در استفاده از طنز در گفتگو کمی حساس‌تر می‌شوید و گفتگو را رسمی‌تر ادامه می‌دهید. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که یادگیری زبان بدن باعث می‌شود که بتوانیم در رفتار خودمان هم دقیق‌تر شویم. گفتیم یکی از ابتدایی‌ترین پیام‌هایی که ارسال می‌کنیم از طریق زبان بدن است. فرض کنید قرار است به یک جلسه یا مهمانی بروید، اگر در مورد اصول زبان بدن اطلاع داشته باشید، می‌دانید که قبل از این که حتی گفتگویی بین شما و کسانی که قرار است با آن‌ها جلسه داشته باشید شکل بگیرد، ظاهر شما، از جمله نوع پوشش شما و نوع راه رفتن و حرکات بدن شما اطلاعاتی را به افراد دیگر در مورد شما منتقل می‌کند، حالا که می‌دانید زبان بدن امری مهم و ضروری در ارتباطات است، می‌توانید کاری کنید که افراد تا حد زیادی پیامی که شما می‌خواهید را دریافت کنند.

دکمه بازگشت به بالا