اقتصادیعمومیمطالب برتر

چگونه گوشواره طلا را از بدل تشخیص دهیم؟

تشخیص طلا از تقلبی وظیفه زرگران و جواهرسازان است. اما از آنجایی که طلا یک فلز گرانبها و گرانبها است، بهتر است مصرف کنندگان طلای واقعی را بشناسند. برای این منظور بهتر است ابتدا کیفیت جواهرات طلایی که خریداری کرده اید را بررسی کنید. اما اگر از این طریق نمی توانید از واقعی یا تقلبی بودن کالای خریداری شده مطمئن شوید، بهتر است روش هایی را که  در کادوساز به شما آموزش داده ایم بررسی کنید.

1 – پایین و بالای طلایی که خریداری کرده اید را بررسی کنید

کد را پیدا کنید

اولین کاری که برای شناسایی طلا باید انجام دهید بررسی ظاهر محصولی است که می خرید. تمام مصنوعات طلا دارای کدی هستند که نوع و درجه آنها را مشخص می کند. اگر طلایی که خریداری می کنید با GF یا HGP حکاکی شده باشد، به این معنی است که جواهرات از ورق طلا ساخته شده اند و نه طلای خالص.

هر مصنوع طلایی باید دارای یک نماد یا یک سری اعداد و همچنین حروف K، KT یا KP باشد. این ارقام و اعداد در واقع شناسنامه طلا هستند و ارزش و مقدار طلای خالص موجود در آن را مشخص می کنند. اگر جواهرات دارای این اعداد و حروف باشد، به این معنی است که کاملاً از طلا ساخته شده است و روکش یا تقلبی ندارد.

برای اطمینان از معتبر بودن کد حک شده روی سکه طلا، توصیه می کنیم اطلاعات آن را در اینترنت جستجو کنید.

عدد باید کاملاً خوانا و واضح باشد. برای بررسی قیمت و ارزش اصلی فلزی که می‌خرید، بعد از رقم دوم عدد حک شده، یک کاما یا اعشار قرار دهید. با این کار از درصد طلای استفاده شده مطلع خواهید شد. مثلاً اگر روی طلا عدد 925 حکاکی شده باشد، به این معناست که از 92.5 درصد طلای خالص ساخته شده است. در خرید گوشواره طلا به تقلبی بودن آن توجه کنید.

کد طلا اغلب در داخل جواهرات حک می شود. گاهی اوقات این عدد و کد بسیار کوچک است، بنابراین ممکن است نیاز به استفاده از ذره بین داشته باشید.

بررسی کنید که لبه های طلایی رنگ محو نشده باشند

یکی دیگر از کارهایی که برای تشخیص طلا از تقلبی باید انجام دهید، بررسی لبه های جواهراتی است که خریداری می کنید. طلا را زیر نور چراغ قوه یا نور روشن بگیرید. به تمام گوشه های طلا در نور نگاه کنید و مطمئن شوید که رنگ تمام قسمت ها یکنواخت است. اگر متوجه برخی از قطعات تغییر رنگ یا فرسوده شدید، احتمال طلایی بودن یا روکش طلایی بودن آن زیاد است.

به استاندارد طلا نگاهی دقیق بیندازید

طلا را زیر نور روشن بررسی کنید تا نواحی سفید یا قرمز را بیابید. این یک راه خوب برای جدا کردن طلا از جواهرات در خانه است. زیرا این لکه های بسیار کوچک نشان می دهد که طلا خالص است یا از ذوب طلا و ذوب طلا استفاده شده است. اگر تمیز نباشد، فلز زیرین را می توان با این لکه ها تشخیص داد. با این حال، توجه داشته باشید که این مناطق بسیار کوچک هستند و ممکن است به میکروسکوپ نیاز داشته باشید.

طلا را با آهنربا امتحان کنید

برای دیدن طلای اصلی، بهتر است یک آهنربا روی محصولی که خریداری کرده اید نگه دارید. آهنربا را به آرامی پایین بیاورید تا سطح طلا را لمس کند. اگر آهنربا به طلا جذب شود، طلای خالص نیست. فلزاتی مانند نیکل به آهنربا واکنش خوبی نشان می دهند، اما طلای خالص جذب آهنربا نمی شود.

۲- برای تشخیص اصالت طلا از وسایل منزل کمک بخواهید

تمایز طلا از طلا و شراب

چند قطره سرکه روی طلا بریزید، اگر رنگ آن تغییر کرد یعنی طلا اصل نیست و قابل روکش است. اما اگر رنگ ثابت ماند و تغییر نکرد به این معنی است که طلایی که خریداری کرده اید اصل است. بدلیجات و طلای تقلبی در سرکه به سرعت سیاه می شوند.

تعیین خلوص طلا با تاچ استون

برای تشخیص طلا از طلا، یک سنگ محک روی میز قرار دهید. طلای خود را محکم نگه دارید خیلی محکم و محکم روی سنگ بکشید تا علامتی ایجاد شود. اگر رد باقی مانده تیره و طلایی باشد، طلا اصل است. اما اگر ردی ضعیف باشد به این معنی است که سرپوش یا جعلی است.

توجه داشته باشید که این روش طلای شما را از بین می برد. بنابراین بهتر است این آزمایش را در جواهر فروشی با سنگ های مخصوص انجام دهید.

شناسایی طلا در ورق فلزی و سرامیکی

یک کاسه سرامیکی بدون لعاب بردارید و روی سطح آن طلایی رنگ کنید. اگر یک نقطه سیاه باقی بماند، به این معنی است که طلا اصل نیست. طلای خالص ردی از طلا بر روی سرامیک های بدون لعاب می گذارد.

3- برای تشخیص طلا از مواد اسیدی استفاده کنید

تشخیص طلای اصل از تقلبی با آزمایش اسید نیتریک (تیزاب).

یکی از مطمئن ترین راه ها برای بررسی واقعی یا تقلبی بودن طلا، استفاده از اسید نیتریک است. برای این کار، باید طلا را به یک دلال طلا ببرید. برای تشخیص طلایی بودن جواهرات شما، جواهرسازان مقدار کمی طلا را برمی دارند و آن را در اسید نیتریک خیس می کنند. واکنش های شیمیایی بین طلای واقعی و این اسید اصالت و جعلی بودن آن را مشخص می کند.

اسید نیتریک معمولاً در صنعت جواهرسازی به نام اسید یا اسید سولتانوئیک شناخته می شود. تیزاب سلطانی برای +0.5 عیار 18 (750) استفاده می شود. باید بدانید که درجات مختلف اسید دارای درصدهای متفاوتی هستند.

دکمه بازگشت به بالا