کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی گفت: برنامه ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: “برنامه های اجرا شده در مدت زمان کوتاهی نشان داده است که چقدر موفقیت آمیز است ؛ در کمتر از یک ماه ، مرگ و میر ناشی از این بیماری نزدیک به 40٪ کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک سازمان بسیج و نیروهای بهداشتی برای ذی نفعان تاکنون دستاوردهای فوق العاده ای را برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار دارد. بسیاری از مردم نمی توانند باور کنند که اجرای چنین طرحی در ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز اپیدمیولوژی گفت: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل بیماری همه گیر کوید 19 با استفاده از مشارکت عمومی ، همکاری بین بخشی ، بسیج قدرت و داوطلبان مردمی است.

گویا گفت: من به عنوان شاید قدیمی ترین مدیر وزارت بهداشت ، تجربه زیادی در همکاری با بسیج در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی دارم. سالهاست که با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم می رویم و قطره فلج اطفال را برای همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور توزیع می کنیم.

وی توضیح داد: ثمرات این همکاری در سالهای اول به وجود آمد و از سال 2000 تاکنون حتی یک مورد بیماری فلج اطفال با ویروس در کشور مشاهده نشده است اما ایران در همسایگی دو کشور جهان یعنی افغانستان است. و پاکستان خود از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: سال گذشته توانستیم از سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از سرخک گواهی دریافت کنیم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا اظهار داشت: اگرچه هیچ كشور دیگری در شرق مدیترانه به جز جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك بحرین و عمان به چنین موفقیتی نرسیده است ، سال گذشته سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما شیوع یافت.

وی گفت: دریافت چنین گواهی نامه ای در چنین شرایطی باورنکردنی است ، از سال 2003 ما با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در یک ماه با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشتی و نیروهای بسیج کارزار حذف سرخک را به پایان رسانده ایم.

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردها در نتیجه چنین مشارکتی افتخار می کند و نه فقط ایران ، افزود: اکنون ما گام مهم بعدی را در کنترل بیماری Kovid19 برداشته ایم. برخلاف آنچه رسانه های بیگانه و ضدانقلاب هر روز علیه ما تظاهر و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور از آن زنده می مانند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و غیرقابل انکار شده است و ما شاهد موج عظیمی از بیماری در جهان از جمله بیماری خودمان بوده ایم. برخی از رسانه های معاند وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان وجود دارد و فقط ایران درگیر بیماری Kovid19 است.

گویا ادامه داد: ستاد ملی تاجگذاری کشور تصمیم گرفته است تا با همکاری سازمان بسیج برای ذی نفعان و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمانها ، گامهایی در جهت افزایش اطلاعات با همکاری افراد جهت کنترل بیماری بردارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تشدید اجرای مقررات بهداشتی و نظارت بر اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشاتی است که ما در مناطقی انجام می دهیم که فکر می کنیم برای کنترل بیماری بیشترین تأثیر را دارند. در مناطقی که فکر می کنیم افراد زیادی با بیماری عروق کرونا قلب وجود دارد هیچ علائم یا علائم خفیفی وجود ندارد. این به ما کمک می کند تا بیماری را به سرعت تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی اظهار داشت: تلاش می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را بطور فعال شناسایی و از آنها مراقبت کنیم تا در اسرع وقت این افراد را برای شناسایی ، مراقبت ، جداسازی و محدود سازی این افراد به دیگران بخصوص سایر اعضای خانواده یا همکاران منتقل کنند. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: پروژه شهید سلیمانی برای آموزش و آموزش بیماران درمورد تعداد افراد مشکوک به کوید 19 و ازدحام زیاد ترافیک در حال انجام است.

گویا افزود: استراتژی بعدی این پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. کوید زندگی 19 فرد و اجتماع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین وزارت بهداشت ، بسیج و نیروهای داوطلب مردمی کسانی را که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات به خصوص سالخوردگان نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و به آنها خدمات ارائه می دهد ، مجبور می کند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط زیست منتقل می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Kovid19 می کنیم.

گویا گفت: راهکار ششم ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند که این محدودیت ها برای سلامتی مردم ، خانواده های آنها و افرادی است که با آنها زندگی می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: وقتی می گویید در روزهای تعطیل سفر نمی کنید یا شب یلدا منقضی نمی شود ، ابتدا باید همکاری با مردم را توجیه کنیم. یک استراتژی اصلی این بود که با هدف قرار دادن تحریم ها اعتماد به نفس بیشتری در مردم ایجاد کنیم.

وی گفت: آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان نیاز ندارند و نمی توانند آنها را در خانه درمان کنند ، ما در مراکز خدمات تخصصی خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و به اکسیژن نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای رفع نیاز به اکسیژن به بیمارستان نروید.

گویا افزود: این مأموریت به من داده شد كه از سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كارمانشا ، ایلام و حمیدان در غرب كشور بازدید كنم و فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی را مشاهده كنم.

وی گفت: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استانداری ها به خوبی شکل گرفته است. سازمانها و استانهای مختلف در غرب کشور وارد صحنه می شوند و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “این بهتر از چیزی است که فکر می کردیم پیش می رود.” قسمت وظایف به خوبی پیش رفت و مشکلی از نظر فنی وجود نداشت. در اجرای پروژه ، تأمین برخی تجهیزات آزمایشگاهی و تخصیص اعتبار فقط مشکلاتی وجود داشت. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با شاخص های مشخص ، استان های غربی کشور قبلاً به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص زودهنگام سرپایی و بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی گفت: وقتی آزمایشات گسترده انجام می شود ، تعداد تشخیص سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما نشان دهنده فعالیت م colleaguesثر همکاران ما است که می توانند ابتدا بیماران را شناسایی کنند.

رئیس مرکز اپیدمیولوژی گفت: میزان مرگ و میر یک شاخص کلیدی است که تقریباً 40 درصد در کل کشور کمتر است و کمتر شاهد مرگ و میر ناشی از کوید 19 در استان های غربی (منطقه 3) هستیم ؛ در 10 روز گذشته در برخی از استان ها این تعداد انگشتان دست بوده است. تعداد حتی نمی رسد.

با توجه به تماس عمومي معاون بهداشت وي در بهداشت و درمان در پايت ، وي اظهار داشت: روزي فرا خواهد رسيد كه ما اعلام خواهيم كرد كه برنامه شهيد سليماني به همان شكل ادامه خواهد يافت و مرگ و مير به حد قابل قبولي رسيده و بيماري كويد كاملاً تحت كنترل است.

دکمه بازگشت به بالا