علمی و پزشکی

کدام سرطان‌ها در ایران شایع‌ترند؟

نیوز’نیوزنیوز:

رضا ملک زاده در پرده برداری از سیستم جامع مدیریت اطلاعات سرطان در مورد ایران و شیوع جهانی سرطان اظهار داشت: خوشبختانه امروز با ثبت اطلاعات سرطان و راه اندازی سامانه جامع اطلاعات سرطان ، اطلاعات ما در مورد سرطان دقیق تر است. براساس آمار ، میزان ابتلا به سرطان در بین زنان و مردان ایرانی کمتر از سایر نقاط جهان و منطقه است. در جهان شیوع سرطان در مردان 219 در 100000 و 198 سرطان در 100000 در زنان است ، در حالی که در ایران تعداد زنان و مردان به ترتیب 155 و 128 است. یک مردم لاک. به طور کلی ، شیوع سرطان در ایران پایین تر از میانگین جهانی است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت در مورد شایع ترین سرطان ها در زنان و مردان ایرانی خاطرنشان کرد: سرطان پروستات ، پوست ، معده ، روده بزرگ و مثانه و سرطان پستان ، روده بزرگ ، پوست تیروئید و معده اگر مورد توجه قرار گیرد ، سرطان پستان ، پروستات ، روده بزرگ ، پوست و معده پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است. این مهم است که بدانیم سرطانها در کشور شیوع بیشتری دارند زیرا می توانیم برای کاهش تعداد آنها برنامه ریزی و اقدام کنیم.

وی در خصوص دلایل سرطان و استراتژی های مدیریتی و کنترل آنها گفت: نحوه تغییر شیوع سرطان با عوامل محیطی که بر سرطان و شیوه زندگی افراد تأثیر می گذارد ، ارتباط دارد.

سرطان سومین عامل اصلی مرگ و میر است

ملك زاده تأكيد كرد: براساس آمار ، پس از سكته قلبي و سكته مغزي و بيماري هاي قلبي و عروقي ، 43 درصد مرگ و ناتواني در كشور ، 16 درصد مرگ و مير در دنيا و دومين علت مرگ و مير سرطان در جهان را تشكيل مي دهد.

وی در مورد شیوع سرطان ، مرگ و میر و بهبودی در ایران و جهان گفت: شیوع سرطان در جهان 20٪ و در ایران 14٪ است ، در دنیا مرگ و میر ناشی از آن 10٪ و در ایران 7٪ است. این درصدی است اما میزان پیشرفت آماری 50٪ است ، به این معنی که تقریبا نیمی از همه سرطان ها قابل درمان هستند و با توجه به پیشرفت علمی و پزشکی در کشور ما ، امیدواریم که بتوانیم در سالهای آینده این بیماری را افزایش دهیم. آمار را به آن اضافه کنید.

ملک زاده با اظهارنظر درباره وضعیت سرطان در ایران طی 20 سال آینده اظهار داشت: اگر از روند فعلی پیگیری کنیم ، انتظار می رود که تعداد موارد سرطان در ایران طی 20 سال آینده افزایش یابد و این موضوع افزایش یابد. طول عمر ایرانیان با سبک زندگی اشتباه ، چاقی ، آلودگی محیط زیست و عادات بد همراه است.

وی گفت امید به زندگی ایرانیان بالاتر از میانگین جهانی است: در سال 2017 امید به زندگی در دنیا 72 و در ایران 76 سال بود. البته در ایران سالانه جمعیت بالای 65 سال افزایش یافته است و به همین دلیل نرخ سرطان نیز افزایش یافته است.

ملک زاده پنج مورد را ذکر می کند ، عدم خوردن میوه ، فعالیت بدنی ناکافی ، افزایش وزن ، کلسترول بالا ، تریاک و سیگار کشیدن از عواملی هستند که به شیوه زندگی اشتباه ایرانیان منجر می شود: 80٪ از ایرانیان ورزش نمی کنند ، 70٪ ایرانی ها اضافه وزن دارند و 55٪ ایرانی هستند. بیشتر افراد مسن کلسترول خون بالایی دارند.

ایران بزرگترین مصرف کننده تریاک در جهان است

وی در ادامه اظهار داشت: 10٪ ایرانیان بالای 40 سال به نوعی از تریاک استفاده می کنند: “مصرف تریاک عملی دیگری است که مختص ایرانیان است و متأسفانه ایرانیان بالاترین مصرف تریاک در جهان هستند.” تریاک یک سرطان بزرگ و سرطانی تر از سیگار است. استفاده از قلیان سرطان دیگری است که زنان ایرانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان در وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از عوامل دیگر نیز در ایجاد سرطان مانند مصرف انرژی ، سرانه تولید CO2 و آلودگی هوا نقش دارند و تغییرات اقلیمی در جهان و بسیاری از مشکلات.

ملک زاده اظهار داشت: امروزه سرطان به عنوان یک بیماری گران قیمت در ایران و جهان شناخته می شود. براساس آمار ، دو سوم افراد برای درمان این بیماری کم هزینه می شوند.

وی گفت: “برنامه ملی مدیریت سرطان یک برنامه است که برای پیشگیری و درمان سرطان استفاده می شود.” این یک برنامه مهم برای موفقیت در درمان سرطان است و در 6 تا 7 سال گذشته تلاش های بسیاری برای دستیابی به این هدف صورت گرفته است. به همین ترتیب ، پیشگیری از سرطان ، تشخیص زودرس و درمان از ویژگی های اصلی این برنامه است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت تأکید کرد: مدیریت سیستم اطلاعات و ثبت سرطان بخش مهمی از برنامه ملی مدیریت سرطان است. ارقام اعلام شده در ابتدای مذاکرات بر اساس همان سیستم ثبت سرطان است. این برنامه 100٪ کشور را در بر می گیرد و روند سرطان را در نقاط مختلف کشور رصد می کند تا بتوانیم برنامه های پیشگیری از سرطان داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در همین راستا ، وزارت ملی سرطان ایجاد شده و سیستم اطلاعات دقیق سرطان برای کشور تهیه و تهیه شده و در دسترس همگان آنلاین است تا محققان بتوانند از آنها برای کار استفاده کنند. همچنین داشبورد اطلاعات سرطان از ابتدای اکتبر در اختیار سیاستگذاران و محققان کشور قرار خواهد گرفت و نسخه الکترونیکی سرطان در ماه سپتامبر و سراسر کشور به صورت آزمایشی تولید و منتشر می شود. این امر به این دلیل است که بسیاری از اقدامات آسانتر قابل اجرا هستند ، از جمله فرهنگ ، پیشگیری و آموزش در یک سیستم الکترونیکی.

دکمه بازگشت به بالا