بین الملل

گلوبال تایمز: همکاری ایران، چین و روسیه علیه آمریکا طبیعی است

به گفته سونگ گونگ پینگ ، مفسر چینی و کارشناس جهانی گلوبال تایمز ، رزمایش مشترک چین ، روسیه و ایران در خلیج فارس گامی طبیعی برای تقویت امنیت منطقه است.

لاوان جاگریان ، سفیر روسیه در تهران اخیراً اعلام کرد که نیروی دریایی ایران ، روسیه و چین در اواخر سال 2021 یا اوایل 2022 مانورهای نظامی در خلیج فارس برگزار خواهند کرد.

سونگ گونپینگ در مورد این رزمایش در روزنامه گلوبال تایمز نوشت: اطمینان از ایمنی حمل و نقل و حمل و نقل بین المللی برای چین ، روسیه و ایران مهم است. بیشتر تجارت بین المللی در روسیه توسط کشتی های باری انجام می شود. ایران همچنین برای صادرات نفت خود به کشتی متکی است. واردات نفت و گاز چین و بخشی از تجارت خارجی آن نیز به این محموله بستگی دارد. تضمین ایمنی حمل و نقل به معنای حفظ امنیت اقتصادی سه کشور است. بنابراین طبیعی است که چین ، روسیه و نیروی دریایی ایران به ویژه در تلاش های مشترک خود علیه هژمونی و دزدی دریایی همکاری کنند. “

این مفسر چینی ادامه داد: “(روزنامه آمریکایی) نیویورک پست اخبار ورزش را گزارش می دهد” این خبر در حالی منتشر شد که ایالات متحده در تلاش بود خروج خود از افغانستان را تکمیل کند. چین ، روسیه و ایران شرکای دوستانه ای هستند.

یک کارشناس نظامی چین گفت: “خروج شتابزده ایالات متحده به ناچار منجر به بحران و عدم اطمینان در افغانستان می شود.” در این راستا همکاری بین سه کشور (ایران ، روسیه و چین) به حفظ صلح داخلی افغانستان و جلوگیری از گسترش نیروهای تروریستی کمک می کند. اما اطمینان از ایمنی کشتی های بین المللی در خلیج فارس نگرانی اصلی آنها برای تمرینات نظامی مشترک است و این ارتباط چندانی با وضعیت افغانستان ندارد. “

سانگ گونگ پینگ گفت: “رزمایش های نظامی مشترک بین چین ، روسیه و ایران از اهمیت سیاسی برخوردار است و نشان می دهد که چین و روسیه به شدت از ایران در حفظ تجارت خارجی مشروع خود به ویژه از طریق حمل و نقل دریایی حمایت می کنند.”

تحلیلگران چینی با اشاره به توافق هسته ای برجام ، توافقنامه های چین و روسیه و همچنین ایران و منطقه غرب آسیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

وی نوشت: “پکن و مسکو از درخواست معقول تهران برای برنامه جامع اقدام مشترک (CJAP) در مورد موضوع هسته ای ایران حمایت می کنند و ایران را تشویق می کنند تا توانایی خود را برای تأمین امنیت منطقه تقویت کند.” این موضوع می تواند از مداخله نیروهای غربی در امور خلیج فارس و امور داخلی ایران جلوگیری کند. چین و روسیه می توانند از این رزمایش ها برای افزایش توان نظامی ایران استفاده کنند و به طور م theثر با تهدید کشورهای غربی مقابله کنند. »

این یادداشت ادامه داد: نیویورک پست (در مقاله خود) به طور خاص اعلام کرد که این رزمایش توسط “سه دشمن بزرگ آمریکا” انجام خواهد شد.

سونگ ژانگ پینگ نوشت: “همکاری چین ، روسیه و ایران بر منافع متقابل و برد-برد متمرکز است نه بر وحدت و مشارکت در درگیری.” چین و ایران را در نظر بگیرید. ایران می تواند نفت مورد نیاز چین را تامین کند و ایران امیدوار است با توسعه صادرات انرژی خود قدرت اقتصادی خود را افزایش دهد. “

به گفته تحلیلگران چینی ، “ایالات متحده در حال حاضر ایدئولوژی خود را در همه کشورها تحت فشار قرار می دهد. در حال تلاش برای مجبور کردن جامعه بین المللی به دو اردوگاه است. واشنگتن تنها می تواند از ریاکاری دموکراسی و حقوق بشر آگاه باشد … واشنگتن حق ندارد صحبت از “دموکراسی و حقوق بشر”.

او می گوید: “وقتی صحبت از روابط بین المللی می شود ، بیشتر کشورها به فکر منافع خود هستند نه اینکه با ریتم ایالات متحده رقص کنند.” واشنگتن امیدوار بود که سایر کشورها با ترویج ارزش های دموکراتیک بتوانند پیشرفت کنند ، اما چنین اقداماتی دیگر جواب نمی دهد. این کشورها منافع عملی را دنبال می کنند و به هژمونی آمریکا خدمت نخواهند کرد. »

انتهای پیام / متر


دکمه بازگشت به بالا