علمی و پزشکی

یک “میان وعده” مغذی به قدکشیدن دانش آموزان کمک می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

نیلوفر حیدری با اشاره به اهمیت صرف میان وعده در مدرسه گفت: دانش آموزان در سن رشد قرار دارند و جهش رشدی آنها در همین سنین مدرسه است.

وی افزود: جهش رشد دختران از سن ۱۰ سالگی شروع شده و تا ۱۳ سالگی ادامه دارد و در پسران نیز از ۱۲ سالگی شروع شده و تا ۱۵ سالگی ادامه دارد و در این دوران تقریبا ۹۰ درصد قد افراد به دست می آید، بنابراین تغذیه دانش آموزان در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

حیدری گفت: در همین راستا صرف وعده میان وعده در فاصله صبحانه تا ناهار ضروری است.

به گفته این کارشناس تغذیه، صرف میان وعده در مدرسه، علاوه بر بهبود رشد دانش آموزان، با بهبود عملکرد مغز به افزایش یادگیری آنها هم کمک می کند.

حیدری با تاکید بر لزوم استفاده از مواد مغذی در میان وعده ها گفت: استفاده از لقمه های خانگی بهترین گزینه برای این وعده است.

وی لقمه نان و پنیر و گردو، لقمه تخم مرغ آبپز، کوکو، کوفته، کتلت، نان و پنیر و خرما، و شیر و خرما را بهترین نوع خوراکی برای میان وعده دانش آموزان عنوان کرد.

وی افزود: همچنین استفاده از انواع آجیل و میوه هم برای این وعده دانش آموزان توصیه می شود.

حیدری خاطرنشان کرد: برای افزایش علاقمندی دانش آموزان نسبت به صرف میوه توصیه می شود والدین میوه ها را پوست کنده و قاچ شده داخل ظرف ریخته و در کیف دانش آموزان قرار دهند.

این کارشناس تغذیه، نسبت به مصرف انواع تنقلات مضر مانند چیپس و پفک هشدار داد و افزود: دانش آموزان در سن رشد هستند و باید مواد مغذی دریافت کنند، اما با مصرف این نوع تنقلات تنها کالری دریافت کرده و علاوه بر این اشتهای آنها برای صرف وعده های اصلی غذا کم می شود.

حیدری با بیان اینکه فروش این نوع تنقلات در بوفه مدارس ممنوع است، گفت: والدین نیز باید نسبت به این مسئله حساس بوده و اجازه خرید این نوع تنقلات را به دانش آموزان ندهند.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا