10 نکته کلیدی که هر حسابدار باید بداند

یک حسابدار باتوجه‌به کسب‌وکاری که در آن مشغول به فعالیت است دارای وظایف مختلفی است و البته که انجام‌دادن این وظایف نیازمند مهارت‌های پیش‌زمینه است و هر حسابداری باید مهارت‌های لازم را یا در حین اجرای شغل و یا قبل از آن ارتقا دهد که برخی از این مهارت‌ها نیازمند تجارب شغلی در سالیان متمادی است. این نکته را باید خاطرنشان کرد که یک حسابدار علاوه بر وظایف مالی وظایف دیگری در انطباق تمامی بخش‌های یک مجموعه اقتصادی دارد که از آن جمله توانایی کارکردن با نرم‌افزارهای به‌روز، تحلیل  و تفکر مسائل، توانایی برقراری ارتباط با افراد تیم آن مجموعه که همین عوامل سبب می‌شود یک حسابدار نه‌تنها آن مجموعه بلکه خود را در جهت پیشرفت سوق دهد. البته باید اشاره کرد که یک حسابدار در وهله اول باید به‌تمامی قوانین کشور که به وی مربوط است تسلط کامل داشته باشد که از آن جمله قوانین مربوط به اقسام چک، بیمه، اداره کار و تجارت الکترونیک، مالیات است؛ بنابراین در زیر به بررسی 10 نکته کلیدی که هر حسابدار باید بداند می‌پردازیم.

کلید

Team Work

در اکثر موارد افراد از نگاه بیرون، تصور می‌کنند که یک حسابدار در هر شرایطی به‌تنهایی کار می‌کند که این بازخورد صحیح نیست چرا که در مجموعه‌های بزرگ اقتصادی این یک تیم متشکل از حسابدارانی بامهارت‌های گوناگون است که در صورت داشتن یک همکاری موازی می‌توانند مجموعه را به سرانجام برسانند و باید گفت که این جمع فکر و ایده است که باعث پیشرفت و بازخوردهای مناسب عملکرد می‌شود و از همین رو تک‌روی یک مجموعه را با اختلال روبرو می‌کند.

Time Work

برخی حسابداران که توانایی‌های بالقوه در هندل کردن یکباره چند قرارداد حسابداری برای چندین مجموعه را در یک‌فصل مالیاتی دارند به‌عنوان حسابداران موفق در بازار کار به‌حساب می‌آیند که البته این افراد باید قابلیت سنجش زمان را داشته باشند تا بتوانند همه مشتریان را راضی نگاه دارند تا زمان اظهارنامه‌های مالیاتی آنان هدر نرود. زیرا همان‌طور که در مقالات قبل اظهار شد در فصل‌های مالیاتی حسابداران دارای وظایف گسترده‌تری هستند که همین امر سبب می‌شود زمان در یک تیم جهت هماهنگی بسیار حائز اهمیت شود.

انطباق سازمانی

برای اینکه یک حسابدار در محاسبه مستندات مالی یک مجموعه تجاری و اقتصادی عملکرد صحیحی داشته باشد و از خط‌مشی آن مجموعه عدول نکند باید به چارت سازمانی و تطابق و سازماندهی خود با یک پروژه و هماهنگی با بخش‌های مختلف آشنایی داشته باشد البته که این سازمان‌یابی به‌مرورزمان ایجاد می‌شود؛ ولی این رفتار باید در یک حسابدار بهینه شود تا بتواند به طور منظم به حل‌وفصل مسائل طبقه‌بندی‌شده مالی بپردازد.

ارتباط

حسابدار باید بتواند در مهارت‌های ارتباطی ید طولایی داشته باشد چرا که هر حسابدار می‌تواند آیینه مالی یک مجموعه اقتصادی باشد و چنان که در تحلیل موارد مالی با افرادی روبرو شد که برای توضیح مجمل مستندات باید با آن‌ها ارتباط گرفت، بتواند به‌خوبی از این مسئله در راستای ارتباط‌گیری با مشتری استفاده کند و از آن به نحو مجموعه بهره ببرد.

تحلیل و تفسیر

از داشتن وظایف اصلی و نکات کلیدی مهم برای یک حسابدار قدرت تحلیل و تفسیر اسناد و صورت‌های مالی است و این امر نیاز به افرادی دارد که در نگاه به مسائل بیشتر به جزئیات توجه می‌کنند تا کلیت یک موضوع مالی. چرا که بیشترین ابهامات در مسائل مالی در جزئیات بخش‌های موجود آن است و اگر اختلال و یا اشتباه و یا اهمالی در مسائل مالی یک مجموعه رخ بدهد نمای کار که همان کلیات موضوع است دست‌نخورده باقی می‌ماند و این موشکافی و تحلیل در جزئیات است که ابهام وارده را رفع می‌نماید.

کلید

انطباق

امکان دارد که در طی یک سال مالی خصوصاً در قوانین و اساسنامه‌های مالیاتی از سوی ادارات مالیات تغییراتی بالقوه عنوان شود و برای گذر از این تغییرات یک حسابدار باید همواره اطلاعات خود را در این زمینه‌ها به‌روز نگاه دارد تا بتواند خود و تحلیل‌های خود را از خروجی‌هایی که به دست می‌آورد با این تغییرات منطبق کند. زمانی که حسابدار به‌راحتی خود را با تغییرات حاصله وفق می‌دهد به همان میزان هم در کار وی خلل ایجاد نمی‌شود و رسیدگی به امور مالی دچار وقفه نمی‌گردد.

سواد الکترونیک

یک حسابدار باید برای پیشبرد کارکرد خود هم که شده است به نرم‌افزارهای موجود برای آسان‌کردن حسابداری و عدم اتلاف وقت، مسلط باشد. البته یکی از گزینه‌هایی که به یک حسابدار در این امور کمک می‌کند نرم‌افزار EXEL است که در جمع‌آوری و جمع‌بندی مطالب و همچنین درج مستندات مالی، مستندات حقوق و بیمه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. البته با پیشرفت تکنولوژی هرروزه به تعداد نرم‌افزارهای به‌روز و باکیفیت افزوده می‌شود که یادگیری این مهارت‌های الکترونیکی و کامپیوتری از شما یک حسابدار موفق می‌سازد.

حضور در یک مجموعه به‌عنوان منتقد

یک حسابدار باید بتواند در یک مجموعه تمامی خدمات حسابداری و مالی را به‌خوبی از یکدیگر متمایز کند و برای انجام این کار ممکن است با کارشکنی‌ها، مغایرت‌های مالی، دست‌بردن افراد در مستندات مالی و … روبرو شود و زمانی که به این امور می‌رسد باید باروحیه انتقادی بتواند این مسائل را از یکدیگر تمییز دهد و مستنداتی سالم را به صاحبان کسب‌وکار مدنظر ارائه دهد. اگر حسابدار از این روحیه برخوردار نباشد در وهله اول این خود کارفرما است که با معضلی جدی روبرو می‌شود.

نگارش

بر خلاف آنچه که همه تصور می‌کنند که حسابداران تنها با ریاضیات سروکار دارند؛ بلکه حسابداران باید به مطالب نگارشی نیز آشنا باشند تا در صورت لزوم بتوانند حاوی یک نامه و یا ایمیل و یا گزارش مالی بتوانند مسائل پیچیده حسابداری را با زبان ساده به فرد مدنظر ارائه دهند. چرا که این وظیفه حسابدار است که با مشتری‌ها به مکاتبه بپردازد و تمامی صورت‌های مالی را به نگارش در بیاورد. همچنین یک حسابدار وظیفه دارد که دفاتر قانونی را تحریر نماید و برای این منظور باید به اصول نگارشی تسلط کامل داشته باشد.

کلید

رازداری

در پایان باید گفت که یک حسابدار موفق باید در مورد تمامی اطلاعاتی که در یک مجموعه مالی صورت می‌گیرد به طور کامل رازدار باشد. چرا که تمام مسائل مالی یک مجموعه اعم از سهام‌داران و شرکای مالی از زیر نظر حسابدار عبور می‌کند و به‌خوبی به آن‌ها واقف است؛ بنابراین در عدم درج آن‌ها باید کوشا باشد و این رازداری یک اعتماد متقابل میان حسابدار و صاحبان شرکت است.

منبع: شرکت حسابداری سماسوشیانت آریا

دکمه بازگشت به بالا