مراحل سئو و بهینه سازی وبسایت به چه صورت هست؟

بیش از نیمی از کاربران وب هرگز فراتر از صفحه اول نتایج جستجو نمی‌روند، از این رو ضروری است که سایت شما دارای رتبه بالا جهت مشاهده شدن برای واژگان جستجوی مرتبط با حوزه شما باشد. به دست آوردن رتبه بالا در گوگل غیر ممکن خواهد بود؛ مگر اینکه مراحل سئوی صحیح را انجام دهید. بسیاری از شرکت‌ها در به دست آوردن رتبه به دلیل استراتژی اشتباه ناموفق هستند. از آنجا که همه چیز در در حال تغییر است، دشوار است که بدانیم چه شیوه هایی را باید در حال حاضر برای بهبود رتبه بندی خود انجام دهید.

سئو

الگوریتم جستجوی گوگل در حال حاضر هوشمندانه‌تر شده است؛

با توجه به تغییرات اخیر گوگل در الگوریتم جستجوی خود، فرایند سئو برای بسیاری از افرادی که دستورالعمل‌های گوگل را دنبال نمی‌کنند و نیز افرادی که دانش خود را بروز نمی‌کنند و آنهایی که هنوز فکر می‌کنند خواندن وبلاگ‌های آنلاین و تماشای ویدئو برای یادگیری سئو کافی است، بسیار مشکل شده است.

رتبه گرفتن وبسایت در صفحه اول گوگل، در گذشته بسیار آسان بود. بسیاری از افراد کلمات کلیدی را به عنوان اضافه می‌کردند، برخی به توضیحات اضافه می‌کردند، کپی و تغییر محتوا و نیز ساختن هزاران بک‌لینک برای بدست آوردن رتبه بالا در گوگل از جمله کارهایی بود که در گذشته انجام می‌شد.

در حال حاضر همه چیز تغییر کرده است؛ استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) و تکنیک‌های دیگر برای وبسایت‌ها کاری انجام نمی‌دهد و در حال حاضر با انجام این عمل جریمه خواهید شد. بله، برخی وبسایت‌ها ممکن است قادر به کسب رتبه موقتی شوند، اما زمانی که گوگل ببیند وبسایت از بهترین شیوه‌ها استفاده نمی‌کند رتبه آن را کاهش خواهد داد. در میان این سردرگمی، یک چیز در مسیر گوگل کاملا روشن است: گوگل به سایت‌هایی اهمیت می‌دهد که برای افراد ارزش قائل باشند. با ارائه محتوای با کیفیت و تلاش برای بهبود تجربه کاربری خود، شما در رتبه خوب گوگل باقی خواهید ماند.

گوگل، الگوریتم خود را چند ماه یکبار بروز رسانی می‌کند تا با اسپم مبارزه کند و مرتبط ترین نتایج دریافت شود. اگر می‌خواهید تاریخچه کامل بروزرسانی‌های گوگل را ببنید می‌توانید وبسایت Moz را بررسی کنید.

هر چند که سئو همیشه به عنوان فرایند مداوم باید انجام گیرد، تعدادی از مراحل سئو وجود دارد که باید برای راه‌اندازی یک سایت جدید در اسرع وقت انجام دهید؛ به طوریکه از همان ابتدا وبسایت برای ایجاد ترافیک ارگانیک و نیز رتبه بندی خوب برای کلمات کلیدی حوزه شما بهینه شود. با هدف ساخت سایت شما به عنوان مکانی عالی برای بازدید (برای هر دو کاربران دسکتاپ و تلفن همراه)، می توانید مراحل SEO زیر را برای رسیدن به این هدف انجام دهید.

 مروری بر مراحل SEO

1- تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)

این مرحله یکی از مهمترین بخش فرایند سئو است، تحقیق کلمه کلیدی فرایند شناسایی مرتبط ترین کلمات کلیدی برای وبسایت است. تحقیق کلمات کلیدی نیاز به ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی دارد که می‌توانند به ما برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت کمک کنند. هنگامی که تحقیق یک کلمه کلیدی را انجام می‌دهید باید با یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی بنیادی شروع کنید. امروزه ابزارهای رایگان و پولی مختلفی برای تحقیق کلمه کلیدی در دسترس است. در زمان انجام تحقیق کلمه کلیدی چند مورد را باید به خاطر داشته باشید:

  • با کلمات کلیدی طولانی (long tail) و با رقابت پذیری کم شروع کنید: این تکنیک که کمتر در کشور ما استفاده می‌شود یک روش قدرتمند در جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت است، کلمات کلیدی طولانی که متشکل از سه کلمه یا بیشتر هستند با اینکه ترافیک جستجوی کمتری دارند اما به دلیل بیان موضوع خاص، معمولا نرخ تبدیل بالاتر را دارند، کسب کلیک بیشتر و نیز بدست آوردن رتبه مناسب برای آنها به مراتب راحت‌تر است.
  • برای دریافت ایده های بیشتر از تکمیل خودکار گوگل (Google auto complete) استفاده کنید: یکی از ابزارهای کمکی گوگل است که به افراد در یافتن عبارت مورد نظر خود کمک می‌کند. در هنگام جستجوی یک عبارت در گوگل، گوگل لیستی در ادامه نمایش می‌دهد که شامل ادامه متنی است که می‌خواهید تایپ کنید و نیز پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. پرس و جوهایی که مشاهده می‌کنید بر اساس جستجوی سایر کاربران و نیز محتوای ایندکس شده توسط گوگل در سایت‌های مختلف است.
  • از جستجوی مرتبط گوگل استفاده کنید.

2- تگ‌های عنوان را بهینه‌سازی کنید

هنگامی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود، عنوان اولین چیزی است که افراد می‌بینند. بنابراین بسیار مهم است که عناوین شما مختصر و قابل درک باشند. می‌توانید توضیحات بیشتر را در متای خود دهید. پس از اینکه تحقیق کلمه کلیدی خود را انجام دادید، تگ عنوان مهمترین مکان برای قرار دادن بهترین کلمات کلیدی شماست.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Moz، بهترین کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان ممکن است برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو مفید باشد. با این حال از استفاده بیش حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) یا هر چیزی که می‌تواند به خوانایی عنوان لطمه بزند، اجتناب کنید. به منظور اینکه گوگل همه عنوان شما را نشان دهد، سعی کنید تعداد کاراکترهای عنوان زیر 60 باشد. همچنین مطمئن شوید هر صفحه دارای یک عنوان منحصر به فرد است و محتوا تکراری نباشند.

3- عنوان‌های متای (Meta Titles) مرتبط ایجاد کنید

پس از عنوان، توضیح متا اولین چیزی است که افراد هنگام بازدید از محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل (به طور مستقیم زیر URL صفحه) می بینند.

در سال 2009، گوگل اعلام کرد که محتوای توضیحات متا یک عامل در الگوریتم رتبه بندی آن نیست؛ از آنجا که این فاکتور در رتبه‌بندی دیگر شرط نبود، بسیاری از وبمستران بهینه‌سازی توضیحات متا را نادیده گرفتند. از این رو، رفتار کاربر به الگوریتم رتبه بندی گوگل بستگی دارد.

اگر وقت نگذارید توضیحات متای مرتبط و مختصر برای همه صفحات خود بنویسید، افراد تمایل نخواهند داشت که بر روی سایت شما در هنگام نمایش در گوگل کلیک کنند. اگر صفحه شما نرخ کلیک پایینی در گوگل دریافت کند، در نتیجه کاهش رتبه‌بندی شما انتظار می‌رود. نوشتن یک توضیح متای خوب زمانیکه یک صفحه (مقاله) جدید را منتشر می‌کنید زمان کمی می‌برد، اما منافع سئوی آن در دراز مدت ارزش دارد.

4- آنالیز رقبا

این مرحله به شما کمک می‌کند تا با کسب ایده‌های خوب و کمی تغییر در روش‌هایی که رقبا از آن استفاده می‌کنند بتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید. همه کسب و کارهای آنلاین برای موفقیت خود باید به این مرحله توجه کنند و برای اینکار باید به ویژه وبسایت‌های قدیمی و معتبر را به دقت بررسی کنند؛ به این دلیل که آنها ایده‌های جذابی را اجرا کرده‌اند که بازدهی خوبی داشته است.

بسیاری از متخصصان سئو این مرحله را رد می‌شوند و مستقیما به سراغ مرحله بعد می‌روند. بله اگر شما مبانی سئو را نمی‌دانید، همچنین فاکتورهای رتبه‌بندی و نیز چه طور گوگل به طور دقیق رتبه‌بندی صفحات وب را تعیین می‌کند؛ بررسی دقیق و ارزیابی وبسایت فرایند مشکلی است.

5- بهینه‌سازی سئوی داخلی (On-Page SEO)

گوگل هوشمندانه‌تر شده است و تنها اضافه کردن محتوای غنی از کلمات کلیدی، پس از بروزرسانی الگوریتم‌های اخیر به شما در کسب رتبه اول کمک نخواهد کرد. نکات و که باید رعایت شود:

  • محتوای مفید و بکر بنویسید؛
  • تنها کلمات کلیدی را به محتوای خود اضافه نکنید. به جای آن اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهید؛
  • ساختار سایت و ساختار URL شما بسیار مهم می‌باشد؛
  • سایت شما باید سریع بارگذاری شود؛
  • سایت باید موبایل دوستانه باشد؛
  • سایت باید به صورت منظم بروز شود.

6- بهینه‌سازی سئوی خارجی (Off-Page Optimization)

لینک‌ها برای رتبه بندی و ایجاد اعتماد بسیار مهم هستند. اما شما نباید لینک‌ها را از هر وبسایتی ایجاد کنید؛ باید این لینک‌ها را از وبسایت‌های معتبر به دست آورید و آنها باید با حوزه شما مرتبط باشند. اگر شما شروع به لینک گرفتن از وبسایت‌های باکیفیت پایین و دارای محتوای ضعیف کنید، قادر نخواهید بود رتبه خوبی به دست آورید.

7- پیاده‌سازی URLهای کاربر پسند

در هنگام طراحی URL خود، همیشه در مورد آنچه که برای موتور جستجو و همچنین کاربر بهترین است، فکر کنید. اگر URLهای شما مبهم و شامل کلمات نامناسب باشند، افراد و نیز موتورهای جستجو آن را درک نمی‌کنند. برای ایجاد URL مناسب، خلاصه مقاله خود را در قالب چند کلمه در حد امکان بگذارید؛ این امر باعث می‌شود صفحه شما برای کاربر جذابتر شود و برای گوگل قابل درک شود. قرار دادن وازگان جستجوی مرتبط در URL خوب است اما از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی دوری کنید؛ این امر باعث می‌شود سایت شما اسپم و ناشیانه شناخته شود.

8- از خصوصیت Alt برای تصاویر استفاده کنید

با توجه به اینکه جستجوهای تصویری بخشی جدایی ناپذیر از سرویس گوگل است، مهم است که تصاویر خود را بهینه سازی کنید تا بتواند گوگل آنها را درک کند. با استفاده از alt text، هر تصویر منتشر شده بر روی سایت شما در واژگان مختصر و دقیق توصیف می‌شود؛ به این دلیل که گوگل نمی‌تواند تصاویر شما را ببیند، بنابراین شما باید از alt text برای انتقال معنایی استفاده کنید. با دقیق در تصاویر خود، شما شانس بیشتری برای ظاهر شدن در جستجوهای تصویری گوگل را خواهید داشت.

9- به سایت‌های مرتبط لینک دهید

لینک دادن به سایت‌های خارجی مرتبط یک روش عالی جهت ارائه زمینه‌ (context) بزرگتر برای متن شماست. این روش کمک می‌کند یک تجربه مثبتی برای کاربران خود ایجاد کنید و توسط گوگل استقبال می‌شود. اگر لینک به سایت‌های مرتبط با حوزه خود دهید که رقیبتان نیستند این عالی است. برای مثال اگر سایتی دارید که تجهیزات تنیس می‌فروشد و می‌خواهید با یکی از دوستانتان که یک مربی تنیس هست لینک دهید، یک لینک خروجی (لینک دادن از سایت خود بهسایت دیگران) است؛ تا آنجاییکه گوگل بدان علاقه‌مند است.

لینک دادن به سایت مرتبط در محتوای شما باعث می‌شود کاربران از سایت شما به طور موقت فاصله بگیرند تا در مورد موضوعات خاصی که مدنظر شماست یاد بگیرند.  این امر می‌تواند به نظر بد برسد اما چون این کار جلب کاربر می‌شود گوگل این عمل را تشویق می‌کند. همچنین لینک‌های خارجی (outbound) به شما کمک می‌کنند روابطی را در حوزه خود ایجاد کنید. اگر می‌خواهید لینک‌های ورودی به دست آورید، انتشار لینک‌های خروجی اولین مرحله عالی برای عمل متقابل است.

10- سرعت سایت خود را ارتقا دهید

در سال 2010، گوگل اعلام کرد سرعت صفحه در الگوریتم رتبه بندی آن لحاظ شده است. سایت‌هایی با بارگذاری سریع توسط موتورهای جستجو و همچنین توسط کاربران ترجیح داده می‌شوند. اگر بارگذاری بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از مشتریان یک صفحه را ترک می کنند؛ سرعت سایت باید برای هر وبمستر یک اولویت باشد. برخی از عوامل رایج که منجر به بارگذاری پایین صفحات می‌شوند عبارتند از:

  • تصاویر بهینه نشده، تصاویر بزرگ زمان بارگذاری صفحه را افزایش خواهند داد.
  • زمان زیاد پاسخ سرور
  • پلاگین‌های بسیار زیاد
  • عدم فشرده‌سازی HTTP
  • و…

سئو فعالیتی نیست که فقط یکبار آن را انجام دادید تمام شود. شما باید محتوای خود را بروز نگه دارید، به طور منظم محتوای جدید ایجاد کنید. اگر بر روی رتبه بندی و بروزرسانی‌های خود نظارت نکنید، قادر به حفظ رتبه خود نخواهید بود. بنابراین سئو یک عمل پیچیده و مستلزم کار مداوم است. شما باید دانش خود را به روز نگه دارید تا رتبه‌بندی وب سایت خود را حفظ کنید.

اهمیت مراحل سایت: بیشتر کاربرانی که از موتورهای جستجو برای سرچ کردن موضوعات مد نظرشان استفاده می‌کنند، معمولاً هیچ وقت از صفحه اول نتایج جستجو به صفحه دوم نمی‌روند. در نتیجه این ضروری است که وب سایت شما دارای رتبه مناسبی در صفحه نخست نتایج جستجوی موتورهای جستجو باشد. زیرا رتبه بالا، این شانس را به وبسایت شما می‌دهد تا برای موضوعات مرتبطی که توسط کاربران در موتورهای جستجو سرچ می‌شوند؛ به نمایش در بیاید.

کسب رتبه بالا در صفحه نتایج گوگل کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما اگر شما مراحل سایت و بهینه سازی کردن آن برای کاربران و موتور جستجو را به درستی انجام دهید و از به کارگیری استراتژی‌های نادرست برای کسب رتبه مناسب بپرهیزید؛ می‌توانید به راحتی رتبه وب سایت خود را ارتقا داده و در رتبه‌های نخست صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید.

 امروزه به دلیل این که سئو همواره در حال تغییر و تحول است؛ به سختی می‌توانیم تکنیک‌ها و ترفندهایی را که باعث ارتقا و بهبود رتبه وب سایت‌ها می‌شود، اجرا نماییم.

 الگوریتمها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل موتور جستجوی گوگل روز به روز هوشمندتر و پیشرفتهتر میشوند

امروزه الگوریتم‌ها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل همواره در حال به روز رسانی، هوشمند شدن و پیشرفت هستند. در نتیجه انجام مراحل برای افرادی که بهینه سازی و سئو وب سایت خود را به وسیله ترفندهایی غیر از دستورالعمل‌های گوگل انجام می‌دهند، یا افرادی که آگاهی و دانش کافی را برای سئو وب سایت و به روزرسانی الگوریتم‌های گوگل ندارند و یا افرادی که هنوز هم تصور می‌کنند که تنها وبلاگ‌های آنلاین و دیدن ویدیوهای اینترنتی برای یادگیری سئو و انجام مراحل سئو سایت کافی است، کاری بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن شده است.

در واقع این افراد با دانش اندک و با استفاده از ترفندهای نامناسب تلاش می‌کنند تا رتبه وب سایت خود را ارتقا دهند. اما زمانی که الگوریتم‌های گوگل متوجه دور زدن قوانین توسط این وب سایت‌ها می‌شوند آن را پنالتی کرده و مجازات می‌کنند.

 مراحل سئوی سایت و کسب رتبه در زمان گذشته

 در سال‌های قبل، دستیابی به رتبه مناسب در صفحه نتایج موتورهای جستجو کار آسانی تلقی می‌شد. زیرا افراد مختلف و سئو کارانی که در این حوزه فعالیت می‌کردند با استفاده از کلمات کلیدی و اضافه کردن آن به عنوان‌های محتواهایی که در صفحات وب سایت وجود دارد و همچنین اضافه کردن کلید واژه‌ها به توضیحات متا و یا تغییر محتوا، کپی کردن و همچنین ساختن هزاران لینک برای وب سایت خود اقدام به کسب رتبه بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو می‌کردند.

اما امروزه به دلیل پیشرفته شدن الگوریتم‌های گوگل همه چیز متفاوت شده است. استفاده بیش از حد از کلید واژه‌ها و همچنین استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای سایت‌ها، کاری خطرناک و نا مطمئن شده است. زیرا اگر گوگل متوجه شود که وب سایت از این ترفندها برای کسب رتبه استفاده کرده است آن را مجازات می‌کند.

نتایج دور زدن قوانین گوگل

درست است که بعضی از وب سایتها امکان دارد که به صورت موقتی رتبه‌های بالایی در صفحه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر به دست بیاورند. اما همانگونه که در ابتدا گفتیم این رتبه کاملاً موقتی است. زیرا گوگل قصد آزمودن اینگونه وب‌سایت‌ها را دارد. زمانی که گوگل متوجه شود وب سایتی با استفاده از تکنیک‌ها و ترفندهای مناسبی برای رسیدن به رتبه‌ای که در حال حاضر در صفحه نتایج به دست آورده است، استفاده نکرده است؛ رتبه وبسایت را کاهش می‌دهد.

در واقع این کار گوگل برای این است که این موتور جستجو برای کاربران خود ارزش بسیار زیادی قائل است و تمام تلاش خود را می‌کند تا با ارائه محتوای غنی و با کیفیت تجربه کاربری مناسب و خوبی را برای کاربران و بازدیدکنندگان خود به ارمغان بیاورد. با با توجه به این موضوع شما باید دقت داشته باشید که در زمان انجام سئو برای سایت خود حتماً از و غنی، ترفندها و تکنیک‌های مناسب که در چهارچوب قوانین گوگل قرار دارند و… استفاده نمایید.

 به روز رسانی الگوریتمهای گوگل

 گوگل هر چند ماه یکبار الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند تا بتواند با ترفندهای سئو کلاه سیاه و همچنین ترفندهای جدیدی که اسپم هستند مبارزه کند و جلوی آنها را بگیرد. همچنین بتواند راحت‌تر در وبسایت ها و محتواهای مرتبط را به کاربران خود نشان دهد. اگر تمایل دارید تا در مورد تاریخچه آپدیت‌های گوگل و الگوریتم‌های آن بیشتر مطالعه کنید و اطلاعات گسترده‌تری را به دست بیاورید؛ توصیه می‌کنیم که حتماً به که یک مرجع معتبر برای آشنایی با و همچنین طراحی سئو است، مراجعه کنید.

درست است که سئو همواره باید به عنوان یک فرایند مداوم و همیشگی برای یک سایت انجام شود. اما تعدادی از مراحل سئو سایت را باید برای راه اندازی یک سایت که به تازگی شروع به کار کرده است سریعتر از سایر مراحل اجرا کنید. در واقع شما باید برنامه سئوی سایت خود را به گونه ای تنظیم کنید که از همان ابتدای کار دست‌یابی به و همچنین کسب رتبه مناسب در صفحه نتایج جستجو برای کلید واژه‌هایی که در حوزه کسب و کار و تجارت شما پر اهمیت هستند، برایتان آسان شود.

 اگر شما هدفی که برای خود در سر دارید، این است که آن را به عنوان یک مکان عالی برای بازدید کاربران اینترنتی که هم به وسیله کامپیوتر و هم به وسیله تلفن همراه خود وارد آن می‌شوند، بهینه کنید؛ می‌توانید از مراحل seo سایت برای رسیدن به این هدف استفاده نمایید.

این مراحل شامل مواردی که در زیر از آنها نام برده شده است میشود:

  •  تحقیق و بررسی کلید واژه‌های مد نظر
  •  آنالیز و بررسی رقیبان در حوزه کسب و کار و تجارت شما
  •  سئو و بهینه سازی داخلی وب سایت برای کاربران
  •  سئو و بهینه سازی خارجی برای موتور جستجوی گوگل
  •  سنجش و ارزیابی نتایج کسب شده از سئو
  •  ارتقا و بهبود نتایج سایت در صفحه نخست نتایج موتور جستجو

در ادامه در رابطه با هر کدام از این مراحل سئو سایت توضیحاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا شما به خوبی با آنها آشنا شوید. لطفاً در ادامه مقاله نیز همراه ما باشید.

 تحقیق و بررسی کلید واژههای مد نظر در مراحل سئوی سایت

 این مرحله به عنوان یکی از مهمترین مراحل سئو سایت محسوب می‌شود. در واقع تحقیق و جستجو در رابطه با کلید واژه‌هایی که در حوزه تجارت و کسب و کار شما توسط کاربران سیرچ می‌شوند و همچنین پیدا کردن مرتبط‌ترین عبارت‌های کلیدی برای وب سایت شما یک امر ضروری است. تحقیق و بررسی برای پیدا کردن کلید واژه‌ها به ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی احتیاج دارد.

شما به وسیله این ابزارها می‌توانید مرتبط‌ترین و مناسب‌ترین کلید واژه‌ها را که مرتبط با حوزه تجارت شما نیز هستند به راحتی پیدا کنید. زمانی که برای پیدا کردن یک کلید واژه شروع به تحقیق می‌کنید باید کار خود را با یک عبارت کلیدی اصلی یا بنیادی آغاز کنید. امروزه کار برای متخصصین سئو و مدیران سایت بسیار راحت شده است. زیرا ابزارهای رایگان و پولی زیادی برای تحقیق و جستجو در رابطه با کلید واژه‌ها را در اختیار دارند.

نکاتی که باید در زمان تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی اصلی در نظر داشته باشید شامل موارد زیر میشود:

استفاده از کلمات کلیدی طولانی (کلمات دم دراز):

بهتر است که در ابتدای کار، سئو و خود را با استفاده از کلمات کلیدی طولانی آغاز کنید. زیرا این کلمات رقابت پذیری کمتری دارند. از این ترفند در وب‌سایت‌های ایرانی کمتر استفاده می‌شود. اما با این حال یکی از بهترین و قدرتمندترین تکنیک‌های جذب ترافیک برای وبسایت محسوب می‌شود. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از سه کلمه یا بیشتر تشکیل می‌شوند.

درست است که کلمات کلیدی طولانی از ترافیک جستجوی کمتری برخوردار هستند؛ اما می‌توانند نرخ تبدیل بالایی را برای وب سایت شما به ارمغان بیاورند و همچنین می‌توانند به وب سایت شما کمک کنند تا کلیک بیشتری را از کاربران اینترنتی به دست بیاورد. این عوامل موجب می‌شوند وبسایت شما رتبه مناسب‌تری را در صفحه نخست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر به دست بیاورد.

 برای اینکه ایدههای بیشتر و مناسبتری را در اختیار داشته باشید، می توانید از ابزار تکمیل خودکار گوگل یا Google auto complete استفاده نمایید:

یکی از ابزارهایی که شما می‌توانید از آنها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با تجارت و کسب و کار خود از آنها استفاده کنید ابزار تکمیل خودکار گوگل است. این ابزار، ابزار کمکی گوگل برای متخصصین سئو و همچنین مدیران وبسایت است تا بتوانند راحت‌تر عبارت مورد نظر خود را پیدا کنند. در زمان استفاده از این نرم افزار گوگل، گوگل یک فهرست را به شما نشان می‌دهد که درون آن چیزی را که شما قصد تایپ کردن و جستجوی آن را دارید، به شما پیشنهاد می‌شود.

در واقع در این صفحه شما پرسش و پاسخ‌هایی را که بر اساس نیاز کاربران اینترنتی و همچنین محتواهایی که درون پایگاه داده موتور جستجو ایندکس شده است، توسط گوگل در سایت‌های مختلف، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 بهینه سازی کردن و سئو تگهای عنوان

 زمانی که وب سایت شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل برای کاربران به نمایش در می‌آید عنوان محتواهایی که درون صفحات وب سایت شما وجود دارد اولین چیزی است که کاربران آن را مشاهده می‌کنند. در نتیجه انتخاب بهترین و جذاب‌ترین عنوان برای محتواهای موجود در وبسایتتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اینکه شما بتوانید عنوان‌های جذاب و با کیفیت‌تری انتخاب نمایید باید توجه داشته باشید، که عنوان محتوای شما باید مختصر و قابل درک باشد تا کاربران راحت بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

شما می‌توانید از توضیحات بیشتری در قسمت متا استفاده کنید. بعد از اینکه جستجو در رابطه با کلمات کلیدی به اتمام رسید؛ تگ‌های عنوان مهمترین مکان‌هایی هستند که باید از عبارت‌های کلیدی در آنها استفاده کنیم. طبق تحقیقی که شرکت ماز انجام داده است بهترین کلید واژه‌ها عبارت‌هایی هستند که در ابتدای عنوان از آنها استفاده می‌شود. اینگونه عنوان‌ها می‌توانند در جذب کلیک توسط کاربران و همچنین جذب ترافیک بسیار اثر گذار باشند.

درست است که استفاده از عبارت‌های کلیدی اهمیت بسیا زیادب دارد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلید واژه‌ها برای بهینه‌سازی و انجام مراحل سئو سایت می‌تواند هم به خوانایی محتوای شما آسیب بزند و همچنین می‌تواند توسط گوگل به عنوان یک اسپم شناخته شود.

سعی کنید عنوانی را برای محتوای وبسایت خود در نظر بگیرید که دارای حداکثر ۶۰ کاراکتر باشد. همچنین توانایی خود را به کار بگیرید تا عنوان ویژه، منحصر به فرد، جذاب و کاربر پسند را برای محتوای خود در نظر بگیرید.

عنوانهای متا یا Meta Titles مرتبط با محتوای خود بنویسید:

 بعد از اینکه شما یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کردید، باید در قسمت کادر توضیحات متا یک توضیح جامع، کامل و مرتبط در رابطه با موضوع محتوای خود بنویسید. زیرا عنوان‌های متا بعد از تگ‌های عنوان اولین چیزی هستند که کاربران در زمان بازدید از محتوای شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو به آن دقت می‌کنند. در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت گوگل طی یک اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به محتواهایی که درون توضیحات متا نوشته می‌شود اهمیت چندانی نمی‌دهد و این توضیحات در الگوریتم رتبه بندی وب سایت‌ها تأثیر چندانی ندارند.

در نتیجه از آنجایی که عنوان‌های متا تاثیری در رتبه بندی وب سایت نداشتند، بسیاری از سئو کاران و مدیران وب سایت در زمان انجام مراحل سئو سایت آن را نادیده گرفتند.

از آنجایی که گوگل رتبه هر وب سایتی را با توجه به رفتار کاربران نسبت به وب سایت تعیین می‌کند. در نتیجه اگر شما وقت کافی برای ایجاد توضیحات متای مرتبط با موضوعاتی که در هر صفحه از وب سایت شما وجود دارند در نظر نگیرید، کاربران اینترنتی تمایلی برای ورود به وب سایت شما پیدا نمی‌کنند. زیرا هیچ توضیحی در رابطه با صفحه‌ای که از وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو به نمایش در آمده است را نمیبینند. اگر یک صفحه از وب سایت شما دارای نرخ کلیک پایینی است؛ در نتیجه با کاهش رتبه روبه‌رو می‌شود.

راهکاری برای جلوگیری از افت نرخ کلیک

برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌توانید با استفاده از یک توضیح متای مناسب، مختصر و منحصر به فرد زمانی که یک مقاله جدید را در وبسایت خود منتشر می‌کنید، شانس کسب رتبه مناسبی را برای آن افزایش دهید. شاید این کار زمان بر باشد؛ اما در طولانی مدت منافع سئو و شما را حفظ می‌کند و ارزش و اعتبار آن را افزایش می‌دهد.

 آنالیز و بررسی رقیبان در حوزه کسب و کار و تجارت شما

آنالیز و بررسی رقیبان در حوزه کسب و کار و تجارت، به شما این امکان را می‌دهد تا ایده‌های خوب و مناسبی را کسب کنید. این ایده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا ترفندها و تکنیک‌های متفاوتی نسبت به روش‌هایی که رقیبانتان از آنها استفاده می‌کنند را برای انجام مراحل سئو سایت خود انتخاب نمایید. در نتیجه می توانید با جذب ترافیک بالا، مشتریان زیادی به دست آورید. تمام تجارت‌ها و کسب و کارهایی که در دنیای اینترنت در حال فعالیت هستند باید برای رسیدن به موفقیت حتماً به این مرحله از فرایند سئو سایت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 برای اینکه شما بتوانید برنامه سئوی خود را راحت‌تر تنظیم کنید بهتر است که نگاهی ویژه به وبسایت های قدیمی و معتبر داشته باشید. این توصیه به این دلیل است که وبسایت های قدیمی‌تر ایده‌های جذاب‌تری را برای افزایش بازدهی وبسایت خود به کار می‌گیرند. بسیاری از سئو کاران زمانی که وارد این مرحله از مراحل سئوی سایت می‌شوند توجه زیادی به آن نمی‌کنند و به سرعت وارد مراحل بعدی می‌شوند. اما اگر شما اطلاعات کافی و مناسبی در رابطه با سئو وب سایت ندارید و همچنین نمی‌دانید که گوگل چطور رتبه بندی وبسایت رو انجام میدهد و یا از چه فاکتورهایی برای آن استفاده میکند؛ بهتر است که این مرحله را جدی بگیرید.

 سئو و بهینه سازی داخلی وب سایت برای کاربران

همانطور که در طول مقاله نیز عنوان کرده‌ایم، امروزه گوگل و الگوریتم‌های آن بسیار پیشرفته‌تر و هوشمندتر شده‌اند. این موضوع باعث شده است که شما تنها با افزودن محتواهای با کیفیت و مناسب که از کلید واژه‌ها غنی هستند رتبه‌های مناسبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو به دست نیاورید. برای اینکه امروزه بتوانید در زمان انجام مراحل سئو سایت و بهینه سازی کردن آن موفق‌تر عمل کنید باید به نکات و فاکتورهای سئو داخلی که در زیر برایتان نام برده‌ایم توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  •  سایت شما باید به صورت منظم به روز رسانی شود.
  •  ساختار وب سایت و همچنین ساختار url آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  •  از محتوای غنی با کیفیت و کاربردی و مفید برای صفحات وب سایت خود استفاده کنید.
  •  وب سایت شما باید برای گوشی‌های تلفن همراه و تبلت بهینه سازی شده باشد.
  •  برای انجام مراحل سئو سایت فقط به استفاده از کلید واژه‌ها اکتفا نکنید. بلکه از اطلاعات مفید و ارزشمند نیز استفاده کنید.
  •  وب سایت شما باید دارای سرعت بالایی برای بارگذاری اطلاعات باشد.

 سئو و بهینه سازی خارجی برای موتور جستجوی گوگل

یکی دیگر از مراحل سئو سایت و بهینه سازی کردن آن بهینه سازی خارجی برای موتور جستجوی گوگل است. در این مرحله باید از لینک‌های مناسبی استفاده کنید. زیرا لینک‌ها برای ایجاد اعتماد و همچنین کسب رتبه مناسب در صفحه نتایج گوگل بسیار پر اهمیت هستند. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که از هر سایتی نباید برای وبسایت خود و صفحات آن لینک بگیرید. بلکه لینک‌هایی را باید برای سایت خود دریافت کنید که از سایتهای معتبر باشند و با حوزه کسب و کار شما ارتباط نزدیکی داشته باشند.

اگر شما از سایتهای بی کیفیتی که دارای محتوای نامناسبی نیز هستند برای وب سایت خود لینک بگیرید نمی‌توانید رتبه مناسبی را در نتایج گوگل به دست بیاورید.

 استفاده از url های کاربر پسند یکی دیگر از مراحل سئو سایت

 زمانی که می‌خواهید یک url برای وب سایت خود طراحی کنید بهتر است ابتدا به این موضوع فکر کنید که چه چیزی برای گوگل و کاربر مناسب‌تر است. اگر شما از url های مبهم و غیر قابل فهم که دارای کلماتی نامناسب هستند استفاده کنید در این صورت نه گوگل و نه کاربران اینترنتی متوجه منظور شما نمی‌شوند و آن را درک نمی‌کنند.

در نتیجه شما برای تولید یک url مناسب باید از خلاصه مقاله خود در قالب چند کلمه استفاده کنید. این موضوع موجب می‌شود تا صفحه وب سایت شما برای کاربران اینترنتی جذاب‌تر و منحصر به فردتر باشد. همچنین با این کار شما باعث می‌شوید که گوگل بتواند درک مناسب‌تری از صفحه وب سایت شما داشته باشد.

 اگر شما از عبارت‌هایی که با عبارت کلیدی اصلی شما مرتبط است در url خود استفاده کنید خوب است. ولی توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلید واژه‌ها می‌تواند باعث شود که گوگل url صفحات وب سایت شما را به عنوان اسپم در نظر بگیرد و و آن را جریمه کند.

از alt text برای تصاویر موجود در محتوا استفاده کنید.

شاید شما نیز متوجه شده باشید که جستجوهای تصاویر یک بخش جدا نشدنی از خدماتی است که گوگل به کاربران خود ارائه می‌دهد. در نتیجه زمانی که شما تصاویر موجود در وب سایت خود را برای کاربران و همچنین گوگل بهینه سازی کنید نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این کار شما باعث می‌شود تا گوگل راحت‌تر بتواند تصاویری که شما از آنها استفاده کرده‌اید را درک کند. شما با استفاده از alt text می‌توانید تمام تصاویری که در درون صفحات مختلف وب سایت خود منتشر می‌کنید را بهینه کنید و برای آنها از عبارت‌های کوتاه اما دقیق استفاده نمایید.

در واقع وظیفه اصلی این عبارت‌ها توصیف کردن تصاویری است که شما از آنها استفاده کرده‌اید. دلیل اصلی استفاده از alt text این است که گوگل نمی‌تواند تصاویر شما را ببیند و به همین دلیل برای برقراری ارتباط معنایی با آنها از alt text استفاده می‌کند. اگر شما استفاده مناسب‌تری از alt text در زمان انجام مراحل سئو سایت و بهینه سازی کردن آن داشته باشید؛ می‌توانید شانس بیشتری برای دیده شدن تصاویر خود در جستجوهای تصویری گوگل به دست بیاورید.

 به سایتهایی که مرتبط با حوزه فعالیت شما هستند لینک بدهید.

 زمانی که شما به سایتهای خارجی مرتبط و معتبر لینک می‌دهید؛ درواقع از یک روش عالی و منحصربه فرد برای ارائه زمینه ی بزرگتری برای متن خود استفاده کرده‌اید. در حقیقت این ترفند به وب سایت شما کمک می‌کند تا یک تجربه مثبت برای کاربران خود به وجود بیاورید و همچنین توسط گوگل تشویق شوید. اگر شما بتوانید لینک‌های خارجی موجود در صفحات مختلف وب سایت خود را به سایت‌های مرتبطی لینک بدهید که رقیب شما نیستند، عالی‌تر است.

به عنوان مثال اگر شما یک سایتی دارید که که در آن لوازم موسیقی می‌فروشید و می‌خواهید به یکی از مربیانی که نواختن یک ساز را آموزش می‌دهد لینک بدهید، یک لینک خارجی مناسب برای وب سایت خود ایجاد کرده‌اید که گوگل نیز به آن علاقه بسیار زیادی خواهد داشت.

زمانی که شما به سایت‌های مرتبط لینک می‌دهید باعث می‌شوید کاربران و بازدیدکنندگان به صورت موقتی از وبسایت شما خارج شوند تا در مورد مسائلی که مد نظر دارند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. شاید این تکنیک در ظاهر بد به نظر برسد؛ اما چون این ترفند باعث جذب کاربران می‌شود، موتور جستجوی گوگل از آن استقبال زیادی می‌کند.

 لینک‌های خارجی به وب سایت شما کمک می‌کنند تا بتوانند روابطی را در زمینه‌ای مرتبط با سایر وبسایت ها برقرار کنند. اگر شما تمایل دارید تا لینک‌های ورودی مناسبی برای وبسایت خود کسب کنید استفاده از لینک‌های خروجی مناسب و معتبر و مرتبط با حوزه تجارت و کسب و کار شما بهترین و مناسب‌ترین کار است.

تلاش کنید تا سرعت سایت خود را افزایش دهید.

 در سال ۲۰۱۰ میلادی گوگل طی یک اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سرعت صفحات یک وب سایت فاکتوری است که از آن در الگوریتم رتبه بندی سایت‌های مختلف استفاده می‌شود. این به این دلیل است که سایت‌هایی که سرعت بیشتری برای بارگذاری اطلاعات دارند هم برای موتورهای جستجوی نظیر گوگل و هم برای کاربران اینترنتی جذابیت بیشتری دارند و کاربران ترجیح می‌دهند که به جای وقت تلف کردن در یک سایت که سرعت کمی دارد به یک سایت که سریعتر موضوع مورد نظر آن‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند مراجعه کنند.

اگر بارگذاری اطلاعات بیشتر از ۳ ثانیه زمان ببرد یک وب سایت حدود ۴۰ درصد از کاربران و مشتریان خود را از دست می‌دهد. در واقع سرعت یک وبسایت باید اولین اولویت برای هر وبمستری باشد.

 بعضی از از دلایلی که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات یک وب سایت میشود:

  •  زمان زیاد پاسخ سرور
  •  وجود پلاگین های بسیار زیاد درون وب سایت
  •  وجود تصاویر بهینه نشده یا تصاویر بزرگ که زمان بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهند.
  •  فشرده سازی نکردن http
  • و…

 به طور کلی انجام مراحل سئو سایت و بهینه سازی کردن آن موضوعی نیست که فقط با یک بار انجام دادن تمام شود و یا اطلاعات مربوط به آن محدود باشد. شما برای اینکه بتوانید همیشه محتواهای موجود درون وبسایت خود را به روز نگه دارید باید در بازه‌های زمانی مشخصی به طور مرتب محتواهای جدیدی برای وب سایت خود تولید کنید.

اگر شما بر روی رتبه بندی و همچنین آپدیت صفحات‌های سایت خود نظارتی نداشته باشید نمی‌توانید رتبه‌ای که اکنون در صفحه نتایج موتورهای جستجو به دست آورده‌اید را حفظ کنید. در نتیجه سئو یک کار زمان بر و طولانی است که دارای پیچیدگی‌هایی نیز می‌باشد و شما باید برای این که رتبه خوبی برای وبسایت خود کسب کنید به طور مداوم از آن استفاده نمایید.

 ممنون که تا پایان مقاله همراه وبسایت استادوب بودید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. همچنین موارد و نکاتی که در این مقاله در رابطه با مراحل سئوی سایت و نکات مربوط به آن عنوان شده است برایتان کاربردی، جذاب، مفید و آموزنده واقع شده باشد. شما می‌توانید در صورت تمایل برای مطالعه مقالات مرتبط بیشتر در رابطه با سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و کاربران، طراحی و همچنین و موارد مربوط به آن به مقالاتی که لینک آنها در زیر قرار داده شده است مراجعه فرمایید:

مراحل سئو سایت یکی از مهمترین مراحل است که باید بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید انجام بدهید. شاید در ابتدا فکر کنید که ممکن است مراحل سئو و بهینه سازی سایت کار سخت و دشواری باشد! در صورتی که اگر مراحل سئو را خیلی خوب یاد بگیرید می توانید بدون هیچ هزینه اضافی کار سئو و بهینه سازی سایت آن را خودتان انجام بدهید.

با توجه به اینکه خیلی از افراد به دنبال انجام کار سئو و بهینه سازی سایت شان هستند و می خواهند خودشان سایت شان را بهینه سازی کنند ما در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل سئو و بهینه سازی سایت آشنا کنیم و تمام اصول سئو را به صورت کامل به شما یاد بدهیم.

مطمئن باشید اگر این مقاله را کامل بخوانید و طبق مراحلی که گفتیم سئو سایتتان را انجام بدهید خودتان می توانید سایتتان را بهینه سازی کنید و در نتایج اول گوگل بالا بیاورید. پس از شما می خواهم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و طبق اصولی که به شما یاد خواهیم داد کار سئو و بهینه سازی سایت تان را انجام بدهید.

قبل از اینکه شما را با مراحل بهینه سازی سایت آشنا کنیم، می خواهیم شما را با اصول سئو آشنا کنیم و به شما بگیم که اصلاً سئو چیست و چطور می توانید سایتتان را برای موتورهای جستجوگر مخصوصاً گوگل بهینه سازی کنید.

سئو (seo) و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یا مخفف کلمه search engine optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر است. به زبان خیلی ساده سئو یعنی کاری کنید که سایتتان در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل مخصوصاً رتبه اول گوگل برسد.

وقتی سایت شما در نتایج اول گوگل باشد باعث می شود که مخاطبانتان یک کلمه یا عبارت را در گوگل جستجو کنند سایت شما در نتایج اول دیده شود همین موضوع باعث می‌شود افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند با یک جستجوی ساده شما را پیدا کنند. پس در راه اندازی سئو نقش بسیار مهمی دارد.

اگر شما هم قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید و می خواهید از طریق اینترنت کنید و محصولات و خدماتتان را در اینترنت بفروشید باید مراحل سئو و بهینه سازی سایت را کامل یاد بگیرید تا بتوانید خودتان سایت تان را بهینه سازی کنید و در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل برسانید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا اصلا نباید به فکر سئو و بهینه سازی سایت تان باشید؟!

چرا باید به فکر سئو سایت باشیم؟

اولین دلیلی که باید به فکر یادگیری مراحل سئو باشید این است که سئو و بهینه سازی سایت کاملاً رایگان است و خودتان بدون هیچ هزینه اضافی می توانید سایت تان را بهینه سازی و سئو کنید.

به این نکته توجه کنید که مخاطبان و کاربران تان وقتی بخواهند محصولی یا خدماتی  را خریداری کنند در گوگل جستجو می کنند. برای همین شما باید به فکر یادگیری مراحل بهینه سازی سایت و سئو باشید.

وقت سایت تان را بهینه سازی می کنید باعث می شود بدون هیچ هزینه اضافی هزاران نفر با کسب و کار اینترنتی شما آشنا شوند و از سایت شما دیدن کنند.

وقتی سایت شما در نتایج اول گوگل دیده بشود درآمد اینترنتی تان ده ها برابر افزایش پیدا می کند پس خیلی الزامی است که مراحل سئو را یاد بگیرید.

وقتی سایت تان را بهینه سازی می کنید و به نتایج اول می رسانید باعث می شود به صورت کاملا اتوماتیک افرادی که محصولات و خدمات شما نیاز دارند شما را پیدا کنند و از شما خرید کنند.

حتی اگر هیچ محصول و خدماتی ندارید با یادگیری مباحث سئو می توانید کار سئو سایت دیگران را انجام بدهید.

سئو و بهینه سازی سایت  راحت تر از چیزی است که فکرش را می کنید! برای یادگیری سئو اصلا نیازی به یادگیری زبان های برنامه نویسی و کد نویسی ندارید.

شما را با سئو و بهینه سازی سایت آشنا کردیم و به شما گفتیم که اصلاً منظور از سئو و بهینه سازی سایت چیست. در ادامه قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل سئو آشنا کنیم به شما بگویم که چطور می‌توانید با یادگیری علم سئو سایت تان را در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل برسانید.

علم سئو علم سخت و پیچیده‌ای نیست، فقط باید اصول سئو را یاد بگیرید تا بتوانید خودتان سایتتان را بهینه سازی کنید. کلا مبحث سئو به سه مرحله تقسیم می شود. برای این کار سئو سایت تان انجام دهید باید این سه مرحله را خیلی اصولی انجام بدهید با انجام این سه مرحله سئو خیلی راحت می‌توانید در کلمات کلیدی سایتتان به نتایج اول گوگل حتی صفحه اول گوگل برسید. پس همراه ما باشید تا در ادامه شما را با سه مرحله بسیار مهم سئو آشنا کنیم.

سه مرحله بسیار مهم سئو

1- انتخاب کلمه کلیدی هدف

همانطور که گفتیم سئو و بهینه سازی سایت به سه مرحله تقسیم می شود. اولین مرحله در سئو انتخاب کلمات کلیدی است. در این مرحله شما باید در هر حوزه‌ای که کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کردید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

اگر با مباحث سئو آشنا نباشید شاید بپرسید که اصلا منظور از کلمات کلیدی چیست؟

به زبان خیلی ساده منظور از کلمات کلیدی همان کلمات یا عباراتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند.

در هر حوزه‌ای که وب سایت تان را راه‌اندازی کرده باشید مخاطبان و کاربران تان یک سری عبارات کلیدی در گوگل جستجو می کنند، شما باید این عبارات کلیدی را پیدا کنید و سعی کنید طبق اصولی که در ادامه به شما خواهیم گفت سایت تان را روی عبارت کلیدی مختلف بهینه سازی کنید.

راه و روش های زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد. هوشمندانه ترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده از یک سری ابزار ها و سایت ها است. بهترین ابزارهایی که می توانید از آن ها برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید عبارتند از :

البته اگر کار با این ابزارها را نمی دانید می توانید از خود گوگل برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. برای اینکه از خود گوگل برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید باید اصلی ترین کلمه کلیدی حوزه کاریتان را در گوگل جستجو کنید.

وقتی کلمه کلیدی تان را در گوگل جستجو کردید گوگل به شما یک سری عبارات کلیدی مشابه با کلمه کلیدی که در گوگل جستجو کردید در انتهای صفحه به شما نشان می دهد. کلمات کلیدی که گوگل به شما نشان می دهد کلماتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند.

اگر بپرسید که بهترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی چیست به شما توصیه می کنم از خود گوگل استفاده کنید.

به عنوان مثال کلمه ” ” را در گوگل جستجو می کنیم. در انتهای صفحه طبق تصویر زیر گوگل یکسری کلمات کلیدی به ما پیشنهاد می کند. کلماتی که گوگل به ما پیشنهاد می کند می تواند بهترین کلمات کلیدی در حوزه کاری ما باشد.
پس شما هم در هر حوزه‌ای که وب سایتتان را راه اندازی کرده اید اصلی ترین و مهم ترین کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و پیشنهادهایی که گوگل به شما می دهد را یادداشت کنید.

سعی کنید یک لیست 50 عددی از کلمات کلیدی مختلف در حوزه کاری تان با توجه به روشی که گفتم آماده کنید. بعد از اینکه این لیست ۵۰ عددی آماده شد باید مراحل زیر را برای هر کلمه کلیدی انجام بدهید تا بتوانید سایت تان را به نتایج اول برسانید.

2- انجام سئو داخلی یا on page seo

دومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت یا است. منظور از سئو داخلی به مجموعه کارهایی که باید داخل سایت تان انجام دهید تا سایتتان برای گوگل و موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی شود را سئو داخلی میگویند.

البته در سئو داخلی به این نکته توجه کنید که یکسری از فاکتورها را باید به صورت دائمی رعایت کنید مثل تولید محتوای سئو شده ، بهینه سازی تصاویر سایت، رعایت اصول لینک سازی داخلی، رعایت اصول لینک سازی خارجی، تولید محتوای متنی و…

و یکسری از فاکتورهای سئو داخلی را نیازی نیست همیشه تکرار کنید! مثل استفاده از هاست با کیفیت، بهینه سازی سرعت سایت و

در اولین مرحله از سئو شما بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کردید. در این مرحله برای هر کلمه کلیدی باید طبق اصولی که به شما خواهیم گفت محتوای حرفه‌ای تولید کنید. به این نکته بسیار مهم توجه کنید بعد از این که کلمات کلیدی مد نظرتان را طبق قولی که به شما گفتیم انتخاب کردید حالا باید برای هر کلمه کلیدی یک محتوای کامل و جامع تولید کنید.

منظور از تولید محتوا یعنی نوشتن یک مقاله کامل و جامع در مورد کلمه کلیدی انتخاب کردید.

مراحل بهینه سازی داخلی سایت :

  1.  اولین مرحله در سئو داخلی سایت بعد از این که کلمات کلیدی سایتتان را انتخاب کردید این است که باید هر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید تا رقیبانتان را بررسی کنید. به این نکته توجه کنید برای این که بتوانید به نتایج اول گوگل برسید باید نسبت به رقبا بهتر باشید. برای همین باید یک محتوای کامل تر و جامعة تر نسبت به رقبای تان تولید کنید. برای تولید محتوا هم باید رقیبانتان را کامل بررسی کنید.
  2.  بعد از اینکه رقیب را کامل بررسی کردید باید سعی کنید یک محتوای کامل تر و جامع تر تولید کنید. سعی کنید ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه محتوا تان بیشتر از رقبا باشد.
  3. در مورد موضوعاتی که رقیبانتان در محتوای شان صحبت کرده‌اند شما هم صحبت کنید. این کار باعث می شود محتوای شما یک محتوای جامع و بی نظیر باشد.
  4.  تا جای ممکن سعی کنید ات کلیدی هم خانواده با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان را در محتوای تان تکرار کنید، این کار باعث می شود علاوه بر این که محتوای آن روی کلمه کلیدی اصلی‌تان رتبه بگیرد روی کلمات کلیدی هم خانواده با کلمه اصلی‌تان هم رتبه بگیرد.
  5.  عنوان اصلی سایتتان یا همان تگ H1 را سعی کنید خیلی جذاب بنویسید.
  6.  از تگ های h2 و h3 به درستی استفاده کنید. سعی کنید در این تگ ها کلمه کلیدی اصلی همراه با کلمه‌ی کلیدی هم خانواده با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان را تکرار کنید.
  7. اگر می توانید در محتوایی که تولید می‌کنید از ویدیو استفاده کنید. استفاده از ویدیو می تواند تاثیر فوق العاده مثبتی روی صورت سایتتان بگذارد.
  8.  سعی کنید از تصاویر بهینه سازی شده در محتوا تان استفاده کنید. به هیچ عنوان نباید تصاویر را مستقیم از گوگل دانلود کنید و در محتوای تان به کار ببرید.
  9. هر محتوایی که تولید می کنید سعی کنید به محتوا های مرتبط سایتتان لینک داخلی بدهید. رعایت کردن اصول لینک داخلی یکی از مهمترین مراحل سئو داخلی است.
  10.  سعی کنید به سایت هایی که اعتبار بالایی دارند لینک خارجی بدهید. اصلا نیازی نیست به سایت رقیبان تان لینک خارجی بدهید. به عنوان مثال در همین مقاله مراحل سئو و بهینه سازی سایت به سایت های خارجی که در زمینه و فعالیت می کنند و مشابه هستند لینک خارجی دادیم.

تمام فاکتورهایی که در بالا به شما گفتیم فاکتورهای مهم در سئو داخلی سایت است. شما باید برای هر کلمه کلیدی تان یک محتوای کامل تر و جامع تر نسبت به رقبا تولید کنید، این کار باعث می شود شانس شما برای رسیدن به نتایج اول گوگل و حتی بیشتر شود.

به این نکته مهم توجه کنید که وقتی شروع به تولید محتوا برای سایت تان می کنید حتماً نیاز مخاطبان را برطرف کنید. رفع نیاز مخاطبان یکی از مهمترین و اصلی ترین فاکتور ها در سئو سایت است. پس هدف اصلی شما از تولید محتوا باید رفت نیاز مخاطبان و کاربران تان باشد.

3- انجام سئو خارجی یا off page seo

سومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت یا است. منظور از سئو خارجی به مجموعه کارهایی که باید خارج از سایتتان انجام بدهید تا سایتتان برای گوگل بهینه سازی شد را سئو خارجی می گویند.

به این نکته توجه کنید شما به تنهایی فقط با رعایت کردن مراحل سئو داخلی نمیتوانید در نتایج اول گوگل دیده شوید. برای دیده شدن در نتایج اول گوگل باید خارج از سایتتان شروع به انجام یکسری کارها کنید تا سایتتان در نتایج اول گوگل دیده شود.

مهمترین فاکتور در سئو خارجی ساخت بک لینک با کیفیت است. بک لینک یا یعنی وقتی یک سایتی به سایت شما و صفحات سایت شما لینک میدهد بک لینک محسوب می شود. شما باید در سایت هایی که اجازه میدهند به سایت تان لینک بدهید شروع لینک سازی و ساخت بک لینک کنید.
البته برای ساخت بک لینک میتوانید از سایت های خبری که اعتبار بالایی دارند استفاده کنید. یا اینکه می توانید در سایت‌های که اجازه درج لینک به شما می دهند استفاده کنید و به سایت تان لینک بدهید.

ساخت بک لینک یکی از مهمترین مراحل سئو و بهینه سازی سایت است. باید خیلی اصولی این مرحله است که سئو را انجام بدهید. البته برای اینکه خیلی اصولی با این مرحله از سئو آشنا شوید و یاد بگیرید که چطور میتوانید برای سایتتان بک لینک های حرفه ای بسازید پیشنهاد میکنم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. در مقاله زیر به صورت کاملا ویدیویی و تصویری شما را با ساخت بک لینک با کیفیت آشنا کردیم.

جمع بندی

یادگیری مراحل سئو برای افرادی که قصد راه اندازی و ساخت سایت دارند بسیار مهم است. در این مقاله شما را با مراحل سئو و بهینه سازی سایت به صورت کامل آشنا کردیم گفتیم که چطور می‌توانید یک سایت را بهینه سازی کنید. شاید فکر کنید که مراحل سئو کار بسیار سخت و دشواری است، در صورتی که اگر این سه مرحله را کامل یاد بگیرید می توانید سایتتان را به نتایج اول گوگل برسانید و کاری کنید افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند مثل آب خوردن شما را پیدا کنند. اگر این مقاله را مطالعه نکردید پیشنهاد می کنم حتما یک بار این مقاله را بخوانید و هرگونه سوالی دارید در انتهای این مقاله از من بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا