تشریح چالش‌های عدیده بخش کشاورزی ایران

بخش کشاورزی | کشاورزی

دبیر سازمان آب ، محیط زیست ، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز توسعه مدل اسلامی ایران گفت: “کشاورزی کشوری است که دارای بهره وری پایین در کشاورزی ، کاهش منابع آب زیرزمینی و فرسایش در دشت های کشاورزی است. شوری و تخریب مواد. بسیار عالی است. زمین های قابل کشت و تغییرات غیرقانونی در کاربری زمین.

به گزارش مخبران ، در دهمین همایش الگوی اسلامی ایران ، دکتر محمد حسن روژیتالب مقاله خود را با عنوان “غذای کشور” با همکاری عباسعلی جالی ، رئیس مرکز آب ، محیط زیست ، امنیت غذایی و منابع طبیعی تهیه کرد. .

وی با ارائه مقاله خود در سالن کنفرانس دوم ، توضیح داد: “اهمیت کشاورزی در تأمین غذا برای مردم از زمان های بسیار قدیم مورد توجه حاکمان و حاکمان مختلف در طول تاریخ ایران بوده است.” ایرانیان باستان از حدود 7000 سال پیش در اهلی سازی و اصلاح گونه های گیاهی و تولید مثل حیوانات اهلی نقش مهمی داشتند. ابتکار و دانش ایرانیان در توسعه علم و فناوری برای طراحی و مدیریت سفره های زیرزمینی برای انتقال آب از مناطق کوهستانی به دشت های حاصلخیز کشاورزی به دلیل طراحی و ساخت امکانات فنی برای جمع آوری و انتقال آب مورد نیاز کشاورزی ستودنی است. جوامع علمی و فرهنگی.

روژیتالاب گفت: توسعه پایدار و جامع کشور بدون توسعه علمی کشاورزی که با شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک سازگار باشد امکان پذیر نیست. هیچ کشوری پیشرفته در دنیا وجود ندارد که کشاورزی پیشرفته نداشته باشد و هیچ کشور پیشرفته ای نیست جز کشاورزی پیشرفته. توسعه پایگاه دانش کشاورزی و مدیریت پایدار منابع طبیعی زمینه را برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور فراهم می کند و سلامت جسمی و روانی مردم را تضمین می کند.

دبیر وزارت آب ، محیط زیست ، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به امنیت غذایی با تأکید بر تولید داخلی (تدبیر 35) ، پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی مستلزم این است که توسعه دانش کشاورزی کشورهای جهان باید در حمایت از دولت بیشتر ، افزایش کارایی منابع تولید و ورودی ها ، کاهش مالکیت دولت و تغییر شرایط و ساختار آموزش و تحقیقات کشاورزی در کشور گام های اساسی بردارند. این تحول دانش و مشارکت جامع کشاورزان و تولیدکنندگان را افزایش می دهد و به سرمایه گذاری بیشتر ، به ویژه در بخش خصوصی ، برای توسعه زیرساخت ها و نهاده های کشاورزی مانند بذر ، نهال ، کود ، سموم دفع آفات و واکسن ها نیاز دارد.

وی ادامه داد: در چنین مواردی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کشاورزی می توانند با استفاده از منابع طبیعی و شرایط مختلف آب و هوایی نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

وی گفت: بیش از 95 درصد از اراضی کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و با کمبود بارندگی و منابع آب تجدید پذیر و قابل دسترسی روبرو است. حدود 7000 سال پیش ، به دلیل نیاز به توسعه کشاورزی و تغذیه مردم ، ایرانیان در بومی سازی و تولید مثل محصولاتی مانند گندم ، جو و نبض و همچنین پرورش حیواناتی مانند بز و گوسفند نقش مهمی داشتند. حدود 3000 سال پیش ایرانیان برای سازگاری با شرایط خشک آب و هوایی ، طراحی و ساخت سفره های زیرزمینی برای انتقال آب های زیرزمینی از مناطق کوهستانی به دشت های کشاورزی دشت و ساخت سازه های فنی و تخصصی برای ذخیره و ذخیره آب دانش و فناوری تولید کردند. جوامع علمی هنوز تحسین می کنند.

روزطلب با یادآوری چالش های بخش کشاورزی کشور گفت: “با توجه به رشد جمعیت ، ایران باید در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی خودکفا باشد. نیاز به خودکفایی در تولید محصولات اساسی است. گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم تأثیرات مخربی بر توسعه پایدار کشاورزی ، حفظ محیط زیست و استفاده پایدار از منابع طبیعی کشور دارد.

بر اساس دفتر ارتباطات مرکز اسلامی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، دبیر سازمان آب ، محیط زیست ، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز اسلامی مدل پیشرفت اسلامی گفت: “بر این اساس ، تغییر اهمیت ضروری است. کشاورزی و منابع طبیعی برای توسعه اقتصادی پایدار و امنیت غذایی. از نظر سیاستمداران و برنامه ریزان ، تغییر در مأموریت ، ساختار و عملکرد دانشگاه ها و م institutionsسسات تحقیقاتی کشاورزی برای ارتباط نزدیک و نهادی با کشاورزان و تولیدکنندگان ، افزایش دانش کشاورزان و اطلاعات و ترویج فن آوری های مناسب و انطباقی ، مشارکت فعال نهادهای کشاورزی و تولیدکنندگان و توسعه صنایع وابسته توسعه کشاورزی مبتنی بر دانش و مدیریت صحیح منابع طبیعی برای تولید محصولات کشاورزی و غذایی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا