بین الملل

واکنش روسیه به پیشنهاد ناتو

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو از جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پیوستن به مذاکرات آمریکا و روسیه درخواست پیشنهاد کرده است.

این دیپلمات گفت: ما این پیشنهاد را شنیده‌ایم، اما پیشنهاد ما این است که مذاکرات دوجانبه با آمریکا در این زمینه داشته باشیم. البته ما به رویه های دیگر و نظرات و خواسته های افراد گوش می دهیم، اما این تغییری در موضع ما ایجاد نمی کند.

او گفت که مسکو همچنان طرفدار مذاکرات دوجانبه با واشنگتن است.

ریابکوف افزود که ایالات متحده هنوز به تضمین های امنیتی درخواست شده هفته گذشته مسکو پاسخ نداده است. وی گفت: نه، هنوز پاسخی نداده است، ما همچنان منتظر پاسخ او هستیم. تا کنون، بیانیه های عمومی صادر شده است، اما نه توسط نمایندگان ایالات متحده. نکته مهم این است که واشنگتن چگونه پاسخ می دهد.

روسیه قبلاً از ایالات متحده و ناتو خواسته بود که ائتلاف نظامی غرب به شرق گسترش بیشتری ندهد و سیستم های تسلیحاتی خصوصی را در اوکراین یا سایر کشورهای همسایه مستقر نکند.

ریابکوف گفت که اگر ایالات متحده به این تضمین های امنیتی عمل کند، مسکو توسعه بیشتر روابط دوجانبه با واشنگتن را بررسی خواهد کرد.

دیپلمات‌های روسی پیشنهاد کرده‌اند که مسکو دسترسی به اموال دیپلماتیک خود در ایالات متحده را کاهش داده است و می‌گویند که «هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است». ایالات متحده به ربودن دسترسی به اموال ما ادامه می دهد. ما بار دیگر از ایالات متحده می خواهیم که به تعهدات خود تحت کنوانسیون وین پایبند باشد.

وی گفت که روسیه امسال در مورد مسائل ویزا با ایالات متحده مشورت نخواهد کرد، زیرا 20 دسامبر (آخرین ماه سال) است و هیچ نشانه ای از آمادگی آمریکا برای تغییر موضع خود در این زمینه وجود ندارد. بدون کلید، حتی در مقیاس کوچک، فکر می کنم امسال دیگر امکان مذاکره درباره مسائل ویزا وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید در سال آینده چه اتفاقی می افتد.

23311

دکمه بازگشت به بالا