صافکاری PDR یک روش جدید و بسیار پیشرفته در زمینه تعمیر آسیبهای سطحی بدنه خودرو است که در آن بدون نیاز به رنگآمیزی مجدد، فرورفتگیها، خط و خشها و دیگر عیوب سطحی بدنه بهطور کامل برطرف میشوند.
این تکنیک که از ابزارها و متدولوژیهای بسیار پیچیده و تخصصی بهره میبرد، بزرگترین تفاوت و مزیت خود را نسبت به روشهای سنتی صافکاری در حفظ رنگ اصلی و کارخانهای خودرو دارد. بهاینترتیب که دیگر نیازی به سنباده زدن، پرداخت و رنگآمیزی قطعات تعمیر شده نیست.
علاوه بر این، صافکاری PDR دارای مزایای دیگری از جمله صرفهجویی قابلتوجه در هزینهها، کاهش زمان تعمیرات به میزان چشمگیر، سادگی بیشتر فرآیند و همچنین عدم نگرانی از دو رنگ شدن بدنه پس از تعمیر است.
منظور از صافکاری PDR چیست؟
صافکاری بدون بتونه و رنگ را صافکاری پی دی آر می گویند. روشی نوین برای رفع فرورفتگیها، تورفتگیها و سایر آسیبهای جزئی بدنه خودرو بدون نیاز به رنگآمیزی است.
این روش در مقایسه با روشهای سنتی صافکاری که شامل بتونهکاری و رنگآمیزی کامل بخش آسیبدیده میشود، مزایای قابلتوجهی دارد.
در PDR، صافکار ماهر با استفاده از ابزارهای تخصصی و با ظرافت و دقت بالا، از پشت یا زیر panel آسیبدیده به آن فشار وارد میکند و بهتدریج فرورفتگی را به حالت اولیه خود بازمیگرداند. این فرآیند نیاز به هیچگونه برش، جوشکاری یا بتونهکاری ندارد و رنگ بدنه خودرو دستنخورده باقی میماند.
مزایای صافکاری PDR
مهمترین مزیت صافکاری PDR حفظ رنگ اصلی و کارخانهای خودرو است که باعث میشود زیبایی طبیعی بدنه حفظشده و خودرو ارزش واقعی خود را از دست ندهد؛ اما مزایای این روش به همین موارد ختم نمیشود. در ادامه به برخی از مزایای صافکاری PDR که آن را در مقایسه با روش سنتی کاربردیتر کرده است، خواهیم پرداخت:
حفظ رنگ اصلی خودرو:
در روش سنتی صافکاری، برای برطرف کردن فرورفتگیها و آسیبهای سطحی، ابتدا باید رنگ قطعه آسیبدیده را کاملاً پرداخت و سنباده زد تا برای رنگآمیزی مجدد آماده شود.
این فرایند باعث از بین رفتن رنگ اصلی و کارخانهای خودرو میشود؛ اما در PDR ازآنجاییکه هیچ عملیات مکانیکی یا شیمیایی روی سطح رنگشده انجام نمیگیرد، رنگ اولیه دستنخورده باقی میماند. این امر علاوه بر حفظ زیبایی طبیعی خودرو، از افت ارزش آن نیز جلوگیری میکند.
صرفهجویی در هزینهها:
فرآیند رنگآمیزی در روش سنتی شامل هزینههای متعددی از جمله رنگ، تینر، هزینه نقاشی، هزینه تهیه قطعات جانبی مانند گلگیر، درب و غیره است. این هزینهها بسیار سنگین بوده و گاهی بیش از نصف هزینه کل تعمیرات را شامل میشود؛ اما در PDR با حذف کامل مرحله رنگآمیزی، این موارد نیز حذف میشوند و تنها هزینه دستمزد تکنسین و هزینه تهیه ابزارهای مورد نیاز باقی میماند که بسیار ناچیز است.
سرعتبالای تعمیر:
یکی از پرزحمتترین و زمانبرترین مراحل در صافکاری سنتی، آمادهسازی قطعه برای رنگآمیزی است که شامل پرداختکاری، سنباده زدن، ماسک کاری و سایر مراحل تکمیلی میشود.
این مراحل معمولاً چندین روز زمان میبرد؛ اما در PDR با حذف این فرآیندها، زمان تعمیر بهشدت کاهش مییابد. یک تکنسین ماهر میتواند معمولاً در عرض 2-3 ساعت آسیبهای سطحی متوسط تا شدید را تعمیر کند.
عدم افت ارزش خودرو:
یکی از مهمترین دلایل افت ارزش یک خودروی دستدوم، رنگ شدن قطعات مختلف آن است. هر بار که یک قطعه رنگ شود، ارزش آن قطعه و در نتیجه ارزش کل خودرو کاهش پیدا میکند.
در PDR ازآنجاییکه رنگ اصلی خودرو حفظ میشود، این افت ارزش رخ نمیدهد و خودرو ارزش واقعی خود را حفظ میکند.
عدم نگرانی از دورنگی:
یکی از چالشهای اصلی در رنگآمیزی خودرو، تطبیق دقیق رنگ جدید با رنگ قدیمی و اصلی خودرو است. گاهی اوقات به دلایلی مانند تغییر رنگ در اثر قدمت، شرایط نوری محیط رنگآمیزی و غیره، رنگ جدید با رنگ سایق %100 تطابق پیدا نمیکند که منجر به دورنگی یا تفاوت رنگ در قطعات مختلف خودرو میشود؛ اما در PDR از آنجایی که رنگی مصرف نمیشود، این مشکل نیز وجود ندارد.
معایب صافکاری PDR
روش بدون رنگ علیرغم اینکه دارای مزایای زیادی بوده و همین موضوع سبب جذب تعداد نظر افراد مختلفی شده است؛ اما مانند هر کار دیگری این موضوع نیز دارای معایبی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
- محدودیت در نوع و اندازه آسیب: PDR برای همه انواع فرورفتگیها و آسیبها کارآمد نیست. این روش برای صافکاری فرورفتگیهای کوچک و کمعمق که به رنگ یا بدنه خودرو آسیب عمیقی وارد نشده باشند، کاربردی است. در مورد فرورفتگیهای بزرگ، عمیق، دارای لبه تیز یا wrinkles ممکن است PDR تکنیک مناسبی نباشد و به صافکاری سنتی و رنگآمیزی نیاز باشد.
- افزایش هزینه در برخی موارد: اگرچه PDR در مقایسه با صافکاری سنتی و رنگآمیزی ارزانتر است، اما در برخی شرایط خاص میتواند گرانتر باشد. بهعنوانمثال، اگر فرورفتگی به قسمتهای سخت دسترسی از بدنه خودرو مانند لبه درها، طاق چرخها یا ستونها آسیب رسانده باشد، ممکن است به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز داشته باشد که هزینه کار را افزایش میدهد.
- نیاز به مهارت و تجربه: PDR یک مهارت تخصصی است که به آموزش و تجربه فراوان نیاز دارد. یافتن یک تکنسین PDR ماهر و با سابقه بسیار مهم است تا از انجام کار با کیفیت و بدون آسیب بیشتر به بدنه خودرو اطمینان حاصل کنید. کار با تجهیزات غیراستاندارد و توسط افراد ناشی میتواند منجر به نابرابری در سطح بدنه، ایجاد خطوط و ناصافی و کاهش ارزش خودرو شود. در این مورد شما میتوانید برای انجام تخصصی این موارد میتوانید در دوره آموزش صافکاری شرکت کرده و با یادگیری تخصصی این کار، درآمد خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
فرق صافکاری PDR با صافکاری سنتی:
صافکاری PDR و صافکاری سنتی دو روش کاملاً متفاوت برای تعمیر آسیبهای سطحی بدنه خودرو هستند. تفاوت اصلی و بنیادین این دو روش در حفظ یا از دست رفتن رنگ اصلی خودرو نهفته است. در صافکاری سنتی، برای برطرف کردن فرورفتگیها و عیوب سطحی، ابتدا باید رنگ قطعه آسیبدیده را کاملاً پرداخت و سنباده زد تا برای رنگآمیزی مجدد آماده شود. این فرایند منجر به از بین رفتن کامل رنگ کارخانهای و زیبایی طبیعی بدنه خودرو میشود.
اما در روش PDR، با استفاده از ابزارهای تخصصی و پیچیده، فرورفتگیها و آسیبهای سطحی از داخل قطعه گرفتهشده و به سمت بیرون کشیده میشوند. بهاینترتیب، هیچگونه عملیات مکانیکی یا شیمیایی روی سطح رنگشده خودرو انجام نمیگیرد و رنگ اصلی و کارخانهای بهطور کامل حفظ میشود. این تفاوت اساسی باعث میشود که صافکاری PDR نسبت به روش سنتی از مزایای فراوانی چون حفظ زیبایی طبیعی خودرو، عدم افت ارزش آن و جلوگیری از نگرانی دورنگی برخوردار باشد.
علاوه بر حفظ رنگ اصلی، صافکاری PDR دارای مزایای دیگری نیز در مقایسه با شیوه سنتی است؛ از جمله صرفهجویی چشمگیر در هزینههای تعمیر به دلیل حذف فرآیند پرهزینه رنگآمیزی، سرعت بسیار بالاتر انجام تعمیرات، سادگی فرآیند و خطر کمتر آسیب دیدن خودرو در دست افراد غیرحرفهای. درمجموع میتوان گفت صافکاری PDR با تکیه بر فنّاوریهای پیشرفته و حفظ رنگ اصلی، انقلابی در عرصه تعمیرات بدنه خودرو ایجاد کرده و مزایای بسیار چشمگیری نسبت به روشهای سنتی صافکاری دارد.
منبع: https://paytakhtfanavari.com/courses/paint-body-auto/