حوادث

چالش‌های پزشکی قانونی؛ از تحریم تا نیروی متخصص/ اعلام دلیل تأخیر در پاسخ‌دهی برخی آزمایش‌ها

رئیس گروه کنترل کیفیت و تضمین کیفیت سازمان پزشکی قانونی یکی از چالش های این سازمان را محدودیت در دسترسی به تجهیزات و تجهیزات ارتودنسی و تاخیر در انتشار برخی از کارشناسان عنوان کرد. مربوط به این موضوع.

مریم اخگری در گفت وگو با مخبران، وی درباره امکانات و تجهیزات پزشکی قانونی در کشور گفت: آزمایشگاه های پزشکی قانونی با استفاده از دانش روز و تجهیزات تخصصی، منابع علمی و نیروی انسانی فعال، عملیات هایی مانند سم شناسی، سرولوژی، ژنتیک و آسیب شناسی قانونی را انجام می دهند.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از اجساد به پزشکی قانونی کشور و تعداد معدودی از مراجعین به اداره آزمایش نیاز به آزمایشات آزمایشگاهی دارند. وی گفت: در همه این موارد از تکنیک های به روز استفاده می شود.

سازمان پزشکی قانونی با طرح سوالاتی در جریان رسیدگی به پرونده ها و ارائه خدماتی مانند رسیدگی قضایی و انتظامی گفت: این خدمات فقط مربوط به اجساد نیست، بلکه مربوط به زندگی نیز می شود.

وی درباره اهداف گروه کنترل و تضمین کیفیت کارکنان و دستیاران سم شناسی و پزشکی قانونی بیان کرد: کارکنان آزمایشگاه قبل از شروع به کار تمامی دوره های آموزشی را گذرانده و با الزامات کار در این زمینه آشنا هستند. آموزش ضمن خدمت نیز توسط اساتید رشته های مرتبط در قالب کلاس ها و دوره های آموزشی ارائه می شود.

رئیس گروه کنترل کیفیت و تضمین کیفیت سازمان پزشکی قانونی هدف دیگر را انجام تحقیقات عنوان کرد و افزود: در این بخش از طرح های متنوعی برای اصلاح و به روز رسانی روش های آزمایشگاهی برای مطابقت با استانداردهای روز دنیا استفاده می کنیم. “

وی ادامه داد: آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کانوینی نیم قرن است که فعالیت می کند. این آزمایشگاه ها در ابتدا با حداقل امکانات و روش های اولیه کار می کردند. اما به تدریج پیشرفت علم و مراجعه به پزشکی قانونی و همچنین آگاهی مردم از نحوه مصرف داروها منجر به ورود داروهای جدید قانونی و غیرمجاز به همراه روش های آزمایشگاهی به روز برای روش شناسی شد. آزمایشگاه در کشورهای دیگر

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: با اقدامات مدیران و همکاران در پزشکی قانونی و لزوم استفاده از روش های جدید آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته خریداری شده و هم اکنون آزمایشگاه های این شرکت از جدیدترین های روز دنیا استفاده می کنند. تجهیزات در 31 مکان مختلف در سراسر کشور.

وی از راه اندازی آزمایشگاه های ملی قطب در برخی از استان ها و شهرستان های پرجمعیت خبر داد.

به گفته اخگری، متخصصان سم شناسی، پاتولوژی، ژنتیک، داروسازان، آزمایشگاه ها و… با توجه به جمعیت هر استان و میزان خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه، در مشاغل مختلف به ارائه خدمات علمی و تخصصی می پردازند.

اخگری همچنین درباره توسعه نیافتگی و چالش های شرکت پزشکی قانونی گفت: عقب ماندگی به دلیل دسترسی محدود به تجهیزات و تجهیزات و کمبود دانش. مقالات منتشر شده در پزشکی قانونی نتیجه تحقیقات کاربردی در علوم آزمایشگاهی و تحت حمایت مرکز تحقیقات فارماکولوژی منتشر شده است.

وی گفت: در انجام آزمایشات قانونی با محدودیت هایی مانند هزینه بالای تامین تجهیزات آزمایشگاهی بدون مشابه داخلی، خدمات پشتیبانی ویژه تجهیزات موجود و محدودیت دسترسی به تجهیزات مواجه هستیم که این یکی از دغدغه های عمده اپراتورها است. بنابراین در برخی موارد این موانع می تواند باعث تاخیر در پاسخگویی به مراجعات شود.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت سازمان پزشکی قانونی افزود: با توجه به اتمام تعداد زیادی مراجع و دستگاه ها، آزمایشگاه نیازمند ارائه دستگاه های جایگزین و خدمات دوره ای است.

اخگری در تشریح اهمیت این دستگاه ها گفت: لال به عنوان مثال جسد جوانی بدون علت و بیماری زمینه ای به پزشکی قانونی ارجاع می شود تا علت مرگ مشخص شود و به سوال مرجع قضایی پاسخ داده شود. نمونه ها باید در سم شناسی، پاتولوژی و گاهی سرولوژی و ژنتیک بررسی شوند. با استفاده از روش های آزمایشگاهی و با استفاده از تجهیزات تخصصی، نمونه ها مورد آزمایش قرار می گیرند و با توجه به شواهد موجود و نتایج آزمایشگاهی، امکان نظر کارشناسی وجود دارد.

وی ادامه داد: دسترسی به تجهیزات بر اساس نمونه برداری از متوفیان در سالن تشریح و سرپایی است. با توجه به نیاز به مطالعات تخصصی، میزان ارجاع دستگاه گاهی به 60 نمونه در روز می رسد. البته بررسی مدل های مرجع در مقیاس بزرگ در زمان کوتاه امکان پذیر نیست و همکاران آزمایشگاهی در نسل دوم و سوم در حال ارائه خدمات هستند. با توجه به استفاده محض از قابلیت های کاری تجهیزات، فرسودگی آنها دور از انتظار است.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت پزشکی قانونی واردات تجهیزات جدید و تامین لوازم جانبی و مواد مصرفی به آزمایشگاه را از ارکان ضروری این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: این امر با سازمان های بین المللی انجام شد. تهیه استانداردهای دارویی و تهیه تجهیزات لازم.

وی یکی دیگر از چالش ها را مربوط به جذب نیروهای فنی و تخصصی دانست و گفت: بسیاری از کارکنان این شرکت در سال های آینده بازنشسته می شوند و نیاز به جایگزینی نیروهای آموزش دیده جدید خواهیم داشت.

اخگری درباره ایجاد بانک ژنتیک و ساخت پروفایل های ژنتیکی به مخبران گفت: یکی از فعالیت های ارزشمند پزشکی قانونی کشور، ایجاد هویت ژنتیکی افراد با استفاده از نیروهای متخصص و روش ها و ابزار کارآمد است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا