نحوه نگهداری استابلایزر

سرویس و نگه داری انواع یو پی اس و استابلایزر

دستگاه هایی همچون ، استابلایزر و باتری های یو پی اس که وظیفه آن ها تامین برق و تثبیت نوسانات مصرف کننده ها است و بصورت دائمی بدون وقفه کار میکنند، به صورت دوره ای نیاز به بازرسی و سرویس دارند. به مرور زمان تمامی دستگاه های استابلایزر، یو پی اس (UPS) نیازمند بررسی و سرویس می باشند که در صورت وجود هرگونه نقص و حتی آسیب های احتمالی، ایرادات و مشکلات به درستی شناسایی شوند برطرف گردند تا هیچگونه آسیب جدی به دستگاه های شما وارد نشود. با بهره گیری از نیروهای متخصصن و مجرب در زمینه سرویس و نگهداری ، بازرسی دستگاه های یو پی اس و استابلایزر پاسخگوی شما عزیزان می باشد. در سرویس و نگهداری دستگاه های استابلایزر، یو پی اس (UPS) وظایف و کارهایی انجام میشود که به شرح زیر می باشد.

  •  چک کردن تمامی قطعات موجود در یو پی اس و استابلایزر
  •  چک کردن بردها
  •  چک کردن تهویه دستگاه
  •  چک کردن اتصالات
  •  آچارکشی و …

دلایل سرویس و نگهداری یو پی اس (UPS) و استابلایزر

هچنین لازم به ذکر است که بررسی و سرویس اتصالات به صورت دوره ایی و بعد از چند ماه به این علت می باشد که در طول گذر زمان و زیر فشار جریان برق اتصالات دستگاه های شما ممکن است از حالت استاندارد خارج شده و نیاز به احیای مجدد داشته باشند که شما میتوانید پس از گذشت چند ماه تمامی، یو پی اس و خود را سرویس کنید.همچنین قطعات الکترونیکی مانند خازن پس از مدتی راندمان ظرفیت خود را و نیاز به تعویض دارند.

باید به شما این مژده را بدهم که اگر بدرستی از استابلایزر های tbm  نگهداری کنید نیازی به تعمیر نخواهند داشت و اما برای نگه داری درست کافیست استابلایزر را در مکانی نصب کنید  که تهویه مناسب دارد و امکان نفوذ آب به دستگاه وجود نداشته باشد  و از اعمال اضافه بار جدا خودداری کنید .  استابلایزر برای استفاده خانگی که در اصطلاح به آن ترانس برق خانگی نیز می گویند به عنوان یکی از تجهیزات برقی می باشد که کاربرد آن منبع تغذیه می باشد. این دستگاه می تواند ولتاژ خروجی را به شکل خودکار تنظیم نماید. عملکرد اصلی آن ایجاد تعادل ولتاژ منبع تغذیه می باشد که نوسان زیادی داشته و نیاز به تجهیزات الکتریکی در محدوده مقدار تعیین شده ندارد.

سرویس فن دستگاه یو پی اس (UPS) و استابلایزر

فن دستگاه نیز پس از گذشت زمان نیاز به سرویس دارد چرا که اگر مشکلی در بخش فن دستگاه شما وجود داشته باشد و در زمان مناسب سرویس نشود، فن ممکن است دچار آسیب جدی شود و از کار بیفتد. از کار افتادن فن یو پی اس باعث بالا رفتن دمای محیطی دستگاه شده و به برد ها و قطعات موجود در یو پی اس آسیب وارد می کند . سرویس باتری یو پی اس (UPS) از دیگر قطعات مهمی که ممکن است دچار ایراد و خرابی شود، باتری های یو پی اس دستگاه های شما می باشد. از جمله مشکلاتی که برای باتری رخ می دهد سولفاته شدن باتری است که این اتفاق باعث تخریب سلول داخلی باتری می شود و یکی از علت آن می تواند شل شدن اتصالات قطعات باشد.

سولفاته شدن باتری یو پی اس (UPS)

در زمان سولفاته شدن باتری ها، الکترولیت های باتری می شکنند و یون های سولفور تبدیل به بلور می شوند. این بلور ها به سمت صفحات سربی باتری رفته و در آنجا کریستال های سولفات سرب را تشکیل می دهد. بعد از مدتی و با گذشت زمان این کریستال ها بزرگ تر می شوند تا جایی که صفحات سرب را می پوشانند. پوشانده شدن صفحات سرب به وسیله کریستال های سولفات باعث کاهش راندمان کلی باتری و همچنین کاهش توانایی ذخیره سازی آن می شود و به مرور زمان باتری دستگاه یو پی اس شما از بین می رود. تمامی موارد ذکر شده در دوره ی بازرسی و سرویس دستگاه های شما بطور کامل چک و بررسی خواهند شد تا در صورت بروز مشکل در هر بخش به درستی و دقیق شناسایی شوند و مشکلات دستگاهتان به موقع اصلاح شوند. توصیه می شود که این دوره بازرسی فصلی و یا هر 6 ماه یک بار صورت گیرد.

به گونه ای که می توانند مدارهای مختلف یا تجهیزات الکتریکی تحت ولتاژ عادی عمل نمایند. بهره مندی  از تعداد زیادی از وسایل برقی و به توجه به افزایش تعداد استابلایزر امری عادی خواهد بود. استابلایزر معمولا  در تلویزیون، یخچال، تهویه هوا و … کاربرد دارد.به طور کلی این دستگاه جهت جبران ولتاژ مصرف می گردد. استفاده از افراد متخصص و با تجربه جهت نصب اولین مورد در رابطه با  نصب استابلایزر و ترانس می باشد. بعضی از شرکت‌ها نصب برخی از دستگاه‌های خود را الزاما توسط تکنسین‌های خود به رسمیت می داند. ولی بیشتر شرکت‌ها ضرورت جهت نصب دستگاه توسط نصابان خود نداشته اگر چه تاکید بر این است که حتما این نصب توسط افراد مجرب و با رعایت تمام نکات ایمنی انجام گیرد.

زمان نصب استابلایزر در خانه

منبع تغذیه تجهیزات برق می بایست به ترمینال خروجی آن اتصال داده شوند. توجه کنید که در این صورت  اتصال اشتباه انجام نخواهد گرفت. اکنون می توان  سوئیچ استابلایزر را روشن نمایید تا چراغ نشانگر عمل کند.لازم است از نرمال بودن مقدار ولت متر مشخص شده، اطمینان خاطر شوید. اگر نرمال باشد می توانید اقدام به روشن کردن سوئیچ منبع تغذیه تجهیزات مصرفی نمایید. جهت کاهش برق مصرفی ، پس از مدت زمانی، می توانید تجهیزات برقی را خاموش نمایید و باعث افزایش عمر استابلایزر شوید. از موارد اصولی که می بایست در زمان  نصب استابلایزر در نظر گرفته شود، عدم زیاد بودن استابلایزر  است.

چرا که ولتاژ کم، کاهش ظرفیت خروجی را به دنبال خواهد داشت و در این راستا از ولتاژ استابلایزر هم می کاهد. چنانچه که  وسایل برقی موجود در منزل شما یکی کولر گازی، یخچال و یا پمپ های موتوری باشد و اگر  جریان استابلایزر در حالت نرمال قرار نگیرد، انتخاب استابلایزری با سه برابر ظرفیت ضرورت می یابد ،در غیر این صورت ممکن است ولتاژ به دستگاه آسیب وارد نماید. نکات استفاده از استابلایزر : نکات استفاده از استابلایزر برای حفاظت تجهیزات برقی ساده است، مانند هر محصول الکتریکی باید اطمینان حاصل شود که همه کدهای ملی، ایالتی و محلی رعایت میشود و مشخص کردن، نصب، بهره برداری و نگهداری از استابلایزر توسط متخصصان واجد شرایط انجام میشود.

کاربرد استابلایزر

اولین قانون در استفاده از استابلایزر: استابلایزر را بین منبع تغذیه و تجهیزات موردنیاز قرار دهید، نتیجه این قانون قرار دادن تنظیم کننده ولتاژ بلافاصله قبل از تجهیزات است که باید به منظور حفاظت حداکثر از آن انجام گیرد. منبع مشکلات کیفیت انرژی می تواند خارجی، داخلی یا هر دو باشد. علت خارجی: شامل افت ولتاژ، افت جریان و موج زدگی یا سایر مشکلات که در شبکه انتقال برق یا توزیع در خارج از تاسیسات کاربر نهایی آغاز شده است. ورودی اصلی خدمات برقی نقطه ورود به تاسیسات است. علت داخلی: تمایل به رگرسیون و ولتاژ کم در اثر بارهای الکتریکی بزرگ یا بارهایی با جریان زیاد دارد. موتورها، آهنربا ها، ترانسفورماتورها نمونه مشکلات داخلی هستند که غالبا باعث ایجاد مشکلات در کیفیت انرژی میشوند که میتوانند دستگاه های دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

دکمه بازگشت به بالا