چانگ‌پنگ ژائو CZ داستان موفقیت مدیرعامل بایننس

بیوگرافی چانگ ‌پنگ ژائو

آقای ژائو در اواخر دهه 1980 همراه با خانواده‌اش به ونکوور مهاجرت کرد. پدر او پروفسوری بود که طی انقلاب فرهنگی چین تبعید شد. چانگ پنگ در این باره نوشته که او و خانواده‌اش به مدت سه روز در صف مقابل سفارت کانادا منتظر دریافت ویزا بودند. پدر آقای ژائو پس از مهاجرت، برای دریافت مدرک دکترا از دانشگاه بریتیش کلمبیا اقدام کرد. در ضمن گفته می‌شود که او پس از اعتراضات میدان تیان‌آن‌من (1989) تصمیم گرفت خانواده خود را به ونکوور ببرد.

مدیرعامل | موفقیت

آقای ژائو که با نام مستعار CZ هم شناخته می‌شود، یکی از تاثیرگذارترین و زندگی نامه ثروتمندان افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال است. البته از آن جایی که زمستان کریپتویی کل این حوزه را تحت تاثیر قرار داده، ثروت او در مقایسه با ابتدای سال میلادی 2023 کاهش چشمگیری داشته است. جالب است بدانید که طبق گزارش بلومبرگ، ارزش دارایی‌های وی در اوایل سال 2022 از مرز 95.9 میلیارد دلار عبور کرده بود!

چانگ پنگ ژائو اولین بار در سال 2013 با و دنیای آشنا شد. پس چند سال فعالیت در حوزه رمز ارزها، وی صرافی بایننس را در سال 2017 تاسیس کرد. آمار نشان می‌دهد که ارزش معاملات روزانه این صرافی گاها به 76 میلیارد دلار هم می‌رسد و درآمد خالص آن در سال 2021، تقریبا معادل 20 میلیارد دلار بوده است.

سرگذشت CZ پیش از ورود به دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال

سی زی زمانی که تنها 14 سال داشت، در یکی از شعبه‌های مک‌دونالد استخدام شد و به مدت دو سال این کار را ادامه داد. وی در دوران جوانی برای کسب درآمد در یکی از پمپ بنزین‌های شورون هم کار می‌کرده و حتی داور مسابقات والیبال هم بوده است! آقای ژائو می‌گوید مهاجرت به کانادا زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد و بهترین سال‌های جوانی‌اش را در ونکوور گذرانده است.

وی در سال 2005 از شغل خود استعفا داد و به شانگهای رفت تا به یکی از شرکای فیوژن سیستمز (Fusion Systems) تبدیل شود. این شرکت در زمینه ایجاد و مدیریت سیستم‌های معاملاتی فعالیت داشت، اما ظاهرا برای CZ کافی نبود و او در اواخر سال 2013 از فیوژن سیستمز هم جدا شد.

ورود چانگ ‌پنگ ژائو به حوزه بلاک چین و رمز ارزها

سی زی در سال 2014 به عنوان افسر ارشد فناوری به تیم مدیریتی صرافی اوکی کوین (OKCoin) ملحق شد. در آن زمان اوکی کوین بزرگترین صرافی رمز ارزی چین بود و انجام با ارزهای فیات و دیجیتال را امکان‌پذیر کرده بود. استعفای وی این بار در کمتر از یک سال اتفاق افتاد و این جدایی بر خلاف تجربه قبلی او، به هیچ وجه دوستانه نبود. او در حالی از این صرافی جدا شد که 10 هزار دلار بستانکار بود و بر اساس متنی که از طریق شبکه اجتماعی ردیت منتشر کرد، مشکلات زیادی با OKcoin داشته که مهم‌ترین مورد آن اختلاف بین این صرافی و راجر ور بوده است.

تاسیس صرافی بایننس توسط چانگ پنگ ژائو

آقای ژائو پس از این که با دنیای بیت کوین آشنا شد، همواره رویای تاسیس یک شرکت ارز دیجیتال را در سر داشت. هدف اولیه وی، تاسیس پلتفرمی بود که هیچ نوع تراکنشی را از طریق پول فیات انجام نمی‌داد. سی زی پس از جدایی OKCoin تصمیم گرفت منتظر بهترین فرصت ممکن بماند و در نهایت، آن را همزمان با افزایش محبوبیت مراسم‌های (ICO) در سال 2017 پیدا کرد.

پس از گذشت 6 ماه، بایننس به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا تبدیل شد. البته ممنوعیت برگزاری مراسم‌های ICO توسط دولت چین باعث شد تا مقر اصلی این شرکت به ژاپن منتقل شود. امروزه اکثریت کاربران فعال در این پلتفرم نیز اهل آمریکا یا ژاپن هستند. در حال حاضر، بایننس بیش از 120 میلیون کاربر دارد و از چیزی نزدیک به 350 ارز دیجیتال مختلف هم پشتیبانی می‌کند.

در ضمن میزان محبوبیت این صرافی از وضعیت ارز بومی و استیبل کوین آن در بازار کریپتو هم کاملا مشهود است. امروزه پلتفرم‌هایی زیادی از خرید ارز BNB و معامله با دلار بایننس پشتیبانی می‌کنند و حجم بازار این دارایی‌های دیجیتال به حدی زیاد شده که همواره جایگاه ثابتی در میان 10 رمز ارز برتر دنیا دارند. از طرف دیگر قیمت بایننس کوین هم در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و هم با توجه به وابستگی به دلار آمریکا، همواره ثابت بوده است.

چانگ پنگ ژائو در اواخر سال 2021 به ابوظبی رفت و طبق گزارشات منتشر شده، در آن جا دفتری برای گسترش فعالیت‌های بایننس اجاره کرده است. او در این شهر یک آپارتمان و مینی ون هم خریداری کرده و در مصاحبه با یکی از رسانه‌های ابوظبی گفته که همواره به مکان‌هایی با فرهنگ‌های متفاوت علاقه‌مند بوده است. علاوه بر این، او طی مصاحبه دیگری با بلومبرگ، ابوظبی را یک شهر «طرفدار کریپتو» توصیف کرده است.

در پایان بد نیست بدانید سی زی در بازه زمانی 2019 تا 2021 در سنگاپور زندگی می‌کرد. این کشور در پی سختگیری‌های شدید دولت‌های ایالات متحده، بریتانیا و چین در برخورد با حوزه کریپتو، تصمیم گرفت در جهت مخالف حرکت کند و میلیون‌ها دلار روی حوزه ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرد.

ثروت چانگ پنگ ژائو (CZ) چقدر است؟

در زمان نگارش اولیه این مقاله (اوایل نوامبر 2022)، بلومبرگ ثروت موسس و مدیر عامل سابق صرافی بایننس را معادل 19.9 میلیارد دلار می‌داند. اما میزان دقیق دارایی‌های میلیاردرها هرگز مشخص نیست و برای مثال این 19.9 میلیارد دارایی‌های رمز ارزی CZ را شامل نمی‌شود. برخی گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که آقای ژائو سود قابل توجهی از بیت کوین به دست آورده و در زمانی که قیمت هر واحد از BTC معادل 600 دلار بود، 1 میلیون دلار از آن را خریداری کرده است.

چانگ پنگ ژائو در شبکه‌های اجتماعی

آقای CZ فعالیت قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص در توییتر دارد. او طی مصاحبه‌ای با کوین تلگراف گفته که فعالیت توییتری او روشی برای ارتباط با جامعه کاربری است و او 20 درصد از وقتش را در این پلتفرم می‌گذارند.

امروزه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی رسمی بایننس صدها هزار عضو دارند. البته از آنجایی که پیام‌های زیادی در گروه‌های تلگرامی رد و بدل می‌شود، آقای ژائو بیشتر از توییتر استفاده کرده و آن را کارآمدترین روش تعامل با جامعه کاربری می‌داند. در حال حاضر حساب کاربری CZ در توییتر، 7.2 میلیون دنبال کننده دارد و او از این صفحه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعیه‌های رسمی و حتی نظرات و افکار شخصی‌اش استفاده می‌کند. صفحه اینستاگرام وی هم تقریبا 350 هزار دنبال کننده دارد و از طریق قابل مشاهده است.

افول یک قدرت؛ استفعای چانگ پنگ ژائو از مدیریت بایننس

اهمیت چنگ پنگ ژائو و تاثیری که او بر عرصه کریپتو گذاشت بر کسی پوشیده نیست. اما ظاهرا ریزش دومینو‌وار افراد برجسته در صنعت ارزهای دیجیتال، به‌خصوص مدیران مطرح صرافی‌ها، به مدیر عامل سابق بایننس نیز رسیده و او نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. این بنیان‌گذار افسانه‌ای که حرف‌ها و پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی غوغا به پا می‌کرد، خود گرفتار شرایطی پیچیده شده است. زمانی که خبر کناره‌گیری CZ از مدیریت بایننس مطرح شد، بسیاری آن را شایعه یا شوخی تلقی کردند، اما اخبار بعدی نشان از آن داشت که این موضوع جدی‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.

ترک سِمت مدیر عاملی توسط فردی که تقریبا از ابتدای توسعه ارزهای دیجیتال نقش پررنگی در این صنعت داشته و از سال ۲۰۱۷ و با تأسیس صرافی بایننس توانسته تسهیل کننده این مسیر باشد، خبر ساده و عادی نبود. اما ظاهرا چانگ پنگ ژائو هم درگیر موضوعات قانونی و بحث پول‌شویی و دور زدن قوانین ایالات متحده شده است.

اما خروج CZ از این شرایط چه تبعاتی برای بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان و صنعت کریپتو دارد. آیا چانگ پنگ ژائو هنوز هم برنامه‌هایی برای این تغییرات در سر دارد یا این رویداد نقطه پایانی بر دوره کاری حرفه‌ای او خواهد بود؟ چیزی که قدر مسلم مشخص است هنوز کسی نمی‌داند در ذهن مدیر عامل سابق بایننس چه می‌گذرد و او قصد دارد چه رویکردی را در ادامه این جریانات اتحاذ کند.

اما برای اینکه بخشی از این چرخه پیچیده را رمزگشایی کنیم بد نیست که از ابتدا مروری بر ماجرا داشته باشیم.

 

دکمه بازگشت به بالا