قفل هوشمند با کلید اضطراری مکانیکی : تجربه خرید و استفاده

چند وقتی بود که به فکر خرید قفل هوشمند برای در ورودی خونم افتادم. راستش از باز گذاشتن کلید زیر پادری یا به بقیه سپردن همیشگی کلید خیلی حس خوبی نداشتم. تصمیم گرفتم به سراغ تکنولوژی های جدیدتر برم. قفل های هوشمند نه تنها امنیت بالاتری دارن بلکه به طور کلی راحتی بیشتری رو هم ارائه می دن. یکی از ویژگی های جالب این قفل ها کلید اضطراری مکانیکی است که وقتی باتری قفل تموم میشه خیلی کارآمده.

امنیت | خانه هوشمند

انتخاب مدل و خرید قفل هوشمند

بعد از کلی جستجو و مشورت مدلی رو انتخاب کردم که هم از طریق اثر انگشت و هم اپلیکیشن موبایل باز می شه و البته یک کلید مکانیکی اضطراری هم داره. این کلید به خاطر نگرانی هایی که از خالی شدن ناگهانی باتری داشتم یکی از دلایل اصلی انتخابم بود. با خودم گفتم اگر همه چی به مشکل بخوره حداقل این کلید مکانیکی همیشه در دسترسه!برای خرید قفل هوشمند به سایت جهان لاک مراجعه کردم و در نهایت قفل هوشمند خود را خریداری کردم.

نصب قفل هوشمند

قفل هوشمندی که انتخاب کردم به نظر می رسید نصب پیچیده ای نداشته باشه اما به محض باز کردن جعبه متوجه شدم که این طور نیست! برای نصبش به ابزار تخصصی و دانشی در مورد برق کشی نیاز بود. مجبور شدم از یه نصاب حرفه ای کمک بگیرم. نصبش حدود یک ساعت طول کشید اما وقتی تموم شد و همه چی درست کار کرد خیالم راحت شد.

youtube.com

اولین تجربه استفاده

در روزهای اول با شور و شوق فراوون از همه امکانات قفل استفاده کردم. باز کردن در با اثر انگشت حس خیلی مدرنی می داد! همچنین اپلیکیشن موبایل به من اجازه می داد از هر جایی در رو کنترل کنم. اما چند روز بعد یه اتفاق افتاد که باعث شد کلید اضطراری مکانیکی واقعاً به کار بیاد.

مشکل با باتری ها

همیشه باتری ها رو چک می کردم اما یه بار فراموش کردم. یک شب که از بیرون اومدم و تلاش کردم با اثر انگشت در رو باز کنم قفل هیچ واکنشی نشون نداد! فهمیدم باتری خالی شده. اول وحشت کردم اما یادم افتاد که کلید مکانیکی اضطراری رو همراه دارم. کلید رو وارد کردم و در به راحتی باز شد. این تجربه واقعاً من رو به ارزش داشتن این نوع کلیدها آگاه کرد.

مشکلات رایج و راه حل ها

در طول استفاده از این قفل هوشمند با چند مشکل مواجه شدم که بعضی ها رو خودم تونستم حل کنم و برای بقیه به خدمات پشتیبانی نیاز داشتم :

۱. عدم هماهنگی اپلیکیشن موبایل :
گاهی اپلیکیشن موبایل برای باز کردن در واکنش نشون نمی داد. این مشکل به دلیل قطع شدن اتصال Wi-Fi یا بلوتوث بود. راه حل : باید تنظیمات اینترنت و بلوتوث رو چک می کردم و مطمئن می شدم گوشی به قفل نزدیک باشه.

۲. خطاهای مکرر در اثر انگشت :
بعضی مواقع اثر انگشتم رو شناسایی نمی کرد. راه حل : من چندین اثر انگشت رو به قفل معرفی کردم (انگشت شست و انگشت اشاره هر دو دست). اینطوری اگر یکی کار نکرد از دیگری استفاده می کردم.

امنیت کلید اضطراری مکانیکی

یکی از سوالاتی که شاید برای شما هم مطرح باشه اینه که : “آیا این کلید مکانیکی امنیت قفل هوشمند رو پایین نمیاره؟”
در واقع نه. کلیدهای اضطراری هوشمند معمولاً مثل کلیدهای معمولی نیستند. اون ها طراحی های پیچیده تری دارن و ساختار مکانیکی شون جوریه که خیلی سخت می شه اونا رو کپی یا هک کرد. علاوه بر این بیشتر این قفل ها سیستم ضد ورود اجباری دارن یعنی اگر کسی بخواد زورکی در رو باز کنه سیستم آژیر هشدار فعال می شه.

نگهداری و مراقبت از قفل هوشمند

بعد از چند ماه استفاده متوجه شدم که نگهداری از قفل هوشمند هم بسیار مهمه. اگر بهش توجه نکنید ممکنه بعد از یه مدت با مشکلات بیشتری روبه رو بشید. چند نکته مهم در این زمینه :

  • باتری ها رو به موقع عوض کنید : هر چند هفته یه بار باتری ها رو چک کنید. خیلی از قفل ها اپلیکیشن هایی دارن که میزان باتری رو نمایش می دن.
  • به روز رسانی نرم افزار قفل : گاهی اوقات ممکنه اپلیکیشن یا فریمور قفل نیاز به آپدیت داشته باشه. این کار رو مرتب انجام بدید تا از بهترین عملکرد برخوردار باشید.
  • تمیز کردن سنسور اثر انگشت : اگر سنسور اثر انگشت کثیف بشه ممکنه نتونه به درستی اثر انگشت شما رو بخونه. با یه پارچه نرم و مرطوب این بخش رو تمیز نگه دارید.

جدول مقایسه کلیدهای اضطراری و هوشمند

ویژگی

کلید مکانیکی اضطراری

سیستم هوشمند (اثر انگشت/اپلیکیشن)

امنیت

نسبتاً بالاست

امنیت بیشتری نسبت به کلید دارد

سرعت دسترسی

ممکنه کمی زمان بر باشه

سریع و بدون دردسر

وابستگی به برق یا باتری

ندارد

به باتری وابسته است

راحتی استفاده

نیاز به وارد کردن کلید داره

با یک لمس یا از راه دور قابل استفاده است

نتیجه گیری

خرید قفل هوشمند با کلید اضطراری مکانیکی یک تجربه مدرن و البته امن بود. از دسترسی سریع و راحت تا داشتن امنیت بالا همه چی دست به دست هم داد که انتخاب درستی کرده باشم. با اینکه چند بار با مشکلاتی مواجه شدم اما داشتن کلید اضطراری مکانیکی خیالم رو راحت کرد که حتی در مواقع بحرانی هم می تونم در رو باز کنم.

پرسش و پاسخ های متداول

۱. آیا باتری ها به سرعت تموم می شوند؟
بستگی به تعداد دفعات استفاده داره. اما معمولاً هر شش ماه یک بار نیاز به تعویض باتری ها خواهید داشت.

۲. آیا امکان هک شدن این قفل ها وجود داره؟
هر وسیله الکترونیکی ممکنه مورد حمله قرار بگیره اما قفل های هوشمند با پروتکل های امنیتی مثل AES-۱۲۸ رمزگذاری شده اند که امنیت بالایی دارن.

۳. آیا می تونم خودم قفل رو نصب کنم؟
اگر مهارت های فنی دارید و دستورالعمل های قفل رو خوب مطالعه کنید می تونید نصب رو خودتون انجام بدید. اما پیشنهاد می کنم از نصاب حرفه ای کمک بگیرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری بشه.

دکمه بازگشت به بالا