افزایش شیوع بیماری های ویروسی و تنفسی در فصل های پاییز و زمستان

افزایش شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی در فصل های پاییز و زمستان

سارا شاه آبادی در گفت وگو با خبرنگار مخبران از کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل بیماری های تنفسی هستیم و بیماری هایی مانند سرماخوردگی آنفولانزا و کرونا رایج شده باید به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی توجه کرد.

وی در خصوص شایعه مشاهده موارد مشکوکی از بیماری تب دنگی در سطح استان افزود: خوشبختانه تا کنون در استان کرمانشاه هیچ مورد مشکوکی از بیماری تب دنگی مشاهده نشده و در هیچ نقطه ای از سطح استان وجود پشه آئدس گزارش نشده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه پشه آئدس در محیط مرطوب تخم گذاری کرده و رشد می کند تصریح کرد: در مکان هایی که آب راکد وجود دارد به ویژه منازل روستایی که در حیاط آنها معمولا آبهای راکد مانند آب حوض و آب زیر گلدان ممکن است وجود داشته باشد باید مورد توجه قرار گرفته و لذا باید هر چند وقت یکبار آب حوض ها تعویض و آب زیر گلدان ها هم مرتب تخلیه شود تا از رشد این نوع حشره جلوگیری شود. 

شاه آبادی در خصوص راهکارهای جلوگیری از گزش پشه آئدس عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری از لباس های رنگ روشن و آستین بلند استفاده کنید در ورودی پنجره ها توری نصب شود و در مناطق آلوده نیز از تردد در اوایل صبح و شب خودداری شود؛ زیرا پشه آئدس در این زمان ها فعالیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تب دنگی درمان اختصاصی ندارد و درمان آن علامتی است به عنوان مثال برای علائم تب و بدن درد داروهای ضد تب و ضد درد تجویز می شود.

شاه آبادی در خصوص اینکه در استان کرمانشاه امکان آلودگی به این بیماری وجود دارد یادآور شد: به دلیل وجود ارتباط با استان های دیگر امکان آلودگی در استان کرمانشاه وجود دارد و ممکن است که فرد بیمار از مناطق آلوده وارد استان شده و اگر پشه آئدس فرد آلوده را مورد گزش قرار دهد پس از چند روز پشه آلوده شده و می تواند سایر افراد را نیز آلوده کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص شایعه وجود یک بیماری گوارشی از نوع کرونا در سطح شهر گفت: انتشار بیماری به خصوصی در سطح شهر شایعه بوده و چنین چیزی در استان مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر رعایت راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی بیان کرد: در مدارس دانش آموزان قبل از خوردن هر چیزی باید دست های خود را حتما با آب و صابون شستشو دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر فردی علائم سرماخوردگی را داشت برای جلوگیری از انتشار بیماری از رفتن به محل کار و مدرسه خودداری کند و حتما از ماسک استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا