راهکارهای بهبود وضعیت ورزش در مدارس کم برخوردار

راهکارهای بهبود وضعیت ورزش در مدارس کم‌برخوردار

ورزش یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است. بااین حال در بسیاری از مناطق کم برخوردار امکانات ورزشی کافی وجود ندارد و عوامل مختلفی مانع از مشارکت فعال دانش آموزان در این حوزه می شوند. در پژوهشی علمی چالش های این موضوع بررسی شده اند.

به گزارش مخبران فعالیت های ورزشی در دوران کودکی و نوجوانی نه تنها باعث افزایش سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری ها می شود بلکه بر رشد ذهنی اعتمادبه نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان نیز تأثیر مثبت دارد. ورزش همچنین نقش مهمی در ایجاد سبک زندگی سالم در بزرگسالی ایفا می کند. بااین حال در مناطق کم برخوردار بسیاری از کودکان به دلیل نبود امکانات مناسب و سایر موانع فرصت بهره مندی از مزایای ورزش را از دست می دهند. این موضوع می تواند تأثیرات منفی بلندمدتی بر سلامت و کیفیت زندگی آن ها داشته باشد.

علاوه بر این مدارس به عنوان یکی از اصلی ترین محیط های آموزشی و پرورشی نقش مهمی در ترویج ورزش میان دانش آموزان دارند. اما کمبود امکانات محدودیت های اقتصادی و کمبود نیروی متخصص در این حوزه چالش های متعددی را برای توسعه ورزش دانش آموزی به وجود آورده است. شناسایی این موانع و یافتن راهکارهای مؤثر برای رفع آن ها می تواند به افزایش فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان کمک کند و درنهایت موجب بهبود سلامت عمومی جامعه شود.

در این زمینه احمد محمودی استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران و همکارانش  با هدف بررسی وضعیت ورزش در مدارس مناطق کم برخوردار پژوهشی را در استان خراسان جنوبی انجام داده اند. در این مطالعه تلاش شده است تا موانع و عوامل تأثیرگذار بر توسعه ورزش در مدارس مورد بررسی قرار گیرند و راهکارهایی برای بهبود شرایط ارائه شود.

این پژوهش از روش تحقیق کیفی بهره برده و با مصاحبه های دقیق و تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده به بررسی چالش ها و فرصت های توسعه ورزش در مدارس پرداخته است. محققان با مدیران مدارس و معلمان تربیت بدنی مصاحبه کرده اند تا دیدگاه های مختلف را در این زمینه بررسی کنند. این روش به آن ها امکان داده است تا عوامل مختلف فرهنگی اقتصادی زیرساختی و آموزشی تأثیرگذار بر وضعیت ورزش در مدارس را شناسایی نمایند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که کمبود امکانات ورزشی از جمله سالن های ورزشی مناسب زمین های بازی استاندارد و تجهیزات ورزشی از مهم ترین موانع در توسعه ورزش مدارس مناطق کم برخوردار هستند. همچنین محدودیت های اقتصادی و عدم توانایی برخی خانواده ها در تأمین هزینه های ورزشی موجب کاهش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های بدنی شده است.

علاوه بر مشکلات زیرساختی و اقتصادی سطح آگاهی پایین مدیران و معلمان درباره اهمیت ورزش نیز چالشی جدی محسوب می شود. بسیاری از مدارس به دلیل نبود برنامه های آموزشی مناسب و عدم توجه کافی به تربیت بدنی فرصت های لازم را برای دانش آموزان در این زمینه فراهم نمی کنند. همچنین نبود مربیان مجرب و برنامه های ورزشی جذاب باعث شده است که بسیاری از دانش آموزان انگیزه ای برای شرکت در فعالیت های ورزشی نداشته باشند.

این پژوهش که نتایج آن را فصلنامه «پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش» وابسته به جهاد دانشگاهی منتشر نموده است نشان می دهد که برای توسعه ورزش در مدارس مناطق کم برخوردار نیاز به یک برنامه جامع وجود دارد. بهبود زیرساخت های ورزشی تأمین تجهیزات موردنیاز آموزش معلمان و مدیران درباره اهمیت فعالیت بدنی اجرای برنامه های فوق برنامه جذاب و حمایت مالی از دانش آموزان مستعد ازجمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع موجود هستند. همچنین لازم است که سیاست گذاران و مسئولان آموزشی ورزش را به عنوان یک اولویت در برنامه ریزی های مدارس در نظر بگیرند.

بر اساس یافته های این پژوهش ارتقای سطح ورزش مدارس می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی دانش آموزان داشته باشد. فعالیت بدنی منظم نه تنها باعث کاهش بیماری های مرتبط با کم تحرکی می شود بلکه می تواند به بهبود تمرکز افزایش تعاملات اجتماعی و رشد شخصیتی دانش آموزان نیز کمک کند. در نتیجه سرمایه گذاری در این حوزه یک اقدام ضروری برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق کم برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا