راهنمای کامل اعتراض به مالیات/ قوانین و نحوه اعتراض به مالیات
اگر از نحوه اعتراض به مالیات، اطلاعی ندارید در ادامه مطالب آموزش حسابداری مالیاتی؛ شما را راهنمایی خواهیم کرد. مودی میتواند نسبت به میزان مالیات مستقیم که به صورت خود اظهاری یا علی الراس تعیین میشود، اعتراض کند. پس از اینکه مودی اظهارنامه مالیاتی را برای مامور مالیاتی ارسال میکند، پس از بررسیهای لازم، مبلغ نهایی مالیات تعیین میشود. پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی، اگر مودی نسبت به مبلغ تعیین شده، معترض باشد میتواند اعتراض خود را در سامانه ثبت کند. نحوه اعتراض به برگه مالیاتی، به این صورت است که مودی باید به نشانی https://tax.gov.irمراجعه کند. با ورود به سامانه اعتراضات و شکایات، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد، درخواست اعتراض به مالیات را ثبت کند.
برگ تشخیص مالیات چیست؟
برگ تشخیص مالیات یا نامه برگ ارزیابی مالیاتی، یکی از اوراق رسمی مالیاتی است که اداره مالیات مبلغ مالیات محاسبهشده مودیان را براساس اظهارنامه ارسالی، در این برگه به آنها ابلاغ میکند. درواقع زمانی که مودیان اظهارنامه مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال میکنند، اداره مالیات موظف است طی ۱ سال پس از ارسال اظهارنامه، آن را بررسی و ظرف مدت ۳ ماه پس از پایان مهلت مشخصشده، برگه تشخیص مالیات را برای مودیان صادر کند. برگه ارزیابی مالیاتی برای انواع مالیات از قبیل عملکرد، حقوق و غیره بهصورت جداگانه صادر میشود. ذکر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد به برگ تشخیص مالیات، برگ ارزیابی عمومی مالیاتی نیز میگویند.
چنانچه اداره امور مالیاتی ظرف مهلت مذکور دفاتر و اسناد و مدارک مودی را رسیدگی نکرده و یا برگ تشخیص مالیات را به ایشان ابلاغ نکند، اظهارنامه مالیاتی مودی قطعی تلقی میشود. در حقیقت اظهارنظر اداره امور مالیاتی، نسبت به مالیات مودی، بر اساس رسیدگیهای صورت گرفته است.
انواع برگ تشخیص مالیات شامل چه مواردی است؟
برگه تشخیص مالیاتی برای انواع مالیات بهصورت جداگانه صادر میشود. ازجمله انواع برگه ارزیابی مالیاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- برگه تشخیص مالیات حقوق
- برگه تشخیص مالیات عملکرد
- برگه تشخیص مالیات تکلیفی
هرکدام از این برگههای تشخیص مالیاتی بهصورت مجزا مبلغ مالیات محاسبهشده را به مودی ابلاغ میکنند. مودیان مالیاتی میتوانند با خرید برنامه حسابداری و به کمک امکانات این برنامه، محاسبات مالی را بهسرعت انجام دهند و در موعد مقرر برای ارسال اظهارنامه اقدام کنند.
نحوه دریافت برگ ارزیابی مالیاتی در سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی
درحالحاضر برای دریافت برگ تشخیص مالیات میتوانید به شکل حضوری به اداره مالیات مراجعه و آن را دریافت کنید؛ اما راهکار آسانتر این است که با مراجعه به کارتابل شخص مودی در سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، این برگه را در اختیار داشته باشید. برای دریافت و مشاهده برگ ارزیابی مالیات باید ابتدا وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و کدملی، کلمه عبور و عدد امنیتی را وارد کنید و مراحل زیر را پشت سر بگذارید:
- رمز یکبار مصرف ۶ رقمی ارسالشده را در کادر مربوطه وارد کنید.
- در مرحله بعدی، از منوی سمت راست، روی گزینه «کارتابل ابلاغ الکترونیک» کلیک کنید.
- در نهایت، برای دریافت و مشاهده برگه تشخیص مالیات، روی گزینه نمایش برگ ابلاغ، کلیک کنید.
به این ترتیب، میتوانید بعد از مشاهده برگ تشخیص مالیات، برای دریافت این برگه و پرینت آن، اقدام کنید. درصورتیکه بعد از بررسی، قصد اعتراض به برگ تشخیص مالیات خود را داشتید، از طریق همین سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی میتوانند نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنید.
نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس
طبق قانون افرادی که دارای خودروهای لوکس هستند، باید مالیات پرداخت کنند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای خودرو با ارزش قیمت بالای ۳ میلیارد تومان هستند، باید برای پرداخت مالیات اقدام کنند. فاکتور مهمی که در قیمتگذاری روز خودروهای گران قیمت در نظر گرفته میشود، تاریخ تولید و کشور تولید کننده است. پس از محاسبات میزان مالیات خودرو به ارزش ۳ میلیارد تومن، یک درصد در نظر گرفته شده است. طبق زمان تعیین شده در سال جاری، کلیه مالکان باید مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. اگر به هر دلیلی نسبت به مالیات در نظر گرفته شده برای خودروی خود معترض هستید، میتوانید اعتراض خود را در سامانه ثبت کنید.
نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس، بسیار ساده است. پس از وارد شدن به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://tax.gov.ir با انتخاب گزینه مالیات بر خودروهای تحت تملک، گزینه اعتراض را انتخاب و شکایت خود را ثبت کنید.
نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان
طبق قانون مالیات، افرادی که کسب و کار آنها دارای فضای مشخصی است از جمله فروشگاه، مغازه، آموزشگاه و سایر مشاغل، باید مالیات پرداخت کنند. آنها باید پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد مالیاتی دریافت کنند. در این صورت میتوانند از دستگاه کارتخوان و یا درگاه الکترونیکی برای دریافت وجه استفاده کنند. اما در کنار این مشاغل، برخی از افراد به صورت مجازی، آنلاین و یا سیار کسب درآمد میکنند که برای دریافت وجه از دستگاه کارتخوان کمک میگیرند. طبق قانون جدید، این افراد نیز باید کد مالیاتی دریافت کنند، به این معنا که با انجام هر تراکنش، برای فرد مالیات در نظر گرفته میشود.
نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان به این صورت است که اگر فردی نسبت به مالیات کارتخوان خود اعتراض دارد، باید به آدرس اینترنتی https://tax.gov.ir مراجعه کند و با ورود به بخش اعتراضات و شکایات، شکایت خود را درج کند. اگر در این زمینه سوالی داشتید، مشاوره مالیاتی تخصص ماست. با ما تماس بگیرید.
نحوه اعتراض به مالیات خانههای خالی
یک نوع از مالیات که در سالهای اخیر سر و صدای زیادی را ایجاد کرده است، مالیات خانههای خالی است. بسیاری از افراد در حوزه مسکن سرمایهگذاریهای هنگفتی را انجام دادهاند که با گذشت سالها و خالی نگه داشتن آنها و عرضه نکردن در بازار، باعث بالا رفتن قیمتها شده اند. طبق قانون برای کنترل بازار مسکن، خانههای خالی باید مالیات پرداخت کنند. پس از شناسایی خانههای خالی توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی میشوند. پس از بررسیهای لازم، میزان مالیات مشخص و برای مالک ارسال میشود. اگر به هر دلیلی مالک نسبت به مالیات تعیین شده برای خانه خالی خود معترض است، میتواند اعتراض خود را نسبت به مالیات تعیین شده اعلام کند.
نحوه اعتراض به مالیات خانههای خالی بسیار آسان است. با ورود به سایت امور مالیاتی کشور به آدرس https://tax.gov.ir و وارد شدن به بخش درخواست و ثبت اعتراض و شکایات میتوانید اعتراض خود را نسبت به مالیات تعیین شده اعلام و پس از دریافت کد رهگیری نتیجه اعتراض خود را از طریق سامانه پیگیری کنید. توجه داشته باشید اعتراض خود را تا زمان مقرر و تعیین شده اعلام کنید.
مهلت و نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
براساس ماده ۲۳۸ ق.م.م در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغ شده، اعتراضی داشته باشد، میتواند تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تامالاختیار به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل، مدارک و اسناد، بهصورت کتبی تقاضای رسیدگی مجدد به برگه تشخیص مالیات کند.
البته علاوهبر مراجعه حضوری، امکان ثبت اعتراض مالیاتی بهصورت آنلاین در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در موعد مقرر مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات وجود دارد. در ادامه به توضیح مراحل اعتراض و نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی اعتراضی و دادرسی مالیاتی در زمان مقرر را بررسی میکنیم:
- ابتدا وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانیtax.gov.ir شوید.
- کد ملی و کلمه عبور را وارد کنید تا به کارتابل شخصی خود در این سامانه دسترسی پیدا کنید.
- بعد از ورود به کارتابل شخصی از منوی سمت راست، گزینه «درخواستها» را انتخاب کنید.
- در مرحله بعد از منوی سمت راست گزینه «ثبت اعتراض و شکایات» را انتخاب کنید تا فرایند اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی انجام شود.
- در صفحه جدید لیست پروندههای مالیاتی خود را مشاهده میکنید. با کلیک روی علامت قلم در ستون «انتخاب پرونده»، پرونده مالیاتی موردنظر برای ثبت اعتراض برگه تشخیص مالیاتی را انتخاب کنید.
- از میان گزینههای موجود، روی گزینه «اعتراض به ممیز کل» ضربه بزنید.
- در آخرین مرحله، شماره برگه تشخیص مالیاتی که قصد اعتراض به آن را دارید، در کادر مربوطه وارد کنید و پس از ثبت اطلاعاتی مانند: تاریخ صدور برگه، تاریخ ابلاغ برگه، نوع برگه و شرح اعتراض، اعتراض خود را ثبت کنید.