در این نوشته , افزایش سرعت موفقیت فریلنسر ها را در سایت های فریلنسری مطالعه میکنیم . برای این منظور فصل سوم از کتاب مسیر موفقیت طراحان فریلنسر را عینا در این مقاله آورده ایم. ضمنا پیشنهاد می شود این کتاب فریلنسر به صورت کامل مطالعه شود.
نگاه کلی به فریلنسری:
ما در فصل دوم سعی کردیم که شما به صورت نیمه وقت فریلنسری را شروع کنید , چون که اگر فریلنسری با روحیات شما سازگار نباشد , کار دایمی و سنتی خود را از دست ندهید .
اگر شما بعد از چند ماه کار فریلنسری نیمه وقت , در تصمیم خود مصمم هستید و این نوع کار کردن را انتخاب فرمودید , پس این فصل از کتاب را مطالعه کنید و سریعا فریلنسری را به صورت تمام وقت جایگزین شغل اصلی تان بکنید .
کیفیت پروژه های تحویلی:
شما باید در تمامی پروژه ها , پیروز میدان باشید . پیروزی یک فریلنسر زمانی هست که پروژه با کیفیت تحویل کارفرما شود. خروجی پروژه شما همیشه زنده می باشد . اگر کیفیت کارتان بالا باشد برای شما تبلیغ هست و مشتری می آورد . اگر کیفیت پروژه پایین باشد , شما نمی توانید آن را از ذهن ها پاک کنید.
ارائه پروژه بی کیفیت به کارفرما , میلیاردها تومان ضرر مالی و خسارات های جبران ناپذیر اجتماعی و حرفه ای برای شما خواهد داشت. ارایه پروژه هایی با کیفیت بالا و حفظ رضایتمندی کارفرمایان , ارزش افزوده ای فراتر از انتظار را برای برند شما به ارمغان می آورد . درخت برند شما هر روز پربرکت و پر رونق خواهد شد .
پادشاه تبلیغات فریلنسرها :
در این صفحه پادشاه تبلیغات را برای شما معرفی میکنم ,
تبلیغات سینه به سینه یا دهان به دهان …………………
این نوع تبلیغات , موثرترین روش تبلیغاتی است که رایگان می باشد ولی در یک شب و روز اتفاق نمی افتد. کارفرمایانی که از کیفیت پروژه ها و اخلاق حرفه ای شما رضایت داشته باشند , در مجالس و دور همی ها شما را به دوستان و همکاران معرفی خواهند نمود . نتیجه این تبلیغات فوق العاده می باشد .
اینفلوئنسرها:
مطمینا حتی اگر شما در حرفه ی خودتان بهترین باشید ,اگر سر و صدا نکنید و صدای خود را به گوش جهان نرسانید , محکوم به شکست خواهید شد .واژه ی influencer به معنی تاثیرگذار است . اینفوئنسرها در واقع سلبریتی های شبکه های اجتماعی هستند و برای مخاطبان خودشان بسیار تاثیر گذار هستند . اگر شما در فریلنسری به نقطه ای رسیدید که واقعا حرفی برای گفتن دارید و اگر وقت آن رسیده است که زودتر به اوج برسید , باید از اینلوئنسرهای حرفه ی خودتان کمک بگیرید .
هزینه ای که اینفلوئنسر از شما دریافت میکند , در مقابل ارزش افزوده ای که به برند شما می بخشد , بسیار ناچیز است . مطمین هستم که چندین برابر بازگشت سرمایه را تجربه خواهید نمود .
فعالیت و حضور در رویداد ها:
خود را از انزوا بیرون بیاورید , در رویدادهای مرتبط با حرفه ی خود شرکت کنید و حضور فعال داشته باشید . مهارت های خود را در اختیار عموم قرار دهید .
وبینارهای آموزشی برگزار کنید و اطلاعات خود را با بقیه همکاران و دانشجویان سهیم باشید . شما تجربه خوب یک رویداد آنلاین را در ایسمنیار تجربه کنید . ایسمینار , بهترین , مطمین ترین و امن ترین گزینه در ایران برای برگزاری وبینار می باشد .
در تخصص خودتان تبدیل به مرجع شوید . در شبکه های پرسش و پاسخ عضو شوید و به سوالات همکارانتان پاسخ دهید. این روند کمک میکند که جایگاه شما تثبیت شود .
سفارش آنلاین برای فریلنسرها:
لینک دسترسی پروفایل خودتان را برای ثبت سفارش آنلاین در اختیار کارفرمایان و دنبال کنندگان خود قرار دهید. شما باید یک پروفایل قوی و حرفه ای داشته باشید تا مخاطبان شما پورتفولیو آنلاین شما را بررسی کنند و پکیج های تعرفه شما را بررسی کنند و سفارش طراحی را ثبت کنند .
شاید زمانی که کارفرما دنبال طراح هست شما در خواب باشید , یا در مسافرت باشید ولی یک پروفایل حرفه ای مثل یک فروشگاه آنلاین برای شما عمل میکند . اگر شما خودتان این پروفایل را مدیریت کنید هزینه های زیادی باید متحمل شوید چون یک فروشگاه آنلاین نیاز به پشتیبانی 24 ساعته دارد و نیازی نیست که شما این هزینه هارا به سبد مالی خود اضافه کنید .
اگر شما عضو سامانه پل باشید این هماهنگی ها و پشتیبانی ها برای شما انجام میشه و در واقع پل مثل یک بیمه مطمین عمل میکنه و ضامن پرداخت کارفرما می باشد . همچنین پل به دو زبان فارسی برای کارفرماهای ایرانی و زبان اصلی انگلیسی برای کارفرماهای برون مرزی فعالیت میکنه و شما با عضویت در این سامانه , پروفایل زبان اصلی نیز خواهید داشت.
قرارداد مطمین:
در تنظیم قرارداد به حقوق کارفرما نیز توجه کنید و سعی کنید قرارداد دو طرفه و برد برد داشته باشید . بهتر است که با وکلای خود مشورت کنید و قرارداد را تایید کنند . البته اگر شما با پل همکاری داشته باشید نیازی به این بند وجود ندارد و قرارداد های شرکت پل توسط وکلای اختصاصی شرکت تنظیم شده است.
ذهنیت کارفرما:
استیون بولز ,خلاق اسکاتلندی بر این باور است که :
بهترین راه برای کسب و کار از طریق مشتریانی هست که قبلا دارید .
کارفرمایان عموما به دنبال طراحان خلاق و با اعتماد به نفس و حرفه ای هستند و شما باید تصویری گویا و حرفه ای و خلاق از خودتان بسازید .شما هستید که نصور ذهنی کارفرما را از خودتان میسازید . هر چه این تصویر قوی تر باشد ,شما برنده خواهید بود .
چرا شما باید منتخب کارفرما باشید :
اصلا فکرکرده اید که چرا کارفرما شما را انتخاب میکند؟ کدام مهارت های شما خاص می باشد؟
مهارت های شما ابزاری هستند که شما به وسیله آن مهارت ها , محصولات خودتان را به کارفرمایان می فروشید.
پس شما باید مهارتهای خود را به صورت خاموش نگه ندارید و از مهارتهای خود صحبت کنید و آن ها را به نمایش بگذارید. مهارت های خود را تقویت کنید و به روز باشید .
اهداف کارفرما:
قبل از برگزاری جلسه با کارفرما , در مورد کارفرما و شرکت او تحقیق کنید . شما باید لیستی از نقاط ضعف و قوت پروژه او را داشته باشید و با اطلاعاتی جامع , جلسه را برگزار کنید.
در صحبت های خودتان , پیشنهادهایی برای بهبود ارائه دهید و چند نمونه از نقاط ضعف پروژه را بیان کنید و پیشنهاد خود را برای تقویت این موارد ذکرکنید . بیان کردن این گونه موارد نمایشگر خلاقیت شما و آگاهی شماست . البته که تمام راه حل ها را در یک جلسه عنوان نکنید . فقط بیان کردن یک راه خلاق می تواند برای کارفرما , هیجان انگیز باشد .
در اولین بحث و گفت و گو با کارفرما , مستقیم به دنبال هزینه ها و تعرفه ها نروید. مطمین باشید زمان زیادی برای این امور وجود دارد . شما در اولین جلسه باید کارفرما را هیجان انگیز کنید و او بداند که به شما احتیاج دارد .
شما مهارتهایی دارید که شاید برای کارفرما خیلی پول ساز باشد و پروژه او را بهبود بخشد . این مهارتها را برای او نمایش دهید . در واقع شما در اولین گفت و گو اشتهای کارفرما را برای قرارداد باز کرده اید . این عالی است .
شما به عنوان یک فرد , فقط می توانید در یک مکان حضور پیدا کنید . این قانون طبیعت است . ولی اگر شما میخواهید در کشورهای مختلف با کارفرمای دلخواه خودتان گفت و گو کنید و او را تحت تاثیر قراردهید و شیفته قرارداد با شما باشد , آیا راهی وجود دارد؟
شما فقط یک صفحه پروفایل دارید و باید در این صفحه , کارفرما را متقاعد کنید که شما برای او مفید هستید, پورتفولیو آنلاین می تواند بسیار عالی عمل کند . شما در گفت و گوی حضوری با کارفرما احتمالا برخی مشکلات داشته باشید و شاید نتوانید عالی عمل کنید .
ولی در پورتولیو آنلاین شما تمامی ابزارها را به صورت رایگان در اختیار دارید . من پیشنهاد میکنم که شما یک ویدیو کوتاه بسازید و در این ویدیو از خودتان و مهارت و تخصص های خودتان صحبت کنید و به مشتری این اطمینان را بدهید که علاقه مند هستید که پروژه او را قبول کنید .
سامانه فریلنسری پل این امکان را به صورت رایگان برای شما فراهم کرده است . شما می توانید ویدیو بسازید و در پروفایلتان قرار بدهید.
احتمالا شما این مورد را دوست نداشته باشید و خجالت بکشید. مطمین باشید هشتاد درصد بازار را از دست می دهید . چون فریلنسرهای زیادی خجالت میکشند و این مورد را انجام نمی دهند , ولی اگر شما انجام بدهید مطمینم موفق خواهید شد. خجالت را کنار بگذارید و شروع کنید .
شما در ویدیو, سخنان پر انرژی و محترمی با کارفرما داشته باشید , این ویدیو برای شما معجزه خواهد شد .تصورکنید زمانی که شما در خواب هستید, در مسافرت هستید , مشغول طراحی هستید و این ویدیو در سراسر جهان برای کارفرماهای علاقه مند شما پخش می شود . شاید ساخت این ویدیو چند روز زمان نیاز داشته باشد ولی چندین برابر بازگشت سرمایه را تجربه خواهید کرد.
اشتراک گذاری تجربیات موفق:
شما تجربیات کارفرماهای قبلی را به اشتراک بگذارید , اگر آنها از عملکرد شما رضایت داشتند و از انتخاب شما خوشحال بودند , این عالی است . با اجازه کارفرما , فایل صوتی و یا نوشته ای از تشکر او منتشر کنید و یا فرمی تهیه کنید و در آن از کارفرما بخواهید که تجربیات خود را از همکاری با شما بنویسد.
همچنین اگر شما با برندهای شناخته شده همکاری کرده اید , در پروتفولیو آنلاین خود بیان کنید. اینکه برندهای بزرگ , شما را برای همکاری انتخاب کرده اند , عالی است
استراتژی حفظ کارفرما:
کاهش نرخ فرار مشتری و افزایش نرخ تبدیل یکی از مهمترین موضوعات در تجارت می باشد . مشتریانی که از پرتوفولیوی شما بازدید میکنند و بدون ثبت سفارش , مجموعه را ترک میکنند . آیا شما می دانید چه زمانی باید به آنها رجوع کرد؟
عده ای بر این باورند که برای حفظ پرستیژ کاری هیچ وقت نباید به آنها رجوع کرد. اگر شما نیز این باور را دارید بدانید که سخت در اشتباهید . امروزه راه های گوناگونی وجود دارد که شما به صورت نامحسوس و ریتارینگ به آن ها رجوع کنید و نرخ فرار را به صفر برسانید و نرخ تبدیل مشتری به بالاتربن میزان برسد.
ایمیل مارکتینگ یکی از برترین روش ها برای ارتباط با مشتریان قبلی می باشد . شما در فرم های ورودی , ایمیل آنها را جمع آوری میکنید و با آنها ارتباط برقرار میکنید و خبرنامه های خود را برای آنها ارسال میکنید.
شما می توانید بعد از اینکه روزهایی از ورود کارفرما میگذرد و سفارشی ثبت نکرده است با یک ایمیل با لحنی صمیمی و گرم از او دعوت کنید و یا کد تخفیفی برای او ارسال کنید .
شبکه های اجتماعی:
در فصل قبل نیز از اهمیت و قدرت شبکه های اجتماعی صحبت کردیم و نوین هاب را برای مدیریت زمان و محتوا برای شما معرفی کردیم . در دهه حاضر و پیش رو , شبکه های اجتماعی , فضایی هست که حضور کارشناسانه در این فضا, می تواند درآمدهای بسیار بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد .
از روزهای آرام نترسید:
احتمالا در مواقعی از سال شما روزهای آرامی را تجربه کنید , شما باید از این روزها به نفع خود استفاده کنید . ورزش کنید , پیاده روی کنید , به مسافرت های کوتاه بروید , مهارت های خود را تقویت کنید , پروفایل خودتان را بروزرسانی کنید.
شما باید هر چند ماه یکبار , پروفایل خودتان را بروزرسانی کنید , کارهای جدید را اضافه کنید , تعرفه های خود را بروز کنید , مهارت های جدید را اضافه کنید .
کارفرماهای سخت گیر:
اگر شما فریلنسر هستید , مختار هستید که کارفرمای خودتان را انتخاب کنید و می توایند کارفرماهای سخت گیر را کلا قبول نفرمایید و پروژه آنها را به بقیه فریلنسرها هدایت کنید . ولی مطمین باشید,سودآورترین کارفرماها , سختگیر ترین آنها هستند .
کارفرماهای سختگیر از بسیار از فریلنسر های دیگر فرار کرده اند و شما را پیدا کرده اند, من توصیه میکنم که نقطه مشترک خودتان را با او پیدا کنید و پروژه را قرارداد کنید.
عدم پرداخت ها:
متاسفانه تعداد محدودی کارفرما , در پرداخت ها بد قولی میکنند و با تاخیر انجام میدهند و یا به طور کل , پرداختی انجام نمی دهند. اگر شما یک قرارداد ایمن داشته باشید , آنها این فرصت را از دست میدهند . ولی برای قرارداد های کوچک گاها تقاضای تضمین های بانکی از کارفرما با شکست مواجه می شود . شما باید در یک سیستم امن کارکنید. سامانه پل این بستر امن را ایجاد کرده است که نگران عدم پرداخت نباشید و پل ضامن پرداخت کارفرما است .
جلسات آنلاین فریلنسر ها با کارفرمایان :
حتما با کارفرمایان خود جلسات آنلاین برگزار کنید . مطمینا بهتر است که شما روحیات کارفرمای خودتان را بشناسید . افزایش تعامل با کارفرما , کیفیت پروژه را افزایش می دهد .
سامانه پل امکان برگزاری این جلسات را از طریق سامانه های خاص برای طراحان و کارفرماها مهیا کرده است که در این جلسات , کارفرما و نماینده پل و طراح هر سه حضور دارند .
ویرایش های بدون حد و مرز :
بیشتر طراحان از درخواست کارفرما مبنی بر بازنگری و ویرایش , خسته و عصبانی هستند . ولی توجه کنید که این حق طبیعی کارفرماست و اگر این ویرایش های بدون حد و مرز و مکرر , زمان زیادی از شما میگیرد , این تقصیر شماست . شما باید در قرارداد خود تعداد ویرایش های مجاز را تعیین بفرمایید . برای مثال شاید 3 بار ویرایش مجاز طبیعی باشد . البته این بستگی به تعرفه و پکیج شما دارد . تعداد ویرایش های بالاتر از این تعداد مشمول هزینه طراحی خواهد شد و شما باید دقیقا این تعرفه را از قبل مشخص کنید . در سامانه پل , ساز و کار مشخصی برای تعداد ویرایش ها در نظر گرفته شده است , کارفرما نیز به این موضوع آگاهی دارد .
ارتباط صحیح با کارفرما :
به صحبت های کارفرما کاملا گوش فرا دهید و انتظارات نامعقول از کارفرما نداشته باشید . او یک طراح نیست و انتظار نداشته باشید که به اصطلاحات طراحی و یا روند طراحی آشنا باشد .مطمینا او اطلاعات زیادی در تخصص شما ندارد, شما اگر ایده ای دارید باید کارفرما را به چیزی که در ذهن خود می پرورانید آگاه کنید .
چت آنلاین:
از چت آنلاین خارج شوید , چت آنلاین به شدت وقت شمارا میگیرد . بهتر است زمان مشخصی را برای حضور در چت را برای مشتریان خود اعلام کنید . برای مثال در پروفایلتان ذکرکنید که هر روز در ساعات 10-11 قبل از ظهر آماده پاسخگویی هستید .
همچنین شما می توانید , پشتیبان آنلاین برای این موضوع استخدام کنید که احتمالا هزینه آن برای شما توجیه اقتصادی نداشته باشد .
اگر شما در سامانه پل فعالیت میکنید به صورت 24 ساعته پشتیبانی آنلاین پاسخگویی مشتریان شما خواهد بود .
پاسخگویی به ایمیل و نظرات :
همچنین بهتر است زمان مشخصی را برای پاسخگویی و چک کردن ایمیل اختصاص بدهید و هر یک ساعت یک بار ایمیل خود را چک نکنید . اگر شما منتظر ایمیل خیلی مهم از یک سازمان هستید , میتونید نوتیفیکیشن و هشدار رو برای اون ایمیل فعال کنید .
همچنین برای پاسخگویی به کامنت ها ی شبکه های اجتماعی , زمان مشخصی تعیین کنید و نیازی نیست که تک تک وارد تمام شبکه هاتون شوید و با نوین هاب به راحتی در کوتاه ترین زمان , پاسخ مخاطبانتون رو ارسال کنید .
برنامه ریزی:
شما حتما باید در طول روز برنامه ریزی داشته باشید , همچنین برنامه های خود را الویت بندی کنید . احتمال دارد بنا به دلایلی در طول روز مجبور باشید که تقویم خود را تغییر دهید , این برنامه ریزی کمک میکند که شما لغو برنامه ها را بر اساس الویت آنها تنظیم کنید .
صداقت با کارفرما:
صداقت, کلید ارتباط صحیح با کارفرما است. اگر شما با کارفرما صادق باشید , مشکلات احتمالی و ارژانسی را درک خواهد کرد و واکنش خوبی نشان خواهد داد . برای مثال اگر شما پروژه کارفرما را 3 روز دیگر شروع خواهید کرد , بدون هیچ واهمه با صداقت کامل این موضوع را با او در میان بگذارید تا بداند شما الان مشغول کار دیگری هستید. صداقت با کارفرما تاثیر مستقیمی بر مدیریت زمان و بهبود روابط شما و کارفرما خواهد داشت .
جنس پروژه ها:
برای افزایش راندمان کاری خودتان , پروژه هایی با جنس و طبقه بندی متفاوتی را قرارداد کنید.
برای مثال اگر شما طراح گرافیک هستید و همزمان سه پروژه را مدیریت میکنید , بهتر است هر سه این پروژه ها طراحی لوگو نباشد . این روند کمک میکنید که در گذر از یک پروژه به دیگری هیجان داشته باشید و خسته نشوید . برای مثال اگر صبح برای لوگو یک برند تمرکز کرده اید , بهتر است بعد از استراحت کوتاه , پروژه بعدی لوگو نباشد .مطمین باشید اگر پروژه های هم جنس قرارداد کنید راندمان شما پایین می آید و زمان تحویل پروژه ها افزایش پیدا میکند و کیفیت خروجی نیز با افت کیفیت مواجه می شود.
طراحی محصول توام خلاقیت و تخصص شماست . شما دستگاه تولید خلاقیت ندارید و بهتر است هر از گاهی , پروژه قبول نکنید . مسافرت ها کوتاه می تواند شما را برای قرارداد جدید آماده کند.