معرفی خودرو سمند + مشخصات فنی و قیمت

خودروی سمند یکی از نمادهای صنعت خودروسازی ایران است که برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ توسط ایران خودرو وارد بازار شد. این خودرو که با همکاری مهندسان ایرانی و با الهام از طراحی های داخلی و بین المللی توسعه یافت به یکی از پرفروش ترین و با دوام ترین خودروهای تولید داخل است.

خودرو

سمند نه تنها به دلیل قیمت مناسب و مقرون به صرفه مورد توجه قرار گرفت بلکه با ارائه مدل های مختلف از نسخه های اقتصادی تا توربو شارژ جایگاه خود را در بازار خودروی ایران تثبیت کرد.

توسعه و تحولات

سمند در طول دو دهه تولید تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. از مدل های اولیه با موتور XU7 و طراحی کلاسیک گرفته تا نسل های جدید مانند سمند پلاس و سمند توربو این خودرو همواره سعی کرده است با به روزرسانی های فنی و ظاهری پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.

همچنین برخی از مدل های سمند مانند سورن ELX با ظاهری اسپرت و موتو رهای قدرتمند تر به خودرویی جذاب برای قشر جوان تبدیل شدند.

جایگاه سمند در بازار ایران

سمند به عنوان یک خودروی خانوادگی و اقتصادی همواره جایگاه خوبی در بازار ایران داشته است. دوام بالا هزینه نگهداری نسبتاً پایین و دسترسی آسان به قطعات از عوامل محبوبیت این خودرو هستند.

در سال های اخیر با ورود خودروهای جدید تر استقبال از سمند کاهش یافته اما همچنان به ویژه در بازار خودروهای کارکرده تقاضا برای آن وجود دارد.

تاریخچه تولید سمند در ایران

 

  • سال ۱۳۸۱: آغاز تولید رسمی سمند با موتور XU7 (۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ) و طراحی کلاسیک.

  • سال ۱۳۸۴: عرضه سمند با موتور EF7 (۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ) و بهبود سیستم انژکتوری.

  • سال ۱۳۸۷: معرفی سمند LX با موتور TU5 (۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ) و تغییرات در طراحی داخلی و خارجی.

  • سال ۱۳۹۰: عرضه سمند سورن با موتور توربو (EF7 Turbo) و طراحی جدید جلوپنجره و چراغ ها.

  • سال ۱۳۹۵: معرفی سمند پلاس با موتور HR16DE (۱.۶ لیتری تکنولوژی DVVT) و طراحی مدرن تر.

  • سال ۱۴۰۰: عرضه سمند جدید (SM5) با تغییرات جزئی در طراحی و فناوری.

سمند یکی از طولانی ترین دوره های تولید را در میان خودروهای ایرانی داشته و همچنان در برخی مدل ها تولید می شود.

مشخصات موتور سمند

 

خودرو

موتور خودروی سمند در مدل های مختلف از موتورهای ساخت ایران خودرو استفاده می کند. مشخصات اصلی موتور سمند به شرح زیر است:

موتور سمند معمولی (EF7)

  • نوع موتور: ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)

  • حجم موتور: ۱۷۶۹ سی سی (۱.۷ لیتر)

  • قدرت: حدود ۱۱۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه

  • گشتاور: حدود ۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه

  • سیستم سوخت: انژکتوری (مولتی پوینت)

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴ (در برخی مدل ها)

موتور سمند LX (TU5)

  • نوع موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی (۱.۶ لیتر)

  • قدرت: حدود ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه

  • گشتاور: حدود ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

موتور سمند EF7 Turbo (سمند سورن ELX و سمند EF7 توربو)

  • نوع موتور: توربوcharged ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

  • حجم موتور: ۱۷۶۹ سی سی (۱.۷ لیتر)

  • قدرت: حدود ۱۵۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه

  • گشتاور: حدود ۲۲۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

موتور سمند پلاس (HR16DE)

  • نوع موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دو متغیر زمان بندی سوپاپ (DVVT)

  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی (۱.۶ لیتر)

  • قدرت: حدود ۱۱۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه

  • گشتاور: حدود ۱۵۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

موتور سمند دندانه ای (XU7)

  • نوع موتور: ۴ سیلندر ۸ سوپاپ

  • حجم موتور: ۱۷۶۱ سی سی (۱.۸ لیتر)

  • قدرت: حدود ۹۵ اسب بخار

سیستم های همراه موتور سمند

  • جعبه دنده: ۵ دنده ای دستی یا ۴ دنده ای اتوماتیک (در برخی مدل ها)

  • کلاچ: تک دیسکه

  • خنک کننده: سیستم خنک کاری مایع بسته

این مشخصات بسته به مدل و سال تولید سمند ممکن است متفاوت باشد. مدل های جدیدتر مانند سمند پلاس و سمند توربو از فناوری های به روزتر و قدرت بالاتری برخوردار هستند.

خودرو

بدنه خودرو سمند در گذر زمان و امروز

بدنه سمند از ابتدا با طرحی کلاسیک و خانوادگی طراحی شد که ترکیبی از عناصر طراحی داخلی و الهام گرفته از خودرو های اروپایی (به ویژه پژو ۴۰۵) بود.

ویژگی های اصلی طراحی بدنه شامل:

  • خطوط ساده و بدون پیچیدگی (به ویژه در نسل های اولیه)
  • زاویه های ملایم در گلگیر عقب سمند و سقف برای کاهش مقاومت هوا

تحولات بدنه در نسل های مختلف

در این بخش به بررسی تغیرات بدنه خودرو سمند می پردازیم و با هم بررسی میکنیم طی مرور زمان چه تغیرات داشته است.

برای مشاهده کاپوت این خودرو می توانید به صفحه کاپوت سمند مراجعه کنید.

نسل اول (۱۳۸۱-۱۳۸۷):

  • استفاده از فولاد معمولی با ضخامت نسبتاً بالا
  • طراحی جلو پنجره مشبک ساده با لوگوی ایران خودرو
  • چراغ های جلو ذوزنقه ای و چراغ های عقب عمودی

نسل دوم (سمند LX و سورن از ۱۳۸۷):

  • تغییرات در طراحی جلو پنجره و چراغ ها (مدرن تر شدن طرح)
  • بهینه سازی اتصالات بدنه برای کاهش صداهای ناهنجار
  • استفاده از رنگ های متالیک در برخی مدل ها

سمند پلاس (از ۱۳۹۵):

  • طراحی اسپرت تر با خطوط دینامیک در درب ها و گلگیرها
  • تغییر شکل چراغ های جلو و عقب به LED در برخی مدل ها
  • استفاده از ورق های فولادی با کیفیت بالاتر برای بهبود ایمنی

ساختار بدنه و ایمنی

به طور کلی ساختار ایمنی قطعات بدنه خودرو سمند در حد مطلوبی است اما انتظار زیادی هم از یک خودرو اقتصادی در ایران نباید داشت.

اسکلت

 سیستم مونوکوک (بدنه یک پارچه) با تقویت در نقاط حساس مانند ستون های B

مقاومت در تصادفات

تست های تصادف اولیه نشان دهنده مقاومت متوسط در برخوردهای جانبی بود.

در مدل های جدیدتر مانند سمند پلاس تقویت ستون ها و استفاده از فولاد پراستحکام بهبود یافت.

نمره ایمنی

بر اساس تست های داخلی مدل های قدیمی تر حدود ۲-۳ ستاره (از ۵) و مدل پلاس به ۳-۴ ستاره رسید.

برای خرید بخش بدنه صندوق این خودرو به صفحه درب صندوق سمند مراجعه کنید.

قیمت خودرو سمند در ایران

قیمت این خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان سوال باشد در ادامه توضیحات تکمیلی داده شده است.

سمند معمولی (EF7 یا TU5) – مدل های قدیمیتر

  • مدل ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰: ۴۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان
  • مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵: ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
  • مدل های قبل از ۱۳۹۰: ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

 سمند سورن (توربو) – مدل های جدیدتر

  • مدل ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲: ۸۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد تومان
  • مدل ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰: ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان

سمند پلاس (مدل HR16) – نسل جدید

  • قیمت نو (در صورت موجود بودن): ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان

  • قیمت کارکرده (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳): ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان

سمند LX (مدل TU5) – نسخه اقتصادی

  • مدل ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰: ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
  • مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵: ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان

دکمه بازگشت به بالا